Åndssvagt design af radio.

Goddag goddag.

Egentlig ved jeg ikke om spørgsmålet hører til her, men lad mig nu prøve.

Min mor har en radio med indbygget digitalur (LCD). Den kører på tre 1½ V
batterier, plus to knapcellebatterier til uret(!!)
Alene her synes jeg man har "løst" et ikke-eksisterende problem.

Så kan den køre på adapter, 4.5 V. Det er jo godt. Ja, bortset fra at
digital-ur-delen stadigvæk skal have de to
knapcelle-batterier! Det kører ikke på adapteren!

NÃ¥, men jeg skilte den ad, og erstattede knapcelle-delen med en elektrolyt som
via en diode blev opladet fra adapteren. Herfra en
spændingsdeler (200 Kohm + 68 Kohm) til ur-delen, så uret kan overleve at man
tager radioen fra og flytter den hen i et andet stik
hvis det skulle blive nødvendigt. Den kan klare sig et par minutter, hvilket er
rigeligt.

Og så spøger jeg: Hvorfor i alverden har man lavet sådan et design med to
forskellige slags batterier, når hele skidtet kunne køre
på ét sæt? Er det de 2,85 det har kostet i komponenter der vælter læsset?
Og når det nu skal være, hvorfor kan uret i det mindste ikke også køre på
adapteren??

Jeg synes det er fjumset, men måske er der en glimrende forklaring som jeg bare
ikke kender til.

Re: Åndssvagt design af radio.
Hej Mads

Det er da smart at knapcellerne kan klare at uret er uden strøm
i dage/ugevis uden at tabe data.

Max

Re: Åndssvagt design af radio.

en kineser har copy-pasted et ur og en radio til en radio med ur ?

-Lasse

Site Timeline