8bit til 256 udgang. Hvordan?

Hej her inde...

Jeg har set engang for mange år siden, da Commodore 64'eren var moderne,
havde en kammerat som havde lavet form for matrix med dioder, sådanne kan
kunne med den 8bit udgang lave 256 signaler??

Men jeg kan ikke huske hvordan "fanden" kan strikkede dem sammen?

på forhånd tak.

/jan

Re: 8bit til 256 udgang. Hvordan?

Første hit på google
http://www.armory.com/~spcecdt/electronics/LED_matrix /

der er sikkert mange flere
hvis du kombinerer forskellige tegn kombiantioner af denne text "Commodore
64 matrix led DIY" i google

--
Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen

Hvad betyder "DIY"

Takker for det hurtige var.

/jan

Re: 8bit til 256 udgang. Hvordan?

Do It Yourself, dvs. gør det selv.

Re: 8bit til 256 udgang. Hvordan?

Der blev også i sin tid brugt begge slots på bagsiden af
64'eren. Dvs man brugte den ene port til at multi-plexe den
anden port. Derved kunne man få en fandens masse ind og udgange.
Der sidder jo 2x8 bit ind og 1x8 bit ud i cardtridge porten.
Plus de 6 dig. + 2 analoge input i hvert joystick port.

EH

Re: 8bit til 256 udgang. Hvordan?

Nu er mange bit ikke noget krav for at få mange udgange eller indgange, men
det gør det selvfølgelig lettere.

Jeg kan sagtens lave mange udgange fra et bit ud og mange indgange fra et
bit ud og et bit ind. Selvfølgelig vil hastigheden ikke nødvendigvis være så
høj og kredsløbet vil være mere kompleks.

Re: 8bit til 256 udgang. Hvordan?

Lige præcis.

:-)

EH

Re: 8bit til 256 udgang. Hvordan?

Er du sikker på at der er nogle analoge indgange i joystick porten?

Hvis du skiller et almindeligt C64 joystick ad kan du se at der ingen
potmetre er, men derimod bare kontakter, derfor har du heller ingen mulighed
for at bevæge dig forskelligt hurtigt i spil til den ;)

Brian

Re: 8bit til 256 udgang. Hvordan?
Jeg er i hvert fald, for jeg bruger dem :-). Der er 2 gange 4 bit AD
convertere i C64.

Åh og hvis jeg skiller en sæbekasse bil ad er der ingen motor, altså
er der ikke motor i nogen som helst biler ? Hvis jeg kigger op om
aftenen kan jeg ikke se Intelsat satelliterne, betyder det at de ikke
er der ?

En hver analog port kan da godt styres at et off/on joystic, det vil
så bare være 0V og maxV der kommer ind. Jeg prøvede at lave en plotter
af lego, men den vil ikke helt som jeg mener den skal :-). Så nu er
den skildt ad, til jeg får lyst igen.

Re: 8bit til 256 udgang. Hvordan?
mulighed

Jeg mente at det var pga. kontakterne at man ikke kunne bevæge sig
forskelligt hurtigt, det kan man nemlig ikke :)
(Med et alm joystick)

Hvordan du så får en sæbekassebil til at passe sammen med en bil (C64 vs.
IBM PC??) ved jeg ikke!? ;) - Og det var da slet ikke det jeg mente...

Jeg troede egentlig bare det var digitale porte siden de har valgt at lave
joysticks med kontakter, men der har nok været en anden grund til det så :)

Brian

Re: 8bit til 256 udgang. Hvordan?
Nej det ved jeg :-)

Sorry jeg driller. I øvrigt er min C64'er en meget personlig computer,
så lidt "PC" er den vel :-). Næ mere at 1 = et joystic ikke har
potmetre, gør åbenbart at alle ikke har. Jeg har skam (et skod et dog)
analogt til C64 og så har jeg deres Paddles, som er 2 små boxe med
hver deres potmeter.

Microswitches koster ikke en sgi i forhold til et analogt joystic
arangement. Og da kravet var at lave en maskine for under 1000$, så
skulle der spares alle steder.

Re: 8bit til 256 udgang. Hvordan?

Mener det er 8 bit'ere. De er til 'paddles'. Der er ikke meget sjov ved en
paddle med kun 16 stillinger.

--
Ulrik Smed
Århus, Denmark