Ændre en 7812´s udgangs spænding?

Hej, jeg er ved at lave et board med en række 7812 der skal føde nogle
overvågnings kameraer.
(En 7812 pr. kamera)
Kameraerne bruger typisk 3-800 mA alt efter hvilket det er.

Det sjove kommer nu i at hvis der er meget lange kabler til kameraet er
spændingsfaldet i ledningen for stort til kameraet virker optimalt. Og
derfor er det nødvendigt at kunne "skrue lidt op" for spændingen til nogle
af kameraerne.

Jeg synes at kunne huske,man kan ligge en modstand i serie med stel benet på
en 78xx, eller er jeg galt på den.. Jeg mener ikke der trækkes en stor
effekt igennem den så tænkte man kunne nøjes med nogle trimmere..

Andre forslag modtages gerne.

Hilsen Jan

Re: Ændre en 7812´s udgangs spænding?

Smid din 7812 regulator ved dit kamera.

--
Peteropfinder
Peter N. Petersen

Det er korrekt.
Man kan godt "fuske" sig til en regulerbar spændingsregulator ved at hæve
spændingen på GND.

Brug en LM317 i stedet. Det er en ægte regulerbar spændingsregulator, som er
beregnet til formålet.

Re: Ændre en 7812´s udgangs spænding?

<klip>

Brug bedre/tykkere kabler. De er tilsyneladende underdimensionerede dem du
bruger.

mvh
Kåre

Re: Ændre en 7812´s udgangs spænding?

Enig med Peter, sæt dine 7812 ved kameraene!

Brian

Re: Ændre en 7812´s udgangs spænding?

 Ville gerne montere dem der, men det er ikke muligt(Meget besværligt og
fylder)
Og kablerne ligger i vægge,så de er også svære at udskifte (op til 100m pr.
kabel.)

Så løsningen bliver nok LM317..
Men lækket med mange svar og meninger ,tak.

Re: Ændre en 7812´s udgangs spænding?

En nem løsning med 78xx er en eller flere dioder (1N4148) i serie med pin 2
til stel + 1 modstand (1K-10K) i mellem pin 2 og 3. på denne måde kan du
hæve output spændingen ca. 0,5V pr. diode, laver du det på et print kan du
jo passende smide en jumper eller ligende på printet til justering.

--
Peteropfinder
Peter N. Petersen