Accu-boremaskine har mistet pusten

Jeg har en "professionel" Atlas-Copco 14,4V bore/skruemaskine.

Da den var ny kunne den så let som ingenting skrue en 150mm karmskrue i en
hårdtbrændt mursten. Den var stærk som bare pokker.

Nu 5-6 år senere er den ingen power i den. På nyopladede batterier kører
borepatronen godtnok rundt med den ønskede fart, men der er ingen kraft bag,
og den kan dårligt trække skindet af en kop varm cacao.

Batterierne er godtnok ikke nye længere, men jeg har aldrig oplevet med
andre skruemaskiner at det på den måde dræner kræfterne. Der plejer det bare
at være at den ikke kan klare så mange skruer pr. opladning.

Den kostede 4.000,- så jeg har en forhåbning om at den er værd at forsøge at
redde, men hvad siger i kloge hoveder. Er jeg så heldig at det bare er
batterierne ? (selvom det er nogle banditter til 800,- pr. stk ) :-( ...
hvordan kontrollerer jeg evt. batterierne. Jeg kan måle volt på dem, men det
kan jeg - såvidt jeg kan regne ud - ikke bruge til ret meget, da det må være
amperene der mangler eller hvad ?

Min egen mistanke går på at noget i elektronikken er brændt af, så den ikke
sender power fra batteriet til motoren. Giver det nogen mening ?

Alle gode råd og inputs modtages med tak

MVH Peter C:

Re: Accu-boremaskine har mistet pusten

Hvis fejlen er kommet fra det ene F8%jeblik til det andet kan det vE6%re
noget i elektronikken.
Batterier kan svigte pE5% flere mE5%der. Slidtage opleves ved at maskinen
skal lades oftere ved same arbejde, og at maskinen til sidst fE5%r svE6%rt
ved fuld ydelse (moment).
Men de rkan ogsE5% vE6%re brE6%ndt en celle af i batteriet, strF8%mmen fra =
de
andre celler kan gE5% gennem den defekte celle og trE6%kke motoren, men
skal der ydes noget gE5%r alt for meget tabt i den defekte celle.

Hvis du har mulighed for at komme til at mE5%le spE6%ndingen pE5% batteriet
lige efter opladning, og igen efter at maskinen har trukket skindet af
10 kopper cacao, kan man som regel se om det er batteriet der er
problemet. Er batteriet i orden bF8%r der ikke vE6%re nogen forskel.

Har du evt mulighed for at lE5%ne et batteri til lige at prF8%ve maskinen?

Hilsen Kim

Re: Accu-boremaskine har mistet pusten

Hvis det er opstået pludseligt, kan det selvfølgeligt være elektronikken,
men sansynligheden taler for batterierne.
Det er uden tvivl NiCD batterier, og de taber med sikkerhed kapasitet over
tid. Tiden forkortes drastisk, hvis de ikke aflades fuldt, og oplades helt
hvergang. De er ganske rigtigt dyre i en ordentlig kvalitet, men prisen kan
reduceres kraftigt, hvis man orker at fuske, og skære kassen op og selv
montere nye løse celler. Jeg mener jeg gav et par hunde for 10 stk 2.000mA
for et par år siden. Idag skal de nok have større kapacitet.

finn

Re: Accu-boremaskine har mistet pusten

Ligesom det gælder alle andre batterityper må man ikke aflade et NiCD
batteri helt HVER gang, så ødelægger man batteriet. Iøvrigt er
memory-effekten næppe noget man vil opleve i konsumerelektronik.

http://en.wikipedia.org/wiki/Nickel-cadmium_battery#Memory_and_lazy_battery_effects

//michael

--
Using Opera's revolutionary e-mail client: http://www.opera.com/mail /

Re: Accu-boremaskine har mistet pusten
Batterierne er ikke NiCd ... det er NiMh
De er på 2,6 Ah

Hvis man tager det bedste batteri, ny-opladet, lige ud af laderen kan man
måle 17,4V på det !!!
(og jeg har ikke taget fejl ... det ER en 14,4V maskine)
Sætter det på maskinen og har INGEN problemer med at holde borepatronen, med
den frie hånd !
Jeg prøvede i ca 20-30 sek ... for at bruge lidt strøm, og kunne derefter
måle 15,8V på batteriet.

Det andet batteri måler betydeligt lavere ... der tror jeg sgu der er røget
en celle. Nu prøver jeg at lade det HELT op ... og så give det samme test
som ovenfor

Er det stadig batterierne der er under mistanke ???

MVH Peter C:

Re: Accu-boremaskine har mistet pusten

Ja. OverspE6%nding kan forekomme pE5% dE5%rlige batterier. Nogen gange kan
man fE5% lidt liv i det igen ved at aflade det helt og aldeles, feks ved
at sE6%tte en modstand pE5% batteriterminalerne, og lade den sidde til
batteriet er helt tomt. En passende stF8%rrelse modstand til dette vil
vel vE6%re 50-200 ohm, med en passende mE6%rkeeffekt.
At bruge selve maskinen til det er normalt ikke muligt fordi der er en
intern sikring mod dybdeafladning der slE5%r fra.
Bagefter lades batteriet op pE5% normal vis, og man kan vE6%re heldig at
det har det lidt bedre igen. Nogen avancerede opladere kan selv finde
ud af at gF8%re dette.

Hilsen Kim

Re: Accu-boremaskine har mistet pusten

Jeg har en arbejdslygte der bruger samme batterier ... den må kunne bruges
som "aflader" ?
Jeg prøver at køre dem HELT i kælderen for strøm ... og så lade dem op igen
... og ser hvad der sker.

MVH Peter C:

Re: Accu-boremaskine har mistet pusten

1. den har sikkert også en afladningssikring.

2. ofte sker der det at det kun er en enkelt celle i pakken der er er
faldet sammen, så en afladning vil måske endda medføre at den defekte
celle bliver polariseret omvendt.

/Morten %-)

Re: Accu-boremaskine har mistet pusten

Jeg tror det ikke. Den fortsætter til der kun er "brunt" lys i lampen ...
:-)

MVH Peter C:

Re: Accu-boremaskine har mistet pusten
Hej
Der er jo intet unormalt, vi ved jo alle at et opladelig batteri har
en levetid pE5% smE5% 5 E5%r, og derefter er det langt fra godt mere og kan
slet ikke leve op til noget fornuftigt mere, og den tid er jo gE5%et for
dine batterier.
Men jeg kan fortE6%lle at vi pE5% arbejde har haft en hel stak af de her
Atlas-copco 14,4 volt maskiner,
og alle er dF8%de inden der var gE5%et 3 E5%r de dur ikke til at arbejde, s=
E5%
vi gik helt fra de maskiner igen,
og det er batterierne der dF8%r i dem, sE5% hvis du blot skifter celler i
kasserne er du kF8%rende igen, men
jeg kan ikke anbefale kF8%be nye original batterier hvis de ikke er
bedre end dem de har lavet til dem fF8%r hen. Men kassen er helt sikkert
let og E5%bne, og med de nye celler i dag fE5%r du et meget bedre batteri
end det var fra nyt.
                                          Mvh Mpc.

Re: Accu-boremaskine har mistet pusten [ LiFePO4 / LFP / nanofosfat er fremtiden? ]

Hej!

Kig f.eks. på disse 2 DeWalt produkter/produktlinjer med LiFePO4 / LFP /
nanofosfat-akkumulatorer fra A123Systems, som burde være væsentlig bedre
end NiMH og "Standard" mangan eller kobolt baserede Li-Ion:

DEWALT Nano DC927KL 18 V/2,0 Ah. Li-lon:
http://www.carl-ras.dk/dewalt/e-shop/akku-vaerktoej/akku-boremaskiner/dewalt/akkuslagboremaskinedc927kl /
Citat: "...Eksklusivt Nano-Phosphate Li-Ion-batteri sikrer 2000
genopladninger - mere end dobbelt så mange som NiCd/NiMH-batterier..."

36 Volt slagboremaskine DC901KL:
http://www.dewalt.dk/powertools/productdetails/catno/DC901KL /
Citat: "...
# Eksklusiv Nano-Phosphate Li-Ion-batteri sikrer 2000 genopladninger -
mere end dobbelt så meget som NiCd/NiMH-batterier
# Batterier producerer 36V kraft med samme vægt som et 18V
NiCd/NiMH-batteri
..."

Disse celler burde gøre akkumulatoren væsentligt mere holdbar og de
anvendes i ovenstående produkter:

http://da.wikipedia.org/wiki/LiFePO4

A123Systems:
http://www.rc-netbutik.dk/getdoc.asp?id10%0&md5hash98%10C237586CF6B4325753101E37DAE1
Citat: "...Curent test projecting excellent calendar life: 17% impedance
growth and 23% capacity loss in 15 [fifteen!] years at 100% SOC
[State-of-Charge], 60 deg. C..."

A123Systems: Technology; tryk på grøn "Thousands of Low Rate Cycles"
under billede lidt til højre:
http://www.a123systems.com/technology/life

-

Til sammenligninger:

-

"Standard" mangan eller kobolt baserede Li-Ion (som også sidder i mange
bærbare og mobiltelefoner...):

How to prolong lithium-based batteries:
http://www.batteryuniversity.com/parttwo-34.htm
Citat: "...
A lithium-ion battery provides 300-500 discharge/charge cycles. The
battery prefers a partial rather than a full discharge.
The speed by which lithium-ion ages is governed by temperature and
state-of-charge. Figure 1 illustrates the capacity loss as a function of
these two parameters...
25°C...[100% State of charge]...80% after 1 year
40°C...[100% State of charge]...65% after 1 year
..."

-

NiMH:

Isidor Buchmann: Chapter 8: Choosing the Right Battery:
http://www.buchmann.ca/chap8-page1.asp
Citat"...The NiMH offers good value for the price but falls short in
expected cycle life. Although excellent when new, the performance trails
off quickly after about 300 cycles due to decreased capacity and rising
internal resistance..."

/Glenn

Re: Accu-boremaskine har mistet pusten [ LiFePO4 / LFP / nanofosfat er fremtiden? ]
I øvrigt har i hvert fald 36V LiFePO4 DeWalt indbygget akkumulator
intelligens:

Mini-HowTo - Disassembly of a DeWalt 36v Battery:
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t58%7606
Citat: "...
Here is a close-up view of the balance connectors. There is one on each
side of the pack.
Once the 2 wires are de-soldered, the entire module can be lifted off
the battery pack. Here is the underside of the charger module. You can
see the red and black power leads, a temperature sensing probe and the 2
balance connectors.
Here is a close-up of the A123 Designation, Logo, Part Number and date
of manufacturer.
..."

13 a123 Systems LifeP04:

http://www.youtube.com/watch?v=qVq94aN5mNM

A123 Worlds Smallest VS. "Strongest" 12V Jumpstart battery:

http://www.youtube.com/watch?v=qcvmvrmTMMk

Electric Dragster with A123 Li-Ion Pack Sets Record:

http://www.youtube.com/watch?v=eynb6zT4LMs

T-Rex 600 A123 8S (8S=8 celler i serie):

http://www.youtube.com/watch?v=_KhKCfG1kfs

Elcykel laver sorte mærker på asfalt:
X5404 Crystalite Burnout 66v A123 50 Amps:

http://www.youtube.com/watch?v=dLoEIxjreVc

The Killacycle & Scotty Pollacheck 7.82 @ 168 MPH:

http://www.youtube.com/watch?v=fHtAkM3CYLA

Killacycle New World Record 155 MPH!:

http://www.youtube.com/watch?v=GDHJNG2PngQ

Søg f.eks. på:
dewalt 36v
A123

-

Sikkerhed:

LiFePO4:

Nail penetration testing A123 Li-ion:

http://www.youtube.com/watch?v=rb_J2QQ0k-4

September 21, 2008, LiFePO4 Batteries: A Breakthrough For Electric Vehicles:
http://www.metaefficient.com/rechargeable-batteries/innovative-lifepo4-batteries-electric-vehicles.html
Citat: "...
Here’s a list of all the advantages of LiFePo4 batteries:
     * Safe technology — will not catch fire or explode with overcharge
     * Does not suffer from “thermal runaway”
     * Can be used safely in high ambient temperatures of up to 60C
[Celsius] without any degradation in performance
     * Can be safely rapidly recharged — when fully discharged can be
brought to a state of over 90% fully charged in 15 minutes
..."

-

Standard Li-Ion:

Exploding Laptops on Good Morning America:

http://www.youtube.com/watch?v=zvTRKKS0wpo

.

Nail penetration testing Standard Li-ion:

http://www.youtube.com/watch?v=f30fBFitkSM

Modify Li-Po Battery Nail Penetration Test:

http://www.youtube.com/watch?v=8vdOC8dN3_I

Lithium Polymer Battery Explosion's (liposack):

http://www.youtube.com/watch?v=z3o_2mwRPdw

-

Omtale:

28. sep 2008 Fremtidens mobilbatteri er med litium-jernfosfat
http://ing.dk/artikel/91660
Citat: "...
LFP-producenten A123 leverer blandt andet til [nogle produktlinjer!]
Silvan-klassikere som Dewalt og Black & Decker, og også håndværktøjer
fra Bosch får kraft fra LFP-batterier.
»De kan simpelt hen tåle mere "mishandling" og hård opladning. Hvor
andre materialer bukker under for mekanisk stress og "krakelerer" efter
omkring 500 cycles, så kan LFP angiveligt klare mere end 2.000-3.000
ladecycles, før det giver op,« siger Per Jørgensen Møller.
..."

-
-
-

Nyeste LiFePO4 udvikling - kan vistnok ikke købes pt.:

12. mar 2009, Gennembrud i batteriforskning giver lynopladning på få
sekunder:
http://ing.dk/artikel/96999
Citat: "...
Derfor valgte de at arbejde videre på en anden type, nemlig
lithium-jern-fosfat blandingen, som har langt bedre termiske egenskaber
og derfor kan belastes hårdt. Desuden er den billigere og mere miljøvenlig.
Dermed bliver lithium-jern-fosfat batterier med ét slag en brugbar
teknologi til elbiler.

Det bedste er, at de materialer, der er i brug, er de samme, som
industrien bruger på lithium-jern-fosfat batterier i dag. Det er kun
fremstillingsprocessen, der ændres.
..."

11 March 2009 Lithium batteries charge ahead.
Researchers demonstrate cells that can power up in seconds:
http://www.nature.com/news/2009/090311/full/news.2009.156.html?s=news_rss
Citat: "...
That seemed to be the case for lithium iron phosphate (LiFePO4), a
material that is used in the cathode of a small number of commercial
batteries. But when Ceder and Kang did some calculations, they saw that
the compound could theoretically do much better. Its crystal structure
creates "perfectly sized tunnels for lithium to move through", says
Ceder. "We saw that we could reach ridiculously fast charging rates."
The authors helped the ions by coating the surface of the cathode with a
thin layer of lithium phosphate glass, which is known to be an excellent
lithium conductor. Testing their newly-coated cathode, they found that
they could charge and discharge it in as little as 9 seconds.
..."

/Glenn

Re: Accu-boremaskine har mistet pusten
En anden fejlkilde kan være de 2 slæbesko (Kul stykker) der sider på
hver side af akslen inde i motoren.  Disse kan på nogle motorer skiftet,
men andre er de lukket hermetisk inde i motoren.

Prøv at check dem om de er slidte - Fjedrene kan også være slappe.

Med venlig hilsen

Erik Andersen

Re: Accu-boremaskine har mistet pusten

Jeg troede også det kunne være dem, så de ER udskiftet ... desværre uden
resultat
(det burde jeg nok have husket at skrive som oplysning i mit oprindelige
indlæg ... sorry !)

MVH Peter C:

Re: Accu-boremaskine har mistet pusten
-Hvad med at selv skifte batterierne...??

Jeg handlede til rimelig penge nye batterier til min Hilti ved denne
forhandler pE5% tysk Ebay:
 http://stores.shop.ebay.de/MRE-Elektrotechnik-GmbH__W0QQ_armrsZ1

(Jeg har en leveringsadresse i Flensborg sE5% det var den bedste pris)
Vh
Lars