7 Segments Led display

Hej med jer,

Jeg vil bygge mig et 7 segments led display med en 15-20 Leds i hvert
segment. Men jeg kan jo ikke bare plastre dem i enden af hinanden.

Nogen der har set et diagram på sådan en størrelse eller på anden vis
har nogle gode råd?

Jens G

Re: 7 Segments Led display

Hejsa Jens

Hvad er modelen på dit 7 segment LED Display?

/Jess

Re: 7 Segments Led display
On Mon, 05 Sep 2005 21:42:46 +0200, nospam

Hej Jess,

Som jeg skriver vil jeg selv bygge et ud af 7 segmenter med 15-20 leds
i hver. Jeg skal nemlig bruge cifre der er omkring 20-25 cm høje. Så
derfor er det ikke lige standard varer

Jens G

Re: 7 Segments Led display

Jo, helt almindelige hyldevarer....

    Sendt via sunsite.dk da news.sonofon.dk nu er nede igen.
  Døde fredag den 26/8-2005 midt på dagen og er ikke set siden
Re: 7 Segments Led display

Det design, som en her i NG'en hensite til
http://chaokhun.kmitl.ac.th/~kswichit/Led/Led.html
kan du ændre lidt.
Du kan evt lade hver enkelt udgang af ULN2003 trække flere parallelle
rækker af LED's. På den måde kan du få flere dioder per segment. Een ULN
udgang kan sagtens trække flere "dioderækker". Der er jo tale om
miliamperer pr udgang i det viste design, og en enkelt udgang kan trække
flere hundrede mA. Du skal blot tænke på den samlede effektafgivelse i
driveren. Driverudgangen er et darlington trin.
VH
Klaus

Re: 7 Segments Led display
On Mon, 05 Sep 2005 22:27:38 +0200, "Klaus D. Mikkelsen"

Jeg har ikke fundet nogen steder det er hyldevarer. Så du må meget
gerne henvise mig til et sted (som ikke tager en måned at leverer)

Jens G

Re: 7 Segments Led display

Brugte en håndfuld af dem i mit gamle arbejde, godtnok "kun" ca 150 mm
høje. Conrad.de har 121 mm displays til 23 (T)euros.

Ellers skal du have gang i vellemans segmenter..

Re: 7 Segments Led display
On Tue, 06 Sep 2005 08:45:35 +0200, "Klaus D. Mikkelsen"

Vellemans er heller ikke høje nok. Jeg skal op omkring d. 250mm. De
eneste jeg har fundet er fmx037 fra www.futurekit.com men der er en
måneds leveringstid på det. Og jeg skal gerne have det i gang inden
næste weekend.

Re: 7 Segments Led display

K2567 eksempelvis.

Men de koster $$$$

Re: 7 Segments Led display
On Tue, 06 Sep 2005 08:58:06 +0200, "Klaus D. Mikkelsen"

Ja det er præcis sådan nogle jeg vil lave. Og ja 410 kr. pr. stk kan
man nok lige slå ;)

Skam de ikke har et diagram liggende ;)

Jens G

Re: 7 Segments Led display

Det kommer an på, hvad du sætter din timepris til.....

Det har de, i dokumentationen, når du køber en.

Re: 7 Segments Led display
Hej Klaus

Det skal du ikke være sikker på, de sidste kits jeg har købt fra
Velleman har der ikke været diagram med, noget jeg forøvrigt
har skrevet til dem og påtalt det uheldige i, folk der bygger selv
gør det ofte for at lære noget, og det er svært uden diagram.

Mvh Max

Re: 7 Segments Led display

Der ligger ellers rigtig mange Manuals med diagram
på deres Hjemmeside http://www.velleman.be /
under support / manuals . Som PDF ,men om alle er der
skulle jeg ikke kunne sige

--
                    Venlig Hilsen
            Michael Meidahl Jensen

Jeg er ikke helt med på om du selv vil bygge de enkelte Segmenter for så
vil jeg da helt klar anbefalde dig dette link hvis det er det som du vil.

Så kan du bare klaske segmenter på og så styrre dem via en serial
forbindelse så er den i vinkel.

Du kan lave nogle svedige segmenter på denne måde.

/Jess

Re: 7 Segments Led display
Her er linket

http://chaokhun.kmitl.ac.th/~kswichit/Led/Led.html

/Jess

Re: 7 Segments Led display
Hej Jens

Et firma som http://www.velleman.be/ sælger faktisk sådanne enheder
som byggesæt, Common Anode hedder K2567 og Common Cathode
hedder K2568.

Mvh Max

Re: 7 Segments Led display

Hvorfor ikke? Du får kun problemer med evt. multiplex (high side driverne) -
de fleste LED drivere "sinker" blot. Om du så dropper noget spænding før
driveren er ikke vigtigt.

/A

Re: 7 Segments Led display
Jeg glemte nok at nævne en detalje. Jeg har lavet delen der styre
disse displays vha bl.a. icm7218A (Intersil), forøvrigt en rigtig
lækker og nem driver at arbejde med. Og jeg har det kørende med små
12mm færdig samlede 7 segments displays.

Men nu vil jeg altså have tallene i 20-25 cm højde og jeg vil gerne
have dem til at lyse kraftigt samt der må være en begrænsning på hvad
hvert segment kan trække igennem driveren.

Jens G

Re: 7 Segments Led display
Det var nok en vigtig detalje...
Men den må du kunn interface til et passende antal ULN-drivere og lade
en enkelt udgang fra din Intersil device gå til en eller flere
ULN-driver indgange.
Eller som Anders F spørger: "Hvorfor ikke?"
Det synes jeg er et godt spørgsmål!
Ellers må du komme med mere input om dit kredsløb, så er vi bedre i
stand til at komme med hints.
VH
Klaus

Re: 7 Segments Led display

Ja det kunne jo være det var en ide. Mit diagram er på
http://www.rallyresult.dk/display.pdf og det er som sagt implementeret
med "almindelige" 7 segments displays.

Nu skal jeg så have lavet nogle store displays ud af en masse enkelt
stående leds som kobles på JP1 stikket. Der skal være 10 cifre i alt
med DP på. Og med f.eks. 20 leds per segment og 5 til DP. Bliver det
145 leds per cifre og dermed 1450 ialt for alle 10 cifre.

Så det er opbygningen af de enkelte cifre, som muligvis nok skal have
noget externt 12V for at operere, jeg er på udkik efter.

Ligeledes er jeg på udkik efter en driver kreds eller transistore til
at styre overgangen mellem segmenter/digit og icm7218 hvis det viser
sig at displays skal op og kører på 12V

Så alle gode forslag er velkomne.

Jens G

Site Timeline