6V Blinklysrelæ

Hej!

På min gamle knallert sidder der et blinklysrelæ af den den slags hvor der er en lille varmetråd der varmer en bimetalstrimmel op.

Det er meget længe om at begynde at blinke. Det har altid været et problem jo koldere vejret bliver. Der er kun 2 ledninger på det, og det sidder svjv i serie med blinklysene.

Kan det ikke laves lidt smartere med lidt elektronik ? Gerne så det begynder at blinke så snart kontakten slåes over til blink.

Mvh Kaj K Thomsen

Reply to
Kaj Kristian Thomsen

Kaj Kristian Thomsen skrev:

Jo, med en 555(eller en anden svingning kreds) og et relæ. Er du helt lost så spørg igen.

Mikkel

Reply to
Mikkel Lund

"Mikkel Lund" skrev

Jeg er lost... Jeg kan ikke lige greje hvordan det skal hænge sammen, da der kun er 2 ledninger til relæet. Den ene er der 6V i når tændingslåsen er på ON, og den anden går optil blinklyskontakten og videre til enten højre eller venstre blinklys afhg af hvor kontakten står. Kontakten har 3 stillinger : Venstre-Off-Højre

Eneste løsning jeg kan komme på er at lade 555+relæ blinke hele tiden, og så bruge den eksisterende ledning op til kontakten, og sætte den på udgangen af relæet. Men det er jo ikke optimalt, og relæet vil stå og klikke så snart jeg drejer nøglen på On

Mvh Kaj K Thomsen

Reply to
Kaj Kristian Thomsen

Kaj Kristian Thomsen skrev:

Nå ja. Relæet på en scooter starter først når kontakten sluttes. Jeg aner ikke hvordan man kan gøre det med "almindelig" elektronik.

Mikkel

Reply to
Mikkel Lund

Det må da være muligt at kable det således at 555'eren svinger hele tiden, men at relæet først kobles ind når der er stel på den ledning der går op til kontakten.

--
Martin Højriis Kristensen
http://www.makr.dk/ - intet at komme efter

Hvad med at sætte en modstand parallel over blinklyspærerne så der trækkes lidt strøm hele tiden der holder tråden varm. Nok lettest fra relætilslutningen (til blinklys) og så til stel.

Evt. kan man måske finde en hos en autohugger der gør i gamle med 6 volts anlæg (evt. VW bubler eller engelske )

Mvh, Leif

Reply to
Leif

"Kaj Kristian Thomsen" skrev i en meddelelse news:4540e55b$0$84018$ snipped-for-privacy@dtext01.news.tele.dk...

Jeg får en tanke. ( det er sgutte ret tit det sker) ;-) Kan man ikke sætte en smule større pærer i (effekt), således at bimetallet bliver varmet lidt hurtigere op ? Jeg husker at det virkede på gamle bobler som en har nævnt. Der sad originalt 15W pærer i forblinket, og hvis man skiftede dem ud med 21W, så reagerede relæ'et lidt kvikkere. ( Det var de "uoriginale" Tridon relæ'er)

mvh Ebbe

Ebbe [7000]

"Ebbe [7000]" Skrev :

Det er værd at prøve , dem der sidder i nu er 6V-8W, jeg prøver lige med nogle 10W istedet for. Ellers må jeg hitte på en anden løsning.

Kaj

Reply to
Kaj Kristian Thomsen