7-segment LED

Hej,

Jeg eksperimenterer med common anode 7-segment display.
Jeg har nogle 1x7-segment og 2x7 segment LEDs. Jeg har følgende opsætning:

PCs parallel port --> ULN 2003 --> 7segment-LED. Er det forkert at sætte det
op? mine LEDs er common anode; hvordan kan man forbinde dem til uln2003 or
derved PCs parallel port?

Re: 7-segment LED

Hver bit til input på 2003 og hvert segment til out.

Re: 7-segment LED

Hvad hvis det er common anode? Betyder det ikke at anoden skal være fælles
og katoden skal bestemmes med software? Skal man ikke forbinde common anode
til plus og katode til ground?

Re: 7-segment LED

Så er alle + dele af lysdioderne samlet

Jo

Jo

Jo, gennem 2003'eren
Se: http://www.nelnick.com/datasheets/ULN2003.pdf

Du bruger transistorene i den til at åbne for "ground"

Re: 7-segment LED

Havde databladet i forvejen...

Jeg kan altså ikke helt gennemskue det rent praksisk. Jeg troede altså at
det virkede sådan at man giver 1 eller 0 fra printer portet og ULN2003
"forstærker" 1 til X volt. Altså data til ben 1-7 på 2003, GND til 8, X volt
+ til ben 9 og 10-16 output til LED. Det virker åbenbart ikke på denne måde.
Men hvordan i praksis? Hvordan skal ground "åbnes" vha 1 elle 0 fra parallel
port?

Re: 7-segment LED

Okay (det havde jeg ikke). Men kig på side 2 af databladet, her kan du
se, hvordan udgangen er opbygget, det er en "open collector" transistor.
Den kan kun trække til stel

Nej, det er en driver, ikke en forstærker.

Nej, læser du databladet kan du se at dioderne der går til ben 9 kun er
til undertrykkelse af modsat rettede spændingsspikes fra eksempelvis
spoler og lignende.

Sætter du en lav (0) til et input, er udgangen svævende, sætter du en
høj (1), er udgangen forbundet med gnd (ben 8)
Husk en modstand i serie med hver enkelt diode !