ADC Måling

Sidder lige og overvejer hvordan jeg skal måle spændnignen på et potmeter,
hvor der måske er 20M skærmet kabel på.. potmeteret er så vidt jeg husker 5K

Den uC jeg bruger kan en masse fancy ting, den har en intern 1,25Vref, men
det er ikke ført ud(dårlig ting)... men istedet har den 2 sæt Vref in + og -
og 2 200uA strøm sources og single og differentiel målling.

Det som jeg regner med at gøre er at tage strømsourcen og kører igennem
potmeteret, og bruge spændingen over det til Vref+ og Vref- men jeg bruger 2
single ended til at måle spændingerne på potmeteret (det har både fast og
variabel midtpunkt)

Jeg er bare bange for hvordan den strøm har det med støj etc. sourcen er jo
nok ret højimpendant, jeg vil selv. have lidt filter værk på etc..

det gode ved det er i princippet at hvis der kommer støj på, er det på det
hele..., så måske man skulle køre det ind i adcen differentielt på 2 adc's

Kasper

--
Mvh Kasper

Ingen Gebyr På DK-KORT
Re: ADC Måling

Hej, hvor hurtigt er det signal du skal måle? Hvis det er "langsomt" vil
en filter løsning være det nemmeste.

Hilsen Mikkel

--
http://www.reklamermodregeringen.dk

Re: ADC Måling

Jae, det er jo DC.. hehe

Tror lieg jeg ligger et diagram op :
http://195.249.91.42/adc.pdf
(jeg har lavet med en jumper så den kan køre både på strømsource og med
+Avcc som ref)

Der er også Det rs485 kredsløb i

Kritik modtaget GERNE !

Kasper

Re: ADC Måling

Tjae så lige der mangle at blive skiftet nogle værdier på nogle caps.. hehe,
dem med 100pF er som regel 100nF

Kasper

Re: ADC Måling

Hvad laver TYfilter og tranzorber på RS485 ?
Og så til frameGND ??
15V tranzorben bør også være unødvendig.
100ohms modstand skal ikek være fast monteret. Lettest er det at montere
den på stik/klemme ved den sidste ende af kablet, så sker der engen
fejl, hvis du bytter om på enheder.

Hvor høj isolering har du på DC/Dc konverteren ?

Re: ADC Måling

Fjerner transienter og surges der bliver indstrålet på kablet med reference
til "støj sourcen"

Tjae de skulle nok også måske have ref til frame gnd, pga samme scenario..

Tjae, det er nok sandt, men det første print er kun beregnet til 1 print i
den ene af kablet, så den vil være den sidste, men i den næste version hvor
også divere knapper etc kommer på, der skal det laves på den måde, eller med
en jumper.

1K mener jeg

Kasper

Re: ADC Måling

Du bruger parsnoet kabel - ikke ?

Så får du ikke en skadelig transisent for indgangene på 485 kredsen, da
det er common mode støj du får.

Og får du så en singlemode transient på mere end tranzorbernes spænding
forsøger du at "tøjre til frame GND". vil du lave flydende, så lad det
være flydende, ellers ødelægger du isoleringen

Sæt modstanden i stikket !

Men kun 2 x tranzorbspænding i virkeligheden......

Re: ADC Måling

Jo,da eller det bliver det

Jep, og det common mode støj har så vidt jeg er klar over frame gnd som
reference.. Men kan godt følge at det kan kredsen ikke "se" på et eller
andet plan....

tjae, kan jeg ikke helt følge, andet end på samme måde som det ovenover...

hmm, transorbspændingerne er på 6,8 eller 36V det er da ikke 1000V ????

Kasper

Re: ADC Måling

Hvorfor så have den ?

Læs nedenuder.

Netop.
På j8 har du 2 stk 6,8 V tranzorber til frame gnd. Reeelt set sidder de
to i serie med hinanden hen over din 24 volt. Hvordan tror du at det går
?

Mellem din galv gnd og grame gnd har du en 100v kondensator, det vil
sige at kommer du over 100 volt + dine tranzorber på J8 (24 volt
forsyningen) = 108,6 volt, er du over din isoleringsspænding.

IRS485 indgangen har du igen 6,8V tranzorber til frame gnd og 6,8 volt
op til 24 volt forsyningen. Hvad er din 1kV isolering så værd ?

Nogle gange er tranzorber gode, men man skal fan... bruge dem med omhu !

Re: ADC Måling

Jep, det ser jeg nu, men der kan jeg jo så skifte D13 og D12 ud med 36V og
tage D11 væk, da den jo i princippet er elimineret af de 2 andre til sammen
ved difference signal også (reverse+forward) og de skulle kunne holde til
strømmen i forward også, og så knalder den heller ikke sikringen ved forkert
polaritet.

Men så vil jeg vel kunne tage den frame gnd der er ved T2/T3/D2/D3 og smide
den til gnd-galv så er det sikret imod diff mode spikes, som måske ikke vil
kunne opstå ?? (eller skal det væk?)

D1 vil jeg mene er god nok, så brænder converteren nok ikke af når der
engang bliver smidt 24V på den terminal af en elektriker...

Jae, kan jeg se... jeg er taknemlig for din hjælp, selvom jeg nok er
besværlig :)

Kasper

Re: ADC Måling

Jep

Vil du beholde filtret skal de til galv gnd

Hvorfor vil du have den spænding ud ?

Jammen velbekom da - det er rart at få lov til at "træne" sig lidt, nu,
hvor jeg ikke laver så meget nyt selv :-)

I morgen står den på en tur til Holland, hvor et elselskab sender 750 Hz
pulser ud på lysnettet og får 3 møller til at melde fejl....... det er
sder ikek meget elektronik i. Prøv lige at filtrere 750Hz fra i et 400
volts kredsløb hvor der forbruges op til 130A.....

Re: ADC Måling

Satser på at bruge den i den anden/andre ender, så jeg kun behøver en dc/dc
converter...
men måske enden bliver der kommer en på over det hele, men det var da rart
at spare 4 dcdc convertere, derfor jeg har valgt en 9V eller måske 12V så
jeg har en margin til kablerne...

Det er man vel nød til at gøre inden sense kredsløbene... ?

Fandt lige selv en fejl mere, med den ene optocoupler drejede signalet 180
grader, den med transistoren

Kasper

Re: ADC Måling

Husk på at en evt singelmode transisent vil komme ind på forsyningen !

Thaj, desværre er det nok hele 400 volt kredsen der skal filtreres ud.
Der sidde nogle voldsomme DC motor styringer, som vidst nok er dem der
går i lås.

Det kan man vell ordne i softwaren ?

Re: ADC Måling

Der er en 15V tranzorb og et T-filter, dog kan spændingen komme op på 15V
hvilket måske kunne være farligt for dc-dc converteren

Jae, men ikke så nemt hvis, som jeg regner med at bruge den fine uart der er
i uC'eren...

Nyt diagram :
http://195.249.91.42/adc1.pdf

Gammel :
http://195.249.91.42/adc.pdf

Kasper

Re: ADC Måling

Pas

Ellers kan man vel ordne det ved aqt skifte transistoren PNP <-> NPN ?

Re: ADC Måling

Lorteopgave, hvis det skal sidde i et støjfyldt miljø !

Tag en fast spænding (din 5 volt eksempelvis) sæt den på hver side af
potmetret og mål spændingen i spændingsdeleren.

Re: ADC Måling

Det har jeg også lavet så jeg kan jumpe den til, så bruger jeg Avcc som ref
og til at føde potmeteret med... den fejl som en 7805 vil lave, er den samme
begge steder.. men ved ikke helt hvor godt det bliver...

Men 1V med 200uA er ikke meget !

Så jeg tror tiden må se om det er godt nok og hvis det ikke er, så må der jo
nok en gap-diode på

Kasper

Site Timeline