Adapter - UK --> DK

Hej NG

Jeg har lige fE5%et en kF8%kkenmaskine, som er fra UK og som har et20%
kE6%mpestort "hanstik" monteret, med en indbygget sikring.

Ser vi bort fra, at det sikkert ikke er lovligt, er der sE5% noget til20%
hindre for bare at udskifte dette stik med et fra DK, for englE6%nderne20%
bruger jo ogsE5% 230v?

Jeg har ikke kunnet finde sE5% meget pE5% nettet om emnet (pE5% dansk), m=
en20%
jeg har dog kunnet lE6%se, at det skulle vE6%re p.g.a. "Intet HPFI", at20%
englE6%nderne skal have en sikring i alle deres netstik.

Jeg kan selvfF8%lgelig ogsE5% kF8%be en adapter at sE6%tte foran, den kos=
ter kun20%
ca. kr.40,- men den er alligevel ikke godkendt til brug i Danmark.

Uanset hvad jeg gF8%r, sE5% er det ikke HELT lovligt..... Og sE5% kan jeg=
 jo20%
lige sE5% godt klippe, det der kolonorme hanstik....
Eller hvad?

Et godt rE5%d efterlyses af en lidt mere kyndig....  ;)
PE5% forhE5%nd tak.

Mvh  Poul

Re: Adapter - UK --> DK

Det bruger de derovre.

Absolut intet.

Det har ikke noget med hinanden at gøre. HPFI er mod fejlstrømme, det
kan en sikring ikke klare.

Faktisk er ideen med at have en sikring i stikket ret god, da man så har
beskyttelse af hele apparatet incel ledning.

Hvorfor er det ikke lovligt ?

news:dk.teknik.el .....

Re: Adapter - UK --> DK

A)Hvad angE5%r netstikket:
Er der ikke noget med, at man ikke mE5% klippe netstikket af ledninger so=
m20%
er "helstF8%bte" (i stil m. computer ledninger)?

Det har jeg fE5%et at vide engang og man er jo altid lidt usikker ;)

B)Hvad angE5%r adapteren:
Er ikke godkendt til brug i Danmark skriver leverandF8%ren
http://www.elektronik-lavpris.dk/eshop/showproduct.asp?PRO_ID3D%48918

Men det er jo selvfF8%lgelig heller ikke det samme som at det er ulovligt=
2E%

Hvorom alting er.... Efter at have lE6%st dit svar, tror jeg at jeg tager=
20%
den ekstra sikkerhed, der er i det fabriksmonterede stik og sE5% kF8%ber =
jeg20%
en adapter og sE6%tter imellem ;)

Mange tak for hjE6%lpen Klaus.

Mvh  Poul

Re: Adapter - UK --> DK
Hej Poul

Klip dog det stik af og sæt et ny på. Den sikring der sidder i
stikket er sikkert på 10 eller 13 Amp, så den giver ikke
mere sikkerhed end du allerede har.

Re: Adapter - UK --> DK

Ikke hvad jeg ved.

Hvad i alverden vilo du dog med den klods ?

Sjovt nok, vil den "ekstra sikkerhed" kun være til ulempe og irretation.

Klip stikket af og monter et dansk.

Re: Adapter - UK --> DK

Hvis du modificerer på et apparat ryger CE godkendelsen. Bliver der et
problem af en eller anden art enten med maskinen eller pga. maskinen vil
producenten formentlig fralægge sig ethvert ansvar da den er
modificeret. Desuden kunne en forsikringsvirksomhed også finde på at
nægte erstatning hvis der skulle ske et eller andet som f.eks. brand.

Når det så er sagt, så ville jeg ikke betænke mig ret mange øjeblikke
før end jeg havde skiftet stikket ud med et dansk. Jeg ville dog nok
forsøge at skrue ledningen af inde i apparatet og sætte en ny på således
at den originale kan monteres igen hvis der på et tidspunkt skulle blive
et behov for at gå tilbage til producenten. Det har jeg i hvert fald
gjort med min vaskemaskine hvor jeg kun havde et "komfurstik" i nærheden
og ledningen i øvrigt var en anelse for kort. Og jo, sikringerne blev
skiftet til 10 A i stedet for de sædvanlige 16A

- Lars

Re: Adapter - UK --> DK

Synes at have hørt om en sag fornyligt hvor en forbruger havde skiftet
stikket på et fjernsyn som så skulle til garantirep og det nægtede de i
første omgang (husker ikke om det var forretningen eller
producent/importør). Forbrugeren var dog ikke til at slå ud og
forbrugerklagenævnet afgjorde at forbrugeren er i sin gode ret til at skifte
stikket uden at garantien ryger og fik efterfølgende repareret sit fjernsyn.

Mvh
Morten

Re: Adapter - UK --> DK

Jeg klipper sgu det skide stik, og slipper dermed for at skulle rode20%
rundt med en kE6%mpe stor klods i vE6%ggen hvergang :)

Tak for hjE6%lpen begge to.

Mvh  Poul

Re: Adapter - UK --> DK
Hej Poul

Den helt rigtige løsning, men hvad er det for en maskine
du har fået ?

Re: Adapter - UK --> DK
I meddelelse: 471f80c0$0$2092$ snipped-for-privacy@dtext02.news.tele.dk

Også hvad jeg har gjort uden at tænke nærmere over det (siger måske meget
mere om mig end om hvad der er klogt :-)  ) da konen fik en bærbar med
adaptor fra Irland.

--
MVH Per, Herringe

Re: Adapter - UK --> DK

På sådanne er ledningen jo også typisk til at skifte ud og så er der jo
absolut intet at betænke sig. Ligesom jeg også vil mene du fint kan undlade
at sende strømforsyningen el. ledningen med til rep hvis du er 100% sikker
på det ikke fejler noget. De yderst få ting jeg har måttet sende til
garantirep har jeg da også sendt så lidt med som muligt for at minimere
risikoen for at de kommer til at beholde noget som så bliver en kamp at få
tilbage bagefter.

Mvh
Morten

Re: Adapter - UK --> DK

Selvfølgelig er det 100% lovligt og korrekt at skifte stikket på en
ledning, så skift du bare stikket ud.

F.eks. følger der schuko stik med til mange apparater der sælges i
danmark + en seddel på ledningen der siger at man *skal* skifte stikket
til et dansk jordstik.

Re: Adapter - UK --> DK
"Flemming Frandsen"

Eller bruge en adaptor hvis man ikke kan finde ud af/ikke vil skifte
stikket. LK laver dem og selvom de påstår de sidder fast når de er sat på,
så kan de vist godt skilles fra stikket med "lidt god vilje".

Mvh
Morten

Site Timeline