6V Blinklysrelæ

Hej!

På min gamle knallert sidder der et blinklysrelæ
af den den slags hvor der er en lille varmetråd
der varmer en bimetalstrimmel op.

Det er meget længe om at begynde at blinke.
Det har altid været et problem jo koldere vejret bliver.
Der er kun 2 ledninger på det, og det sidder svjv i serie
med blinklysene.

Kan det ikke laves lidt smartere med lidt elektronik ?
Gerne så det begynder at blinke så snart kontakten
slåes over til blink.

Mvh
Kaj K Thomsen

Re: 6V Blinklysrelæ

Jo, med en 555(eller en anden svingning kreds) og et relæ.
Er du helt lost så spørg igen.

Mikkel

Re: 6V Blinklysrelæ

"Mikkel Lund"  skrev

Jeg er lost...
Jeg kan ikke lige greje hvordan det skal hænge sammen,
da der kun er 2 ledninger til relæet.
Den ene er der 6V i når tændingslåsen er på ON, og den anden
går optil blinklyskontakten og videre til enten højre eller venstre
blinklys afhg af hvor kontakten står. Kontakten har 3 stillinger :
Venstre-Off-Højre

Eneste løsning jeg kan komme på er at lade 555+relæ blinke hele
tiden, og så bruge den eksisterende ledning op til kontakten, og sætte
den på udgangen af relæet. Men det er jo ikke optimalt, og relæet
vil stå og klikke så snart jeg drejer nøglen på On

Mvh
Kaj K Thomsen

Re: 6V Blinklysrelæ

Nå ja. Relæet på en scooter starter først når kontakten sluttes. Jeg
aner ikke hvordan man kan gøre det med "almindelig" elektronik.

Mikkel

Re: 6V Blinklysrelæ

Det må da være muligt at kable det således at 555'eren svinger hele tiden,
men at relæet først kobles ind når der er stel på den ledning der går op til
kontakten.

--
Martin Højriis Kristensen
http://www.makr.dk/ - intet at komme efter

Re: 6V Blinklysrelæ

Hvad med at sætte en modstand parallel over blinklyspærerne
så der trækkes lidt strøm hele tiden der holder tråden varm.
Nok lettest fra relætilslutningen (til blinklys) og så til stel.

Evt. kan man måske finde en hos en autohugger der gør i gamle
med 6 volts anlæg (evt. VW bubler eller engelske )

Mvh, Leif

Re: 6V Blinklysrelæ

Jeg får en tanke. ( det er sgutte ret tit det sker) ;-)
Kan man ikke sætte en smule større pærer i (effekt), således at bimetallet
bliver varmet lidt hurtigere op ? Jeg husker at det virkede på gamle bobler
som en har nævnt. Der sad originalt 15W pærer i forblinket, og hvis man
skiftede dem ud med 21W, så reagerede relæ'et lidt kvikkere. ( Det var de
"uoriginale" Tridon relæ'er)

mvh Ebbe

Re: 6V Blinklysrelæ

Det er værd at prøve , dem der sidder i nu er 6V-8W,  jeg prøver lige med
nogle 10W istedet for. Ellers må jeg hitte på en anden løsning.

Kaj

Site Timeline