ADSL kabellængde

Jeg har søgt information mange steder, og det ser osse ud til at
dk.teknik.telefoni er ret død i emnet.

Jeg har et setup med en telefonlinje, der kommer ind i et hus (ikke mit
hus, ikke mit abonement). Her sidder der en ADSL splitter. Fra
telefonudgangen løber kabler (stjerne) til 2 POTS apparater, og en
separat 3.5 meter linje til et ZyXel ADSL modem (typer 650). Det har
fungeret fejlfrit fra januar 2006 til september. Herefter er det ude af
drift mere en 60% af tiden.

Jeg har slukket/tændt/nulstillet/klappet/pillet, som Cybercity foreslår,
men lige lidt hjælper det. De siger at de kan se at modem'et ofte er
offline (uden IP adresse), men de påstår problemet ikke er deres.

Efter et langt skænderi med en ikke-tekniker blev jeg oplyst om at
kablet fra splitteren til routeren IKKE må være over 3 meter langt. For,
som hun sagde: så kan enhver da fatte at det bliver overbelastet og går
i stykker på eet eller andet tidspunkt.

DEN ÆDER JEG IKKE, Det har fungeret fra januar til midten af september.
Herefter anbefalede hun at tage splitteren og telefonerne af, for så
SKULLE det virke. Hvordan det hænger sammen med de tre meter ved jeg
ikke. Der er sq. mere end 2km til centralen.

Er der nogen, der kan henvise til et sted, hvor der i ADSL standerder
eller lignende står at alt over 3 meter fejler ?

Er der nogen, der har erfaring med en splitter, der ligger på et
uopvarmet loft ?

Er der nogen, der har gode råd ?
-jeg har truet med at flytte firmaets internet, faste telefoner og mobil
telefoner til et andet selskab, men det lød på supporteren som om det
ville være en lettelse for sonofun og cybertiny -så måske det løser sig
selv den vej ?

Bo //

Re: ADSL kabellængde

Har du prøvet en opdatering?

https://musimi.dk/index.php/wiki/p/Vejledninger/FejlFinding#toc1

Hilsen Mikkel

Re: ADSL kabellængde

Nej, men det lyder som en start

Bo //

Re: ADSL kabellængde

Jeg vil godt prøve at give et bud. Du er langt væk fra centralen, hvilket
kan betyde, at signalet har svært ved at nå helt ud altid. Det svinger jo
meget, særlig i en dead-end. Du kunne prøve med en anden splitter, hvis en
sådan kan skaffes. Nu skriver du ikke hastigheden på forbindelsen, som det
også afhænger af. Det har næppe noget med kabellængde i sig, ud over at man
skal tjekke stikkene og eventuelt prøve med anden kabel.

Jeg har selv haft dead-end problemer og når signalet går ud og kommer igen,
kan det blokere linien. Der kan du spørge hos udbyder, hvordan et tal i
Telnet 23023 i dos skal "lirkes lidt" med, hvis forbindelsen er blokeret
pga. at signalets kommen og gåen. Support ved om dette problem, jeg husker
det ikke præcist, da jeg i mellemtiden er flyttet til en "hovedfærdselsåre"
med 8 Mbit.

Det var så mine.

Jeg ville tøve en kende i første omgang.

Mvh Jarl

Re: ADSL kabellængde

Det er sat op til 1.5Mbit på ca 2km. Det burde virke.

-og det har det osse gjort fra ca januar til ca septembers.

Bo //

Re: ADSL kabellængde

Det er ikke selve afstanden, men om du sidder som en af de sidste på
kabelføringen. Jeg har siddet på en stikledning som en af de sidste i en
dead-end, hvor det også var et "nu er den der, nu er der ikke-signal", som
til tider kunne måles til 2 Mbit. De havde oven i købet lovet mig 4 Mbit.

Prøv at få dem til at tjekke Telnet 23023. Det løste mit problem en hel del
gange efter signalsvigt.

Mvh Jarl

Re: ADSL kabellængde

Jeg har vel ca. 6 km til central, - 2 Kbit udenproblemer

Erling

Re: ADSL kabellængde

Det er da heller ikke meget :-P

Mikkel

Re: ADSL kabellængde

Nej sevfølgelig, - 2 Mbit
Håber, det hjalp.

Erling

Re: ADSL kabellængde
Hej Bo

POTS? Hvad er det? Mener du PSTN?

Er de 3,5 meter parsnoet?

Det burde være aldeles uproblematisk.

<klippe klistre>

Hvilket mest af alt får mig til at tænke på fugt i et kabel eller en dåse.

Er driftsikkerheden højere ved afløftet telefon end ved rotilstand? eller
omvendt?

Har du prøvet at "lytte" på linien med en signaltracer? (støj ved
rotilstand)

Mvh. Uffe Ravn

Re: ADSL kabellængde

Plain Old Telephone Service, på dansk : anal-og telefon.

Ikke specielt. Den slags fladt 4-leder, der passer i RJ-?? stik. Men det
skifter jeg bare.

mener jeg osse, men det kunne efter Cybercity's opfattelse være et stort
problem med fugt.
-dårligt design af konsumgrej...

Den eneste tracer, jeg har brugt er mit venstre øre, holdt op til
telefon apparatet.

Bo //

Re: ADSL kabellængde

Ja, gør det. Så er det ihvertfald udelukket.

Det er heller ikke helt umuligt...

--
Martin Højriis Kristensen
http://www.makr.dk/ - intet at komme efter

Re: ADSL kabellængde

Hehe

Det var bestemt værd at prøve

Den interne bus på ISDN kan sagtens have problemer med 10m ikke parsnoet
kabel.

ADSLen ligger væsentlig højere i frekvens så ja det sagtens være
udslagsgivende.

Hvis det er et reelt problem  i dit tilfælde, kunne det jo sikkert løses med
en lakspray.

I min krystalkugle kan jeg se at du er i stand til at se DR2 ;-)

Kan du smide et loggende DCvoltmeter på linien, og sammenligne med en log
for forbindelse/ej-forbindelse?

Mvh. Uffe Ravn

Re: ADSL kabellængde

Et af de flade kabler til JR-stik kan bruges på små afstande indtil et par
meter. Har prøvet med et,l der var ca. 4-5 m. - duede ikke. Der skal bruges
CAT5 eller CAT6 kabel, hvor lederne er parsnoet. Der fås også RJ-stik til
dem. Har man kun til flade kabler, kan de sagtens også bruges.
Karsten H. Jensen

Re: ADSL kabellængde

Takker. Jeg skifter kabel. Jeg undrer mig at det har kørt fejlfrit fra
januar til starten af september, og først herfter fejler ret grundigt.

Bo //

Re: ADSL kabellængde

Hvordan gik det så?

Mvh. Uffe Ravn

Re: ADSL kabellængde

Uffe, tålmodighed...

Jeg satte djævelskabet direkte i bylinjen. Udenpå huset og med alt andet
skruet af. Kørte en loopback test mod centralen. Og den fejlede.
Kontaktede CyberCity igen og fortalte hvad jeg havde gjort. 3 dage
senere ringede en tekniker og spurgte om jeg havde prøvet at
geninitialisere modem'et, om jeg havde prøvet at tage telefonerne af, om
jeg havde prøvet uden splitter. TIl sidst var jeg ved at splitte ham ad...

De ringede efter yderligere nogle dage, og påstod at central udstyret
ikke fejlede noget, og i fredags modtog jeg en kasse med nyt ADSL modem
o.s.v. Jeg skal teste i morgen, og så får vi se...

Bo //

Re: ADSL kabellængde

*Suk*

Mvh. Uffe Ravn

Re: ADSL kabellængde
Hej Uffe, og andre, som har fulgt projektet.

Jeg kom til Silkeborg i eftermiddag's (Der hvor "problemet" står).
CyberCity havde fremsendt en æske med et nyt ADSL modem, med splitter og
det hele.

Det første jeg konstaterede var at det gamle modem lyste med "DSL"
lampen, altså at den kunne se centralen.

-så jeg satte PC'en til og startede Firefox. Ingen problemer. Hmmm...
Fra at det havde været "mit" problem, havde "nogen" løst det på
centralen, og det fungerede fint. Jeg satte nu 10 meter alm parallel
trådet kabel på memmel splitteren og modemet. Ikke parsnoet. Det virkede
stadig. Jeg kørte en loopback test, og fik fine signal/støjforhold. Hvad
var så problemet?

-jeg returnerer nu det nye modem og giver dem en sgijeballe. Mine
fastnet og mobile telefoner og mors abo. på bredbånd bliver flyttet til
en anden udbyder i morgen. Jeg har været til grin i nogle uger, og det
må de så bære straffen for..

Bo //
-og I skal ikke forlænge denne tråd for min skyld :-)

Re: ADSL kabellængde

PSTN er lag1-neutralt. POTS er specifikt det alm gamle analoge telefonnet.
Plain Old Telephone System

--
Martin Højriis Kristensen
http://www.makr.dk/ - intet at komme efter