"9V" NiCd bateri?

Hvor mange seller har bateriet = hva er ladespenningen?

Jeg har et "9V" NiCd bateri av ukjent fabrikat. Det er merket:

ACCU1000
Rechargable.

Gogle fører meg fram til en Siemens mobiltelefon, og jeg tror det er et
bateri for en slik jeg har fått tak i.

Hvordan finner man ut hva som er korekt ladespenning?

HM

Re: "9V" NiCd bateri?

Et lille simpelt regnestykke:

9:1,2 = 7,5
Antager at der er 7 celler

Spændingen bliver derved:
7*1,2 = 8,4 V (+ 'en sjat')
Kommer derved op på 8,5 - 9,1V

Men hvorfor er ladespændingen intressant?
NiCd skal da lades med konstant strøm, ikke konstant spænding.

--
mvh Uffe

Re: "9V" NiCd bateri?

Problemet er egentelig hvor mange seller bateriet har. Hvor "sikkert" er det
at der er 7 seller?

Bateriet skal brukes i en gammel Fluke 8022A, sammen med en
baterieliminator. Den stiller jeg inn på 1,45V * 7 = 10,15 V, og bruker
eliminatoren som lader, konstant spenning, med en passende seriemotstand.
Fluken varsler "bateri low" = 7,2V, seriemotstanden kan bereines.

Jeg kortslutter pluggSW med seriemotstanden, og jeg får automatisk ladning
når instrumentet er tilkoplet nett.