AC elektrolyt over trafo

Jeg har noget musikudstyr hvor der sidder en trafo med en kondensator
(umiddelbart en bipolar lyt) parallel med 230V inputtet. Den er fra 1979.
Kondensatoren er er død og røgen er sluppet ud, så spørgsmålet er om jeg
skal erstatte den med noget og i givet fald hvad? Så vidt jeg kan se har den
hedder 0,05/600WV.

Peter

Re: AC elektrolyt over trafo

Jeg har sat en X2 100nF+470ohm overskrevs på 230v line i stedet for. Hvordan
skal man vurdere en korrekt værdi på de interference suppressor
kondensatorer?

Peter

Re: AC elektrolyt over trafo

Det kan du ikke uden specielt udstyr... men tror næppe du får problemer om
den er der eller ej... det må være for at dæmpe støj ud på lysnettet...

Kasper

Re: AC elektrolyt over trafo

Ja, eller støj udefra der går i apparatet. I dette tilfælde er det noget
musikudstyr.

Men generelt: hvad for specielt udstyr? hvad vurderer man ud fra? man må vel
have nogle specielle områder af støj man ønsker at dæmpe fordi netop den
gruppe går i det udstyr man laver, og så vælger man ud fra det. Er det sådan
noget?

Peter

Re: AC elektrolyt over trafo

Støjen ind i dit udstyr skal nok blive dæmpet nok i filteret du har i
transformen og dine lade lytter + evt caps på indersiden...

Jeg er ret sikker på den sidder der for støj den anden vej, sådan et apparat
skal overholde nogle normer for conducted emission, som bliver målt fra
150Khz op til er det 80Mhz... i det område må det ikke overstige nogle
levels...

udstyret du skal have for at måle det er en form for spectrum analyser +
lisn netværk
http://www.cemesure.com/downloads/detectors.pdf
http://www.kernow-emc.co.uk/testing.html

Kasper

Re: AC elektrolyt over trafo
Det kunne jo også være for at kompensere for en stor induktiv load på
220Vsiden.
 - ligesom kravet til kondensatorer på lysrør i industriinstallationer.

finn

Re: AC elektrolyt over trafo

50nF er ikke ret meget til fasekompensering. Eftersom det er udstyr
fra 1979, endda musikudstyr, er det sikkert rent analogt, derfor vil
udstrE5%lingen nE6%ppe vE6%re noget problem. Men lysnettet er fuld af stF8%
j.
Jeg har en billig Grundig radio hvor man fint kan hF8%re diverse
boremaskiner, hjulpiskere etc i nabolaget. Det er sikkert det den
kondensator sidder for at fange, det kan ogsE5% godt passe med de 50nF

Hilsen Kim

Site Timeline