Ægte digital volumekontrol...

Hej

Jeg leder efter en konstruktion som kan regulere volumen digitalt. Men det skal være ægte digital volumekontrol, dvs den skal regulere volumen på et digitalt signal, inden det bliver konverteret... Yes det er til audiobrug... reguleringen skal ske på enten et SPdif signal eller de signaler som bruges i en D/A konverter MCK, LRCK, DIN.

Kort fortalt vil jeg istedet for lange HT ledninger til mine højttalere vil jeg bruge et digitalt kabel. Det giver igen den fordel at jeg kan nøjedes med at trække et, optisk eller coax, kabel til mine baghøjttalere.

Mvh Manse

Reply to
Manse

Ikke seriøst ;-)

Tilgengæld mister du opløsning... Digital regulering virker jo blot ved at "de øverste bits" ikke bruges - dvs. der er færre bits til dit dynamikområde. Svarer til de første CD'ere der var lavet af "gode analogfolk": De sørgede for ordentligt headroom - og fik dårligt udnyttet de dårlige konvertere. Men det gav da LP'en nogle ekstra år =)

I min verden laver man en digitalt styret analog regulering og trækker en RS485 eller bruger nogle af statuskoderne i SPDIF (hvis man har god tid ;-)...

Mvh. Anders

Reply to
Anders F

Hey Manse

Hm, bliver det ikke lidt noget snavs, for man mister jo en hel del bitopløsning når man spiller lavt. Hvis man f.eks. dæmper 45dB, så spiller man faktisk kun i 8-bit opløsning. Men det der skal til er vel egentlig en digital divider, altså en processor der kan dividere samples'ne ned med et tal man indstiller med volumekontrollen. Det skal gå pænt stærkt, måske man kunne få en Atmel ARM til det. Tror ikke helt en AVR kan nå det, ved 44kHz samplefrekvens i stereo. Hmm.... jo, hvis man 'snyder' og bruger hardwaremultiplieren (i mega-serien) til at dividere med.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Eller accepterer 6dB trin (>>1) ;-)

/A

Reply to
Anders F

Heh, tænkte netop på det! :-)

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

spiller

en

et

44kHz

Hmm...

Jeg tænkte nu mere på en rigtig volume, ikke sådan en fup en hvor man "bare" fjerner nogle bit's. Jeg mener jo bare at det må kunne lade sig gøre, det kan da lade sig gøre i musikverdenen at mixe rent digitalt, uden at det pludselig bliver 8 bit opløsning. Det er jo self'øli også nogle andre prisklasser vi snakker om der... Det der med at putte en volumekreds ind efter konverteren har jeg tænkt på, det ville også være fint nok for mig, men kan sgu ikke selv finde ud af at implementere koderne i SPdif signalet. Kender s'føli en i Århus N som måske kunne hjælpe med det...;-) Kravet fra min side er at der kun skal trækkes ét kabel (optisk eller coax) ud til højttalerne.

Mvh Manse.

Reply to
Manse

Enten tror jeg simpelt hen ikke du forstår begreberne eller du prøver at hidse en stemning op :)

Hvis du har et digitalt signal med 100dB's dynamik, omdanner det til analog og dæmper med en attenuator har du stadig 100dB's dynamik i signalet, hvis analogdelen er ideel.

Hvis du dæmper signalet digitalt er det mindste signal du kan propagere 1bit, dvs du p*sser dynamikken væk i vinden.

De bruger vel 24bit, det er jo små 8bit/48dB mere end man alm-vis har.

Reply to
Roberto Saldo

Heh... lavede jo engang en SPdif til parallel - og omvendt - box. Som også kunne fjerne kopibeskyttelsen, fyfy! ;-) Den har 16 bit parallel ind og ud, der kunne man godt hægte en uC på og dividere lidt i realtime. Men det er en voldsom løsning, der er en 20-30 TTL-kredse og en eprom i boxen!

Man vil altid få fjernet bits og reduceret opløsning på den måde, men man kan selvfølgelig se sådan på det at når lyden er f.eks. 48 dB svagere, og opløsningen kun er 8 bit, så hører man det alligevel ikke, fordi det er så svagt. Men hvis man så forstærker 48 dB op analogt bagefter vil man tydeligt kunne høre støj pga. den mindre opløsning. Men det gør man jo så ikke her, der skal vel bare være fast gain på udgangstrinnene.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Er VCR ikke godt nok?

--
Med venlig hilsen
Karsten H. Jensen

Stadig med hang til det analoge
Reply to
Karsten H. Jensen

Du har i hver subframe 4 bit aux data plus 1 bit ekstra. De 4 bit pr subframe kan trækkes ud og bruges til at styre en DAC der så regulerer på audiodacen i stedet for det du vil.

Fordelen er at du ikke mister bit, ulemben er at du selv skal skabe de

4 ekstra bit og trække dem ud igen.

alternativt kan du gøre det ved at konvertere SPDIF'en til WMA eller MP3 og lave din egen protocol for datatransfere. Hardcore, men kan lade sig gøre.

Mvh Klavs.

Reply to
Klavs Rommedahl