AA NiMH - har I været ude for det ?!?

Jeg har, eller rettede havde, et par "NoName" AA NiMH celler. Som så mange
andre gange før blev de ladt op og sat i en træklods med dertil udborede
huller (så der er styr over dem og de ikke bare ligger og roder rundt i en
skål).

Men her da jeg ville bruge parret så jeg, at den ene celle i mellemtiden har
været temmelig varm. Krympeplasten uden om er både revnet, bulet og deform
og ligeledes det tykkere plaststykke ved plus-polen, tydeligvis pga. kraftig
varme. Det må være sket mens de har stået, for de var ikke varme da jeg
satte dem i holderen.
Det må vel være kortsluttet internt eller?

Har I været ude for noget lign?

Mvh
Morten

Re: AA NiMH - har I været ude for det ? !?

ja, med nogle billige kinerese, der sad i en udendørssolcellehavelampe.

Bo //

Re: AA NiMH - har I været ude for det ?!?
"Bo Bjerre"

OK, må indrømme jeg var noget forbavset, for det havde jeg ikke lige været
ude for før. Har nu også mest celler af fornuftig kvalitet, men nogle
billigere kan man næsten ikke undgå at have også.
Har før oplevet celler kortslutte, men det har været tomme, ikke fyldt og
dermed intet synligt bevis.

Nå, godt det var et NiMH, de kan kun starte en brand hvis
kortslutningsstrømmen giver så meget varme at omgivelserne går i brand - og
der skal trods alt noget uheldighed til.
Tør ikke tænke på om LiIon kan finde på det samme, man hører jo de har
"eksploderet" (men der har vist altid været strømforsyning sat til eller?)
med flamme og det hele - rent kemisk er LiIon da også en ren brandbombe.

Mvh
Morten

Re: AA NiMH - har I været ude for det ?!?

Her kan man se en bærbar der bliver brændt godt af:

http://www.youtube.com/watch?v=QJCZ4ayioCU

Så ja, LiIon kan være farligt.

--
Peteropfinder