8v til 6v

Hej

Hvordan for man 8 v lavet om til 6 v, forbruget er ca. 0,5 w

Peter

Reply to
Peter Larsen

Peter Larsen skriver:

Sætter 3 dioder i serie med forsyningen, giver ca 1,8-2,1 volts spændingsfald.

Klaus

-- Modelbane Europas hjemmeside:

Peter Larsen skrev d. 21-10-2005 i meddelelse :

Kig på

efter L7812ACV varenummer 298-8586 Den laver 5v, men er i familie med en masse andre, der kan lave den ønskede spænding. Kai

Reply to
Basil

Basil skriver:

Øøøøh, 12 volt vel ?

Ellers skulle det vidst være en 7805

Ja, en 7806.

Klaus

-- Modelbane Europas hjemmeside:

Klaus D. Mikkelsen skrev d. 21-10-2005 i meddelelse :

Ja, det er mig der er lidt omtåget :-( Linket skal også være

uden bindestregen. Kai

Reply to
Basil

Glem ósse 7806... Det er min erfaring at 78xx-serien kræver spændingsfald på

3 Volt...

Mvh Villy

Villy Jensen

Det kommer an på strømmen, ved 100mA er 2 volt helt ok.

Brug evt.:

til at beregne med, det tager hensyn til strømafhængig spændingsfaldet.

Reply to
HKJ

Hej

Jeg takker for svarene, jeg prøver lige dioderne først, det er til at trække et relæ, det er nok ikke så kritisk om det afviger med 0,5 v.

Reply to
Peter Larsen

Hvorfor kommer du først nu med en så vigtig oplysning nu? ;-)

Til det brug egner en gemen modstand sig faktisk glimrende. Find/udregn/mål relæets spolemodstand og find en 0,25W modstand på ca. en tredjedel.

--
  Med venlig hilsen,    Ove Kjeldgaard,    nospam AT privat DOT dk
  Natur og Friluftsliv: