acer AL1715

Kæresten bruger sådan een til PC'en. Uden skærm går det jo ikke...

På det seneste, er den begyndt at tage tid til at "varme op", både når der tændes og efter "dvale" - der kommer først lys i højre side, og det spreder sig langsom til resten af skærmen. Problemet er langsomt blevet værre og værre, ved at det tager længere og længere tid. I går eftermiddags tog det så 20 minutter, før man overhovedet kan se noget på den, og ½ time før det kunne bruges til noget.

Er der nogen der kender til problemet?. Kan det løses? Kan det betale sig at løse det?

Birger

http://bbsorensen.dk
Reply to
Birger Sørensen

Lyder som om lysrørene er slidt op. De er ikke så svære at skifte, hvis man kan finde nogle der passer. Så vær på udkig efter skærme i den størrelse der er knaldet, og scor rørene derfra. :-)

Det kan også være lytter i inverteren (højspændingen til rørene).

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Lyder mere sandsynligt i mine ører. Har i hvert fald haft lignende fejl med svulmede kondensatorer i Samsung skærme.

Kun hvis du kan lave det selv.

//michael

Michael Thomsen

Skærmen er 6-8 år gammel. Jeg spurgte her, fordi jeg ikke rigtigt havde lyst til at skille den ad, uden at have en vis idé om det kunne lade sig gøre og betale sig.

Men jeg har så taget tiden i dag. Umiddelbart, ser den overraskende godt ud indvendig - men det er noget af et puslespil at finde derind. (Det første er at regne ud, at man skal have foden skilt ad for at kunne tage den af, for at kunne komme til de skruer, der holder det hele samlet. Dygtige ingeniører, der har regnet den ud...) I betragtning af at den nærmeste nabo på skrivebordet er et - stort set altid fuldt - askebæger, er der meget lidt støv og nikotin - kun på nogle få komponenter i selve forsyningen ( modstande, dioder og regulatoren), som også er dem man må antage bliver varme, er der "gris"

- men det kan pustes væk. Ingen komponenter ser ud til at have været varmere end de må - og lytter ser fine ud.

Der er *måske* en lille bule på toppen af netop de to i højspændingen til rørene.

250uF/25V/105graderC står der på dem. Man kan sige, at hvis de duer endnu, er deres levetid måske begrænset.

På den anden side, er det tydeligt at rørene kun lyser i den ende med ledningerne. I tilgift, er begge rør i begge sæt, sorte indvendigt i begge ender. Så hvis de ikke allerede er stået af, har de formentlig en begrænset levetid.

Alderen taget i betragtning, kan det lige så godt være det ene som det andet, og "fejlen" kan lige så godt være en kombination af de to.

Konklusionen må derfor være at bytte både kondensatorer og rør - hvis reservedele kan skaffes til en overkommelig pris, i nærheden af Næstved. Og det vil jeg så gå på jagt efter i morgen.

Tak for jælpen så langt - skal nok opdatere, når der er sket mere.

Birger

http://bbsorensen.dk
Reply to
Birger Sørensen

Den 22-08-2010 17:53, Birger Sørensen skrev:

Hvis det var mig, ville jeg ikke tøve med at prøve de 2 lytter først (og andre i nærheden af inverter boardet og hvad der måtte være af lytter på den 12Vdc forsyning der går til inverter boardet.

Jeg har ikke forstand på hvordan rørne ser ud når de er slidt/dårlige, men jeg ved lytterne er nemmere at skaffe og koster ikke alverden :-)

/Jan Rasmussen.

Reply to
Jan Rasmussen

Enig dér. Synes rørene umiddelbart ser OK ud, men det kan være svært at se. Jeg har i hvert fald set dem der var betydelig mere sorte. Så jeg holder også på lytterne. Har dog lige skiftet rør i en 22 tommer Samsung, hvor det faktisk var rørene. Men den havde jeg nu skiftet lytter i tidligere, så stadig, skift lytterne først.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Birger Sørensen formulerede lørdag:

Byttelyt - og lys over landet igen. På skærmen i hvert fald.

Som knægten sagde til sine søstre, da han var 10: Far har tændt solen, så nu ka' vi godt stå op. Senere er han så blevet klogere.

Tak fro hjælpen!

Birger

http://bbsorensen.dk
Reply to