Åbne PSu til bærbar

Hejsa

Sidder med sådan en strømforsyning til en bræbar Siemens PC... en af den
slags i en sort meget tæt lukket boks!

Hvordan skilles den nemmest ad?
Der må være andre herinde, der har rodet med den slags.

Skal man tage princippet om tilpas stort værktøj, kombineret med tilpas
meget vold, i brug ?

/Brian

Re: Åbne PSu til bærbar

Det hedder vist "mindst svært" ;-)

Det ville være min tilgang til problemet. Evt. en lille overfræser rundt
langt samlingen...

/A

Re: Åbne PSu til bærbar

Hvis den er lille nok, kan en almindelig nøddeknækker bruges...
-ellers skærer man den bare op med en lille fræser. Den er lavet af to
halvdele, der er limet sammen.

Bo //

Re: Åbne PSu til bærbar
<fræser. Den er lavet af to

Njae... med meget stor sandsynlighed er den ultralydsvejst sammen, dvs at de
to skaller er bragt til at vibrere så materialet varmes op hvor der er
kontakt - derved smelter det - og de to dele presses sammen, herved opstår
svejsningen. Lim er noget upålideligt miljøgris at have med at gøre i en
produktion. Forskellen er at der ikke er en limfuge der giver sig ved
moderat anvendelse af brutal vold. Så en lille skivefræser  er ret god til
at skære den op.

/carsten

Re: Åbne PSu til bærbar

Undskyld Carsten, jeg burde have anbragt en ";-))" efter den med
nøddegnækkeren...

Bo //

Re: Åbne PSu til bærbar

OK,  ;-))

Carsten Holck

Re: Åbne PSu til bærbar
sav evt langs samlingen med en nedstryger
--
Calle

Re: Åbne PSu til bærbar

Nahh, inden du begynder på vold med værktøj, så kig lige efter hvordan den
er samlet... der KAN sidde skruer du ikke har lagt mærke til under fødder,
eller klistermærker osv. Derefter kig rundt i siden om der sidder "indgange"
til værktøj  så du fx. med enden af en skydelærer kan skubbe den lås ind som
sådan noget ofte er samlet med.

Hvis ikke, ja så må du igang med det voldsomme:-) med pas nu på, når du
endelig har fået den åbnet på den måde finder du ofte ud af at der havde
været en bedre måde at gøre det på:-))

--
Vh. Peter Andersen

Re: Åbne PSu til bærbar

som

UHA: Her i huset er en skydelærer et præcisionsværktøj til 7-800 kroner. Man
bruger ikke tungen på sådan een til andet end at måle med. Man kan bruge en
skruetrækker, en gaffel eller noget andet billigt, der ikke skal kalibreres!

Bo //

Re: Åbne PSu til bærbar
Hej Bo,

Enig !

Vil det sige at du ikke "kalibrerer" dine skruetrækkere ?  ;)

--
Venlig hilsen,
Søren

Nej da, men gaflerne slipper for det !!!!!

Bo //

Re: Åbne PSu til bærbar
Så er det forhåbentlig ikke stemmegafler >:-)

--
Calle

Re: Åbne PSu til bærbar
Hej Calle,

LOL
Hvad kan man sige til det andet end *hørt*  ?  ;)

--
Venlig hilsen,
Søren

Re: Åbne PSu til bærbar

Nej hvor er det spændende... en skydelære er god fordi den er lavet af hårdt
stål, så den kan holde til det. Ingen snakker om at bruge vold, eller
præcisions instrumenter til flere tusind. Det er blot et lille tryk der skal
til for at åbne æsken, den lokale isenkræmmer har en billigudgave der kan
være glimrende til formålet.

Men lad os da bare høre om andre er lige så dygtige at arbejder sådanne
steder med så fine værktøjer...

--
Vh. Peter Andersen

Re: Åbne PSu til bærbar

hårdt
skal

Bruger du osse et stemmejern i stedet for en skruetrækker, eller tror du
Formel-1 kører bruger slidbanedæk fra Viborg Gummi?

Der er ikke grund til at gøre nar ad folk, der har en professionel holdning,
til hvordan man omgås værktøj. Mange af disse prof'er bidrager faktisk til
at højne niveau'et i denne gruppe. Vi gør ikke nar ad amatører og
studerende, men prøver at hjælpe. Ellers kunne vi vel bruge vores tid til
noget andet.

-Jeg husker ikke helt: Fik Brian åbnet sin plastkasse, eller kunne han ikke
finde en nøddeknækker ;-)))

Bo //

Re: Åbne PSu til bærbar

jeg tror sku han smadrede sin fars dyrt indkøbte skydelære

--
Calle

Re: Åbne PSu til bærbar

Er der ingen tegn  på skruer, så skal den skæres op. Men pas på med at bruge
en overfræser som andre foreslår. En fræser ef for bred og tager for mange
spån, så det er ikke sikkert, at du kan samle æsken igen. Brug istedet en
lille rundsav på en dremmel eller lignende maskine og skær der, hvor æsken er
smeltet sammen.

Det har jeg gjort før med stort held.

Claus
--
OBS - OBS - OBS!
Pga. af den åndsvage chikaneorm, har jeg ikke længere en gyldig e-mailadresse,

I tillæg til de andre råd (gode såvel som hmmm... mindre gode) kan jeg
anbefale en hammer og evt. et stykke fladstål at lægge op mod "revnen".

Jeg har åbnet en del sammensvejste kasser med denne metode (når jeg ikke
bare har hemret dem ned i et terrassogulv :)

Bagefter er cyanolitlim eller i en nødvending acetone godt til at lukke
efter sig.

--
Venlig hilsen,
Søren

Jeg har flere gange været heldig at få åbnet "umulige" strømforsyninger
med nøddeknækkermetoden, dog består nøddeknækkeren af en kraftig
skruestik med aluminiumsskånere beklædt med filt.

Kassen spændes hårdt op flere gange til det begynder at knase
og til sidst giver svejsningerne op.

Hvis man er lidt forsigtig, kan det gøres helt uden at det kan ses,
når kassen igen er samlet.

MVH
Michael

Site Timeline