AC styret af COM port

Hej allesammen
Jeg sidder med et lille problem som jeg ikke liiige kan finde en nem løsning
på.
For Datamuseet (www.datamuseum.dk) laver jeg et lille projekt med
fjernskrivere.

Fjernskriveren er forbundet til en kasse indholdende et interface, som jeg
har styr på.
Ideen er, at der kommer en startknap og en stopknap (begge fjederbelastet).
Når jeg trykker på startknappen, aktiveres CTS, som så starter PC
programmet. Så skal der komme et signal på f.eks. RTS, som aktiverer et relæ
i omtalte kasse, så fjernskriveren kan starte motoren, osv.

Når jeg er færdig, trykker jeg på stop knappen, som fjerner RTS, som så
deaktiverer relæet.

Mon der er nogen der har en ide om hvordan jeg kan opnå dette, muligvis
endda en henvisning til et brugbart diagram ?

Nico

Re: AC styret af COM port
Prøv at søg på Hamcom modem, måske det kan give dig en ide.
Det er et modem som bliver brugt sammen med lydkortet, af div. Fax/SSTV
programmer, som Radio amatøre bruger, der findes også programmer som klare
PSK 31, og formentlig også RTTY som jo er det du roder med.

Håber det kan være til lidt hjælp.

Hygsom
Leo

Re: AC styret af COM port

Det var ikke rigtig det jeg var ude efter. PC'en skal kun tjene til at
oprette forbindelserne mellem de enkelte fjernskrivere, men for at kunne det
skal den ene jo kunne gøre opmærksom på at den vil sige noget.
Tanken med kassen er (også) at den skal give 220 V til fjernskriveren, så
den ikke skal være tændt hele tiden

Re: AC styret af COM port
Nico de Jong skreiv:

Jeg foreslår at du kopler opp et reellt fjernskrivernett:

Ta bort all modem tillegg og serieforbind alle fjernskriverene. Sett inn
en konstant strømgenerator, 60 / 20mA. Nå kan du slå av og på de
maskinene du ønsker å demonstrere. Tast en tast på en av skriverene, og
samtlige andre maskiner reagerer på tastetrykket.

HM

Re: AC styret af COM port
Ja, det har jeg styr på. Opgaven er bare at forbindelserne skal kunne køre
2-og-2 og ikke hele nettet samtidigt.
Jeg har i mellemtiden fundet et lille diagram met et solid-state relæ, der
bliver styret af en pin på COM porten, så den ene halvdel af problemet er
løst.
Nette skal kunne køre lige som et kommercielt GENTEX net i gamle dage, dvs
med opkald, tidsforbrug, "ægte" fejlmeldinger, osv

Site Timeline