78xx ?

Hej NG.

Er det korrekt, at spændingen før en 78xx, må være op til 35V støre
end den spænding de rbliver delt ned til?
fx. 47 > 12V?

Hvordan beregner man størelsen på kølepladen?

--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg

NEJ, se databladet for chippen, de tåler i området 25-35 volt
indgangsspænding.

Som altid:
Effekten=Spændings fald*strøm
Max chip temperatur er omkring 125 grader

Men download: http://hjem.get2net.dk/hkj/miscel.html

og find siden "Power Supply", den kan hjælpe dig med begge spørgsmål.

Re: 78xx ?

typerne fra 5 yil 18V tåler 30V ind. 24V typen finder sig i 40V. Enkelte
specielle fabrikater laver dem til højere spænding

Effektafsætningen er strømmen gennem den gange spændingsfaldet over den. -og
det bruger du til at vælge køleklump med.

Bo //

Re: 78xx ?

Ingen af os har ret:
Under 20 volt: 35 volt input
20 og 24 volt: 40 volt input

den. -og

Det ved jeg godt, jeg har faktisk skrevet det i indlægget. ;-)

Re: 78xx ?

Jeg har det skrevet af fra OnSemi.com (tidligere Motorola)
-og du har det fra et andet sted.

Bo //

Re: 78xx ?
hvor hos ONsemi finder du 30V?
http://www.onsemi.com/pub/Collateral/MC7800-D.PDF
siger også 35V

/carsten
--
Bare nysgerrig ;-)

Re: 78xx ?

Må, ja Carsten, jeg nærmer mig de <mange> år, så man har vel lov at lave et
par læsefejl ind i mellem....

Bo //

Re: 78xx ?

Fra: National, ST og Fairchild. Det var lige hvad jeg havde liggende af .pdf