A/D konversion af resistans?

Jeg leger med temperaturmåling med forskellige (hjemmelavede og købte)
transdusere, hvor modstanden ændrer sig sammen med temperaturen.
Jeg skal lave noget elektronisk databehandling på det og skal derfor have
digitaliseret modstanden.
Er der nogen der har noget erfaring eller bare ved, hvordan jeg kan
konvertere det? helst med så høj opløsning/pris ratio som muligt.
Alt kalibrering og lignende vil jeg lave efter digitaliseringen, så det er
kun modstanden der skal omsættes.

ALLE idéer, links, kritik og lign. modtages med kyshånd.

--
Med Venlig Hilsen | Best Regards
Troels Ringsmose<ringsmose*AT*gmail*DOT*com>

med lidt held kan du bruge lydkortet i din PC.  det er en ganske
udemærket AD konverter... og gratis...*S*

Re: A/D konversion af resistans?

Endnu nemmere: Joystick porten... De gamle analoge joysticks var lavet med
et par potentiometre..

Alternativt laver Velleman en 4 kanals datalogger som kobles på PCen via
USB... Den koster lige i underkanten af 400 dask og virker glimrende..

/peter

Re: A/D konversion af resistans?

Har du nogle links til hvordan man læser fra den i evt. qbasic eller c++??

Re: A/D konversion af resistans?

Port 200h (hvis dit OS lader dig gøre det).
Men hvis du vil have analoginformation skal du først trigge en MF og så
måle tiden den er om at time ud - bedre at bruge OS'ets rutiner til den
aflæsning.

--
Venlig hilsen,
Søren

Men der er en grund til at man skal kalibrere sit joystick/kort ;-)
/Anders

Re: A/D konversion af resistans?

Ja, det var for at finde centerpunktet, altså den værdi som man udlæste fra
porten når joysticket stod i centerposition..

De fleste gamle joysticks var lavet med 2 potentiometre, og her er det
nødvendigt at kende værdien i center..

Der skal dog laves en form for kalibrering af selve porten ( kan snildt
klares i softwaren ) for at "finde ud af hvor du er".. Her bør du bruge et
par modstande med 0,1 eller 1 % tolerance altefter den ønskede præcision på
det endelige produkt..

/peter

Re: A/D konversion af resistans?

med

Ikke umiddelbart.. Vent en uges tid eller noget, start en ny tråd og spørg
igen ( har gang i et mindre projekt der involverer en joystickport )..

Alternativt kunne dette godt være et hit til Troels' projekt:

http://www.velleman.be/common/product.Aspx?lan=1&id35%0072

Den koster lige omkring 400 slag incl. software hos din lokale
elektronikpusher, og skriver iflg. siden direkte ned i en fil på HD..

Har ikke rodet med denne, men derimod et lidt større USB interface ( K8055 )
fra samme firma, og mit umiddelbare indtryk er at de er nemme at gå til og
softwaresiden er rimeligt veldokumenteret..

/peter

Re: A/D konversion af resistans?

Hej Troels.

Nu er jeg ikke så elektronik-kyndig, men min første indskydelse ville være
at tage en alm. A/D-converter og så sætte spændingen før modstanden som
reference og spændingen efter modstanden på indgangen.

Så burde det da være muligt at regne spændingen vha. Ohms Lov, hvis man da
kender strømmen.

Hilsen Anders.

Re: A/D konversion af resistans?

er

I princippet ja, men det er nok smartere at koble det op som en
spændingsdeler ( dvs. med en kendt modstand i serie med den ukendte), måle
spændingen over en af modstandene og udfra de nu kendte faktorer kan du
beregne vha. Ohms lov

/peter

Site Timeline