Ægte digital volumekontrol...

Jeg leder efter en konstruktion som kan regulere volumen digitalt.
Men det skal være ægte digital volumekontrol, dvs den skal regulere volumen
på et digitalt signal, inden det bliver konverteret... Yes det er til
audiobrug...
reguleringen skal ske på enten et SPdif signal eller de signaler som bruges
i en D/A konverter MCK, LRCK, DIN.

Kort fortalt vil jeg istedet for lange HT ledninger til mine højttalere vil
jeg bruge et digitalt kabel.
Det giver igen den fordel at jeg kan nøjedes med at trække et, optisk eller
coax, kabel til mine baghøjttalere.

Mvh
Manse

Re: Ægte digital volumekontrol...

Ikke seriøst ;-)

Tilgengæld mister du opløsning... Digital regulering virker jo blot ved at
"de øverste bits" ikke bruges - dvs. der er færre bits til dit
dynamikområde. Svarer til de første CD'ere der var lavet af "gode
analogfolk": De sørgede for ordentligt headroom - og fik dårligt udnyttet de
dårlige konvertere. Men det gav da LP'en nogle ekstra år  =)

I min verden laver man en digitalt styret analog regulering og trækker en
RS485 eller bruger nogle af statuskoderne i SPDIF (hvis man har god tid
;-)...

Mvh.
 Anders

Re: Ægte digital volumekontrol...

Hey Manse

Hm, bliver det ikke lidt noget snavs, for man mister jo en hel del
bitopløsning når man spiller lavt. Hvis man f.eks. dæmper 45dB, så spiller
man faktisk kun i 8-bit opløsning. Men det der skal til er vel egentlig en
digital divider, altså en processor der kan dividere samples'ne ned med et
tal man indstiller med volumekontrollen. Det skal gå pænt stærkt, måske man
kunne få en Atmel ARM til det. Tror ikke helt en AVR kan nå det, ved 44kHz
samplefrekvens i stereo. Hmm....  jo, hvis man 'snyder' og bruger
hardwaremultiplieren (i mega-serien) til at dividere med.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: Ægte digital volumekontrol...

Eller accepterer 6dB trin (>>1) ;-)

/A

Re: Ægte digital volumekontrol...

Heh, tænkte netop på det!  :-)

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: Ægte digital volumekontrol...

spiller
en
et
44kHz

Hmm...

Jeg tænkte nu mere på en rigtig volume, ikke sådan en fup en hvor man "bare"
fjerner nogle bit's.
Jeg mener jo bare at det må kunne lade sig gøre, det kan da lade sig gøre i
musikverdenen at mixe rent digitalt, uden at det pludselig bliver 8 bit
opløsning. Det er jo self'øli også nogle andre prisklasser vi snakker om
der...
Det der med at putte en volumekreds ind efter konverteren har jeg tænkt på,
det ville også være fint nok for mig, men kan sgu ikke selv finde ud af at
implementere koderne i SPdif signalet. Kender s'føli en i Århus N som måske
kunne hjælpe med det...;-)
Kravet fra min side er at der kun skal trækkes ét kabel (optisk eller coax)
ud til højttalerne.

Mvh
Manse.

Re: Ægte digital volumekontrol...

Enten tror jeg simpelt hen ikke du forstår begreberne eller du prøver at hidse
en stemning
op :)

Hvis du har et digitalt signal med 100dB's dynamik, omdanner det til analog og
dæmper med
en attenuator har du stadig 100dB's dynamik i signalet, hvis analogdelen er
ideel.

Hvis du dæmper signalet digitalt er det mindste signal du kan propagere 1bit,
dvs du
p*sser dynamikken væk i vinden.

De bruger vel 24bit, det er jo små 8bit/48dB mere end man alm-vis har.

Re: Ægte digital volumekontrol...

Heh...  lavede jo engang en SPdif til parallel - og omvendt - box. Som også
kunne fjerne kopibeskyttelsen, fyfy!  ;-)  Den har 16 bit parallel ind og
ud, der kunne man godt hægte en uC på og dividere lidt i realtime. Men det
er en voldsom løsning, der er en 20-30 TTL-kredse og en eprom i boxen!

Man vil altid få fjernet bits og reduceret opløsning på den måde, men man
kan selvfølgelig se sådan på det at når lyden er f.eks. 48 dB svagere, og
opløsningen kun er 8 bit, så hører man det alligevel ikke, fordi det er så
svagt. Men hvis man så forstærker 48 dB op analogt bagefter vil man tydeligt
kunne høre støj pga. den mindre opløsning. Men det gør man jo så ikke her,
der skal vel bare være fast gain på udgangstrinnene.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: Ægte digital volumekontrol...

Er VCR ikke godt nok?
Karsten H. Jensen

Re: Ægte digital volumekontrol...

Du har i hver subframe 4 bit aux data plus 1 bit ekstra. De 4 bit pr
subframe kan trækkes ud og bruges til at styre en DAC der så regulerer
på audiodacen i stedet for det du vil.

Fordelen er at du ikke mister bit, ulemben er at du selv skal skabe de
4 ekstra bit og trække dem ud igen.

alternativt kan du gøre det ved at konvertere SPDIF'en til WMA eller
MP3 og lave din egen protocol for datatransfere. Hardcore, men kan
lade sig gøre.

Mvh
  Klavs.

Site Timeline