acer AL1715

Kæresten bruger sådan een til PC'en. Uden skærm går det jo ikke...

På det seneste, er den begyndt at tage tid til at "varme op", både når
der tændes og efter "dvale" - der kommer først lys i højre side, og det
spreder sig langsom til resten af skærmen.
Problemet er langsomt blevet værre og værre, ved at det tager længere
og længere tid.
I går eftermiddags tog det så 20 minutter, før man overhovedet kan se
noget på den, og ½ time før det kunne bruges til noget.

Er der nogen der kender til problemet?.
Kan det løses?
Kan det betale sig at løse det?

Birger

http://bbsorensen.dk

Re: acer AL1715

Lyder som om lysrørene er slidt op. De er ikke så svære at skifte, hvis man
kan finde nogle der passer. Så vær på udkig efter skærme i den størrelse der
er knaldet, og scor rørene derfra. :-)

Det kan også være lytter i inverteren (højspændingen til rørene).

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: acer AL1715

Lyder mere sandsynligt i mine ører. Har i hvert fald haft lignende fejl med
svulmede kondensatorer i Samsung skærme.

Kun hvis du kan lave det selv.

//michael

--
Using Opera's revolutionary e-mail client: http://www.opera.com/mail /

Re: acer AL1715
Michael Thomsen sendte dette med sin computer:

Skærmen er 6-8 år gammel.
Jeg spurgte her, fordi jeg ikke rigtigt havde lyst til at skille den
ad, uden at have en vis idé om det kunne lade sig gøre og betale sig.

Men jeg har så taget tiden i dag.
Umiddelbart, ser den overraskende godt ud indvendig - men det er noget
af et puslespil at finde derind. (Det første er at regne ud, at man
skal have foden skilt ad for at kunne tage den af, for at kunne komme
til de skruer, der holder det hele samlet. Dygtige ingeniører, der har
regnet den ud...)
I betragtning af at den nærmeste nabo på skrivebordet er et - stort set
altid fuldt - askebæger, er der meget lidt støv og nikotin - kun på
nogle få komponenter i selve forsyningen ( modstande, dioder og
regulatoren), som også er dem man må antage bliver varme, er der "gris"
- men det kan pustes væk.
Ingen komponenter ser ud til at have været varmere end de må - og
lytter ser fine ud.

Der er *måske* en lille bule på toppen af netop de to i højspændingen
til rørene.
250uF/25V/105graderC står der på dem.
Man kan sige, at hvis de duer endnu, er deres levetid måske begrænset.
http://bbsorensen.com/test/AL1715/lytter.jpg

På den anden side, er det tydeligt at rørene kun lyser i den ende med
ledningerne. I tilgift, er begge rør i begge sæt, sorte indvendigt i
begge ender. Så hvis de ikke allerede er stået af, har de formentlig en
begrænset levetid.
http://bbsorensen.com/test/AL1715/ror.jpg

Alderen taget i betragtning, kan det lige så godt være det ene som det
andet, og "fejlen" kan lige så godt være en kombination af de to.

Konklusionen må derfor være at bytte både kondensatorer og rør - hvis
reservedele kan skaffes til en overkommelig pris, i nærheden af
Næstved.
Og det vil jeg så gå på jagt efter i morgen.

Tak for jælpen så langt - skal nok opdatere, når der er sket mere.

Birger

http://bbsorensen.dk

Re: acer AL1715

Hvis det var mig, ville jeg ikke tøve med at prøve de 2 lytter først (og
andre i nærheden af inverter boardet og hvad der måtte være af lytter på
den 12Vdc forsyning der går til inverter boardet.

Jeg har ikke forstand på hvordan rørne ser ud når de er slidt/dårlige,
men jeg ved lytterne er nemmere at skaffe og koster ikke alverden :-)

/Jan Rasmussen.

Re: acer AL1715

Enig dér. Synes rørene umiddelbart ser OK ud, men det kan være svært at se.
Jeg har i hvert fald set dem der var betydelig mere sorte. Så jeg holder
også på lytterne. Har dog lige skiftet rør i en 22 tommer Samsung, hvor det
faktisk var rørene. Men den havde jeg nu skiftet lytter i tidligere, så
stadig, skift lytterne først.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: acer AL1715
Birger Sørensen formulerede lørdag:

Byttelyt - og lys over landet igen. På skærmen i hvert fald.

Som knægten sagde til sine søstre, da han var 10: Far har tændt solen,
så nu ka' vi godt stå op.
Senere er han så blevet klogere.

Tak fro hjælpen!

Birger