9(?) volt?

Et elektronisk utstyr (en GPS) er bestykket med 6 alkaliebaterier = "9
volt. Den skal tilkoples bilens bateri via en DC - DC omformer. Hvor
lavt kan jeg legge utgangen på omformeren?
Når det gjelder 12 volt blyakumulator, rekner jeg at bateriet er tomt
ved 10,8 volt. Hva er det tilsvarende for GPS_ens alkaliebaterier?

HM

Re: 9(?) volt?

Pr erfaring bF8%r et batteri ikke gE5% under 70% af den nominelle vE6%rdi,
dvs for 9V ikke under 6,3V (for 12V / 13,2V er det 8,4 / 9,24). Men
det er absolut minimum, hvorfor 12V batterier regnes for tomme ved
10,7V. SE5% sE6%t grE6%nsen ved ~85% ~ 7,4V.

Husk ogsE5%, at batterier derfor ikke mE5% aflades helt.

Re: 9(?) volt?
Er det ikke ligegyldigt, hvis du anvender en 7809? Eller er det for simpelt?

Ha' det rart
Karsten H. (7870)

Re: 9(?) volt?
Den 06.06.2011 00:01, skreiv Karsten H. (7870):

Det er for simpelt. Derfor kaller jeg ikke en 7809 for DC - DC omformer.
Jeg tenker meg en SMPS.

HM

Re: 9(?) volt?
Nej selvfølgelig, hvorfor gøre det let,når det an gøres besværligt?

Ha' det rart
Karsten H. (7870)

Re: 9(?) volt?
PS.: Du skal blot også regne med, at bilen i drift kan levere en
ladestrøm svarende til ca. 17 V. fra generatoren. D.v.s. at der snilt
kan ligge 14-15 V. over akuen, hvilket betyder, at du jo nok skal
anvende en passende køleplade - måske også involvere en 2N3055 +
køleplade til at tage "skraldet".

Ha' det rart
Karsten H. (7870)

Re: 9(?) volt?
"Karsten H. (7870)"  skrev i meddelelsen

[...]

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

"ladestrøm" på "17 V fra generatoren" .... +&%¤/&%/ ??

Mvh
KSor

Re: 9(?) volt?
Ja, op til skulle der rettere stå og ubelastet. Det afhænger
hovedsageligt af batteriets indre modstand og temperatur. Sædvanligvis
ligger der ca. 14 V. over polerne ved omdr. over 1800-2000/m.

Det med de 17 V gælder for så vidt, hvad forskellige apparater
tilsluttet bilens akku skal kunne tåle uden at krutte af.

Ha' det rart
Karsten H. (7870)

Re: 9(?) volt?
On Mon, 06 Jun 2011 14:56:01 +0200, "Karsten H. (7870)"

Jeg gætter på at KS ville gøre sig bekostelig pga. "ladestrøm" målt i
Volt ?

/Hans

Re: 9(?) volt?
Ja, jeg kan godt se det lidt kryptiske i det. Der er jo desværre det i
det, at man skal ikke altid gå ud fra det, jeg skriver, men snarere det,
jeg tænker, så Hans, jeg takker dig for opmærksomheden og håber, at vi
derved er kommet KS i forkøbet.:-)

Ha' det rart
Karsten H. (7870)

Re: 9(?) volt?

Så ville jeg hurtigst muligt få den generator set efter, for så er den
defekt.

Det vil så også sige at der ligger 2-3V over kablet mellem generator og
akku?
Dét er voldsomt!

  hvilket betyder, at du jo nok skal

Uffe Bærentsen

Re: 9(?) volt?
Hejsa,

Dek ka' jo være at Karsten H har målet på en fransk bil sidste gang...

Enig og totalt urealistisk. Hmm, bum, bum, 2-3V og en generatorstrøm på
90A... 270W afsat i termineringer... AV de blir varme.... Nej det hænger
ikke sammen

/Claus

Re: 9(?) volt?
Læs venligst lige endnu en gang mit indlæg fra kl.: 20:17. Så skulle der
ikke gerne være mere flæsk på den pølsepind eller yderligere grundlag
for spekuleren.

Jeg har så i øvrigt her til aften målt på min akku, der viser 14,27 V
over polerne med motoren i tomgamg, dvs. 600 omdr./m.

Med belastning af langt lys + tågelys, blæser, defroster, samt
bagrudevarmer sank spændingen over polerne på akku'en til 12,67 V.

Efter standsning af motor og slukning af førnævnte belastninger viste
spændingen over polerne sig at være 13,4 V.

Så alle "bekymrede" sjæle burde nu kunne sove roligt i nat.:-)

Ha' det nu rigtigt rart
Karsten H. (7870)

Site Timeline