7V fra en PC strømforsyning til at drive en grøn LED samt modstande m.m.

Hej Alle

Jeg påtænker systemet som følgende billede:
http://i.imgur.com/ZBHd3.png

1. Er der noget galt i at drive en LED via 7V (lavet via 12V som + og
5V som nul) fra en PC strømforsyning? (nogle skriver man ikke må lede
strøm tilbage i 5V ledningen)

2. Er det ligegyldigt om LED og modstand bytter plads?

3. Har brugt linear1.org linket til at finde modstanden og rs-online
linkene er LED og modstand, jeg påtænker at køre med.
http://led.linear1.org/1led.wiz
http://dk.rs-online.com/web/p/lysdiode-led-med-synligt-lys/2286004/?origin=PSF_438287 |fp
http://dk.rs-online.com/web/p/hulmontering-faste-modstande/7077625/

har brugt værdierne
7V - Source voltage
2.5V - diode forward voltage
20 mA - diode forward current -- denne mA angivelse kan jeg dog ikke
rigtigt finde i dokumentationen i linket på rs-online
og får 270 ohm, 1/4W modstand

Vil det virke eller er der noget galt i konfiguration?

4. Hvad betyder 1/4W angivelsen på modstanden og hvorfor vælge 1/4W og
ikke en højere eller lavere?

5. Hvor stort et spænd i modstande kan man bruge, samt hvad sker der,
hvis man skifter til en med en højere eller lavere værdi?

Hilsen Per

Re: 7V fra en PC strømforsyning til at drive en grøn LED samt modstande m.m.
Hej Nifo

Jeg ville ikke lave den løsning, hvorfor ikke bare bruge 5V eller 12V ?

Ja, men LED skal vende rigtig.

Det er den effekt (varme) modstanden kan tåle at afgive. At bruge en
kraftigere
er intet problem, at bruge en mindre kan betyde en afsveden modstand.

Det afhænger af hvor meget strøm din LED kan tåle hvor lille du kan vælge
modstanden, og med moderne LED's har man meget sjældent brug for
fuldt lysudbytte, så der kan modstanden vælges noget højere. Du kan
få LED der lyser fint ved meget små strømme, få mA, så der kan du
jo bruge en noget større modstand, der igen ikke skal afsætte så
meget effekt så den kan være af en svagere type.

Max

Re: 7V fra en PC strømforsyning til at drive en grøn LED samt modstande m.m.
On Tue, 27 Nov 2012 12:28:55 +0100, "Max"

Problemet er at de sorte nul ledninger sidder meget svært
tilgængelige, hvorimod 5 og 12 volt ledningerne er langt lettere.
ok ja, det må være +benet til 12 volt.
Ok, ifølge modstandsberegneren i mit link vælger den 1/4W, men det
synes også ok til en 20mA / 2.5V diode?

Ifølge RS LED linket ser det ud til at være en grøn LED med 20 mcd.
Det lader ikke til at være meget set i forhold til andre der ofte
ligger i flere tusinde, men jeg skal blot bruge denne til at indikere
tændt eller slukket, så er 20 mcd nok?

Er det ok at køre LED'en ved 20mA, når den er rated til max 25mA?
Tænker holdbarhed m.m. og hvis jeg selv laver regnestykket med ohms
lov, så ser det pludselig ud som om jeg kører LED'en ved 25,9 mA med
en 270 ohms modstand:   (  7 volt / 270 ohm = 25,9 mA  ). Det er vel
ikke så heldigt eller er der noget jeg har overset?

Re: 7V fra en PC strømforsyning til at drive en grøn L ED samt modstande m.m.

Du skal regne strømmen ud fra spændingen over modstanden: (7 - 2.4)V = 4.6V
De 2.4 V er spændingen over dioden.
Så bliver din strøm: (4.6V / 270 ohm) = 17 mA.

Effekten i modstanden er så: 4.6V x 0.017 A = 0.078 W = 78 mW

17 mA til en diode er også rigeligt hvis du bare skal bruge den som
indikator. Selv bruger jeg max. 10 mA, hvilket i dit tilfælde vil give en
modstand på: (4.6V / 0.01 A) = 460 ohm. Så her ville en 470 ohm
(standardstørrelse) passe fint.

Mht. dine 12V og 5V: Kan du måle 7V mellem 12V-ledningen og 5V-ledningen?
Kan du det, så kan du bruge det på den måde du planlægger.
Kan du ikke måle de 7V, så kan du ikke bruge det. Så skal du have fat i
nullederne.

Venligst
Mads Aggerholm

Re: 7V fra en PC strømforsyning til at drive en grøn LED samt modstande m.m.
On Tue, 27 Nov 2012 16:28:47 +0100, "Mads Aggerholm"

Jeg takker for de meget brugbare svar :)

Har ikke selv et voltmeter til at måle de 7 volt med, men det skulle
ikke give problemer, så længe man trækker mere strøm på 5V ledningen
end man "leder tilbage" via modstand-LED kombo'en.

Vil nu bestille lidt forskellige modstande, så jeg har mulighed for at
ramme den lyseffekt jeg ønsker :)

Re: 7V fra en PC strømforsyning til at drive en grøn LED samt modstande m.m.
Nifo frembragte:

Det er vel en indikatorlampe?

Den blå LED i min Medion bord-pc er så kraftig, at det ikke er
nødvendigt at tænde lyset, når man skal ud i gangen om natten. Det er
lige kraftigt nok...

Leif

--
Husk kørelys bagpå, hvis din bilfabrikant har taget den idiotiske
beslutning at undlade det.

Re: 7V fra en PC strømforsyning til at drive en grøn LED samt modstande m.m.

Ja, det er blot en indikatorlampe om HD er tændt eller ej, men jeg vil
tro at der er stor forskel på forskellige LED dioders lysintensitet
ved en given strømstyrke, men jeg bestiller lidt forskellige
modstande, så jeg har noget at prøve med.

Re: 7V fra en PC strømforsyning til at drive en grøn LED samt modstande m.m.
Nifo skriver:

Nej, det gør du bare.

Ja.

Ikke ud over at driver du en "moderne" højeffektiv lysdiode med 20-25 mA
kan den nærmest oplyse et helt rum. Derfor har man altid et lille
sortiment af modstande man kan "justere" med.

Her et eksempel på, hvordan et "markeringslys" der er dimensioneret til
lysdiodens specifikationer, er alt alt for meget og skulle bruge hele 10
kOhm, for at blive dæmpet til "markeringslys" og ikke "spotlampe".
http://moppe.dk/155lys.html

Det betyder at den effekt du afstætter i modstanden ikke bør være over
1/4 watt.
Effekafsættelsen får du ved at gange spændingen over modstanden med
strømmen gennem modstanden. I dit tilfælde 4,5 volt gange 20mA = 90mW.
Det vil sige at din modstand kan klare 3 gange så meget effekt før den
brænder af.

Højere værdi vil betyde højere spændingstab over modstanden og lavere
lysudbytte.
Lavere værdi er lige omvendt, mere og mere lys, indtil lysdioden brænder
af.

Re: 7V fra en PC strømforsyning til at drive en grøn LED samt modstande m.m.
On Tue, 27 Nov 2012 17:29:05 +0100, "Klaus D. Mikkelsen"

Jeg takker for de meget brugbare svar :)

Vil nu bestille lidt forskellige modstande, så jeg har mulighed for at
ramme den lyseffekt jeg ønsker.

Site Timeline