8v til 6v

Hvordan for man 8 v lavet om til 6 v, forbruget er ca. 0,5 w

Peter

Re: 8v til 6v

Sætter 3 dioder i serie med forsyningen, giver ca 1,8-2,1 volts
spændingsfald.

Re: 8v til 6v
Peter Larsen skrev d. 21-10-2005 i meddelelse

Kig på www.rs-online.dk efter L7812ACV
varenummer 298-8586
Den laver 5v, men er i familie med en masse andre, der kan lave den
ønskede spænding.
Kai

Re: 8v til 6v

Øøøøh, 12 volt vel ?

Ellers skulle det vidst være en 7805

Ja, en 7806.

Re: 8v til 6v
Klaus D. Mikkelsen skrev d. 21-10-2005 i meddelelse

Ja, det er mig der er lidt omtåget :-(
Linket skal også være www.rsonline.dk uden bindestregen.
Kai

Re: 8v til 6v

Glem ósse 7806... Det er min erfaring at 78xx-serien kræver spændingsfald på
3 Volt...

Mvh Villy
http://hjem.get2net.dk/villy

Re: 8v til 6v

Det kommer an på strømmen, ved 100mA er 2 volt helt ok.

Brug evt.:

http://hjem.get2net.dk/hkj/miscel.html

til at beregne med, det tager hensyn til strømafhængig spændingsfaldet.

Re: 8v til 6v
Hej

Jeg takker for svarene, jeg prøver lige dioderne først, det er til at trække
et relæ, det er nok ikke så kritisk om det afviger med 0,5 v.

Re: 8v til 6v

Hvorfor kommer du først nu med en så vigtig oplysning nu? ;-)

Til det brug egner en gemen modstand sig faktisk glimrende.
Find/udregn/mål relæets spolemodstand og find en 0,25W modstand på ca. en
tredjedel.

  Natur og Friluftsliv: <http://hiker.dk

Site Timeline