Åbne elektrisk port vha. bluetooth

Hej, vi har en elektrisk port som vi kan åbne vha. en trådløs håndsender
(radiostyret)

For ikke at købe 4 ekstra håndsendere (til kr. 500,- pr stk.) og som ungerne
garanteret smider væk i løbet af 14 dage, har jeg tænkt på om man ikke kunne
gøre et eller andet via mobiltelefonen...

Velleman har et kit (MK160 - REMOTE CONTROL VIA GSM MOBILE PHONE) hvor man
kan bruge en aflagt mobiltelefon som modtager. Når man så ringer til
telefonen trigger den og porten går op. Men så er jeg selvfølgelig bange
for, at man pludselig har glemt at låse sin telefon og så ligger den i
lommen, mens porten kører op og ned...:-)

Så derfor tænkte jeg på...: kan det ikke lade sig gøre at udnytte
mobiltelefonens bluetooth som sender...??
....og i bekræftende fald..., hvad skal der til...??

Portautomatikken har en indgang, hvor man kan aktivere den med f.eks. et
almindeligt ringetryk.

mvh. Helge

Re: Åbne elektrisk port vha. bluetoot h

Tjah, så skal du bare holde øje med MAC adressen på de "kendte"
telefoners bluetooth.

En (lille/gammel) pc med en bluetooth dongle burde være sagen hvis du
helst vil lave software.

Hvis du skal købe nyt er en maskine fra http://www.soekris.com/ ret fin
til formålet, ellers kan en aflagt laptop sagtens klare det.

Hvis du helst vil lave hardware så kommer du nok ikke uden om at lave
noget software til hardwaren.

Det her modul kan outputte en liste af alle synlige devices:
http://www.sparkfun.com/commerce/product_info.php?products_id84%69

Den liste kan man så holde op mod sin egen liste af kendte devices, men
det skal jo gøres i en micro controller af en art og så skal der
alligevel skrives software.

Re: Åbne elektrisk port vha. bluetooth
Hej Flemming, tak for det hurtige svar....

Ja det ser godt nok ud som om Bluetooth er en lille smule mere avanceret end
jeg havde regnet med...:-)

Jeg havde håbet på, at der fandtes et kit á la det fra Velleman, der kunne
bruges..., gider næsten ikke have en computer stående og knurre i døgndrift
bare for at få porten til at virke fra en mobiltlf...

Hilsen Helge

Re: Åbne elektrisk port vha. bluetoot h

Well, en eller anden computer slipper du ikke for, men de fåes jo i
mange størrelser nu om stunder.

Soekris'en jeg linkede til booter rigtige operativ systemer fra compact
flash og bruger omkring 5 W, med sådan en slipper du for at lave ret
meget hardware.

Hvis du vil lave hardwaren selv kan du komme langt under 0.1 W med en
AVR microcontroller.

Re: Åbne elektrisk port vha. bluetooth

Prøv at se på dette varenr på www.rsonline.dk 617-2218

Har selv haft den i tankerne til noget lysstyring i indkørslen

/ Jesper

Re: Åbne elektrisk port vha. bluetoot h

En trådløs ringeklokke kan osse bruges.

Re: Åbne elektrisk port vha. bluetooth
Hej og tak for svarene..., jeg kan godt se at det lige skal gennemtænkes en
gang eller to...:-)

Det duer jo ikke rigtig at hver gang en af os kommer i nærheden af porten så
suser den op og ned...., eller hvis to kommer hjem samtidig.., får den ene
så porten til at gå op og den anden den til at gå ned...., og sådan kan jeg
vist blive ved...

mvh. Helge

Re: Åbne elektrisk port vha. bluetooth

<klip>

Måske en nøgleafbryder kunne bruges som "ringetryk"?
Altså en med nøgler der kan kopieres hos den lokale hælebar,
så der er til hele familien. Eller en der kan bringes til at
passe
til hoveddørsnøglen.
Ungerne har vel lært at passe på deres nøgler?

/Bo.

Re: Åbne elektrisk port vha. bluetooth
Hej Bo, ja den løsning arbejder jeg med som andenvælger, hvis ikke noget af
det andet kan lade sig gøre på en praktisk og økonomisk forsvarlig
måde...:-)

mvh. Helge

Re: Åbne elektrisk port vha. bluetooth

Hvorfor ikke gøre det med en SMS
se her: http://www.lautronic-online.dk/product.asp?product55%45

--
Venlig hilsen

Viggo

Re: Åbne elektrisk port vha. bluetooth
Hej Viggo, den ser rigtig interessant ud..., den skal jeg lige have dyrket
lidt nærmer, tak for tippet...

mvh. Helge

Re: Åbne elektrisk port vha. bluetooth

Måske noget i stil med det her: