Accu volt ampere Nm boremaskine

Hej gruppe

Er der nogle som kan forklare mig lidt om accu maskiner.

Jeg er ikke interesseret i at fE5% anbefaltet nogle specille mE6%rker,
men mere det som ligger bag.

Jeg har en 12V 1,5 ah med et moment trE6%k pE5% 35.

Jeg forstE5%r det sE5%ledes at momenttrE6%kket er "den kraft" maskinen
trE6%kker med.

Den er pE5% 12V og 1,5 a. Men hvad hvis amperen var 2,0 eller 3,0
hvilken indflydelse er har det.

Hvad med volten, er 12V 1,5A og momenttrE6%k 35 mE5% da vE6%re bedre end
14,4V 1,4A og mementtrE6%k pE5% 20.

Med andre ord, jeg er interesseret i at vide hvordan amperen og volten
virker pE5% hinanden.

Hilsen
Carsten.

Re: Accu volt ampere Nm boremaskine [Laplaces lov]

Hej Karsten

Det er ampere, antallet af vindinger og den magnetfeltets styrke, som
via motoren laver moment.

En elmotors moment er afhængig af beviklingernes amperevindinger -
(ampere*vindinger) og magnetens styrke.

Det stammer fra Laplaces lov F(N)=B*I*L:
http://www.nakskov-gym.dk/fysik/la/magnetisme_webmappe/magnetfelter_3.htm

Så du kan ligeså meget moment fra en 12V motor som trækker 1A med 100
vindinger, som en 6V motor med 2A med 50 vindinger. De to motorer
formodes at have samme magnetfeltets styrke.

mvh/Glenn

Re: Accu volt ampere Nm boremaskine [Laplaces lov]

Og da ingen af os ved om det mekaniske gear er ens i de to maskiner, kan
vi alligevel ikke sige endeligt :-)

Bo //

Re: Accu volt ampere Nm boremaskine [Laplaces lov]

Er jeg sE5% ikke tilbage hvor jeg startede.
At jeg som bruger af en boremaksine mest er interesseret i hF8%jt
moment.
Og sE5% kan Volt og ampere vE6%re "lige meget"
For det er volten, apmeren, vindingerne og magnetfeltets styrke som
danner momentet.

SE5% kan der vE6%re tilbehF8%r, ladetid og aktionstid som gF8%re den ene
maskine til et bedre tilbud end det andet.

Jeg ved ogsE5% godt, at hvis motoren er for "lille" sE5% den heletiden
skal yde sit stE6%rkeste, sE5% slides maskinen hurtigere.

Hilsen
Carsten.

Re: Accu volt ampere Nm boremaskine [Laplaces lov]
Normalt er "ampereangivelsen" pĂĄ den slags maskiner udtryk for batteriets
kapacitet, dvs flere amperer flere skruer skruet i bund per opladning.

hilsen
Ole

Er jeg sĂĄ ikke tilbage hvor jeg startede.
At jeg som bruger af en boremaksine mest er interesseret i højt
moment.
Og så kan Volt og ampere være "lige meget"
For det er volten, apmeren, vindingerne og magnetfeltets styrke som
danner momentet.

Så kan der være tilbehør, ladetid og aktionstid som gøre den ene
maskine til et bedre tilbud end det andet.

Jeg ved ogsĂĄ godt, at hvis motoren er for "lille" sĂĄ den heletiden
skal yde sit stærkeste, så slides maskinen hurtigere.

Hilsen
Carsten.

Re: Accu volt ampere Nm boremaskine [Laplaces lov]

SĂĄdan nogen hedder amperetimer, forkortet Ah. Det er en
kapacitetsangivelse, der intet siger om hvor stærk motoren er.

Bo //

Re: Accu volt ampere Nm boremaskine

At den kan gøre det over længere tid (= sætte flere skruet i væggen)

Men tallene siger ikke en skid om boramaskinens reelle formĂĄen.

Re: Accu volt ampere Nm boremaskine
Følgende er skrevet af snipped-for-privacy@datacentral.dk:

Da jeg ikke er særligt velbevandret i teoretisk ellære så har jeg et
par indspark på det praktiske plan (Jeg er tømrer):

Hvis du kigger lidt efter hvad momentet er (Nm)sĂĄ siger det noget om
hvor stærk din maskine er.
Det du kalder amperen må være Ah, dvs kapaciteten på dit batteri, hvor
længe det kan levere uden at blive opladt.
Mht volt på maskinen/batteriet så har jeg både prøvet 9,6v - 12v -
14,4v - 18v - 24v - og en enkelt gang 36v. Det jeg kan konkludere er at
jo flere volt maskinen kører på jo kraftigere opgaver er den beregnet
til at kunne løse og så samtidig have intervallet mellem ladning i en
brugbar størrelse.

Alt efter opgaven du skal bruge maskinen til sĂĄ gĂĄ efter kapaciteten pĂĄ
batteriet, jo højere jo bedre jo længere mellem ladningerne.

Iøvrigt så er de 2 hovedaktører på markedet i øjeblikket (Ni-Cd &
Ni-Mh) vidt forskellige under forskellige forhold. NĂĄr det er koldt <5
gr. så er Ni-Mh batterierne tæt på at være ubrugelige, de kan ikke
levere power i ret lang tid, det er ikke sĂĄ stort et problem med Ni-Cd.
Ni-Cd koster derimod i batteriafgift pga cadmiumindholdet. Ni-Cd har
generelt lavere kapacitet, men under kolde forhold holder de i højere
grad hvad de lover.
Mht de nyere Li-Ion batterier sĂĄ har jeg ingen erfaring.

Jib

Re: Accu volt ampere Nm boremaskine

Men Ni-Mh  tĂĄler bedre slatladning end Ni-Cd, og det er fint nok hvis man
lige skal have lidt strøm på maskinen, mens man drikker kaffe. Li-Ion tåler
angiveligt ogsĂĄ slatladeriet

hilsen
Ole

Re: Accu volt ampere Nm boremaskine

Jeg er blevet meget klogere.

Et sidste spF8%rgsmE5%l opstE5%r sE5%:

Hvis man sE5% har et batteri pE5% 1,5 AH og 12V, kan man sE5% kF8%be et nyt
bateri pE5% 2,0 AH og 12V, og sE5% fungere det, bare i lE6%ngere tid enden
opladning.

Carsten.

Re: Accu volt ampere Nm boremaskine

Ja, hvis din oplader kan klare det batteri.