Ændre måleområdet på en PID?

Jeg har en PID-controller som bruger en PT100-føler.
PIDén kan programmeres op til 100ºC.

Jeg vil gerne bruge den til at styre op til 250ºC.

Kan jeg blot udskifte føleren med en anden, så aflæsningen skal
multipliceres med en faktor 3, 4 eller 5?
Hvis ja, hvilken føler skal jeg så anskaffe mig?

m.v.h. Emil

Re: Ændre måleområdet på en PID?

Nu er det min 1. PID, og jeg har aldrig arbejdet med den slags
problematikker før.

På nettet fandt jeg en nøjagtig tabel over sammenhængen mellem
temperatur og modstanden i føleren.

Så var det blot lidt regnearbejde + tid til at lave kontroltabel og
-graf.

Løsningen (teoretisk) blev at sætte en modstand på 400 ohm parellelt
med med følerens indgang i PID-controlleren via et mellemled (stik).
De 400 ohm er en parellelkobling af standardværdierne 470 og 2k7 ohm.
Surt at bo herude på landet, hvor et par modstande let løber op over
kr 100,- incl porto og ekspeditaion. Den reelle pris er vel 10 øre
stykket. Men OK, arbejdstid koster.

Herefter er teoretisk sammenhæng mellem faktisk målt værdi og visning
på displayet som følger (groft afrundede værdier, kurven er mere
linier end antydet nedenfor - jeg har garanteret læst forkert i
tabellerne eller indsat forkerte data i mit regneark - det
kontrolleres senere):

MåltºC    Vist ºC
000º    -50º
050º    -20º
100º    000º
150º    030º
200º    050º
250º    080º
300º    100º

Men budskabet er, at hvis man vil bruge en 0-100ºC PID-controller til
også at kunne styre en frituregryde, så er det ganske simpelt. Man
skal dog lige anskaffe en føler, som tåler de høje temperaturer. Jeg
vil anskaffe mig en indbygningstype, permanent monteret i
friturekarret.

Og så skal man lige huske at Autotune alle opstilliger, og notere de
tre vigtigste parametre, så PIDén hurtigt kan omstilles til den
aktuelle opstilling.

m.v.h. Emil

Site Timeline