5V og 12 V / 1,5 A fra bil

Jeg skal bygge en strømforsyning, som kan levere en stabil 5V og 12V fra en
bil, ( og muligvis også 9V) og kunne levere ca. 1,5 A på hver.
Forsyningsspændingen fra cigaret tænderne kan vel svinge mellem 11 og 15V
(et gæt).
Forslag til sådan en konstruktion modtages gerne :-)
/Tom

Re: 5V og 12 V / 1,5 A fra bil

Led efter hjemmebyggede strømforsyninger til car Mp3 afspillere.

Re: 5V og 12 V / 1,5 A fra bil
Max 1A, så kan de her gøre det, og så uden køleplade
http://www.cui.com/pdffiles/V78XX-1000%20Series.pdf

$8 fra dk.digikey.com

Christen Fihl

Re: 5V og 12 V / 1,5 A fra bil
Og vælger du så 78SXX og en lille køleplade - så klarer de 2 A.

Så med 78S05, 78S09 og 78S12 så er du kørende.

Kim Olsen

Re: 5V og 12 V / 1,5 A fra bil

Hvis du mener de alm. 78SXX så tror jeg at jeg får problemer, da en alm.
78S12 skal have min. 14,5V på indgangen for at kunne lave 12V ud, og det har
jeg ikke med mindre motoren kører. Der vil desuden blive afsat ca. 15W i
78S05, så det bliver en varm sag.

Men de andre V78XX som må være bygget på noget switchmode ser interessante
ud, mon man kan parallel forbinde to af dem?

/Tom

Re: 5V og 12 V / 1,5 A fra bil

Parallel, NOPE, det står flere steder i spec, fx side 3.

Men nok ikke nødvendig. Spec siger 2000 mA, indtil de er for varme, så
hvis du blot alligevel køler dem, så skulle de være gode til max 2A

Christen

Re: 5V og 12 V / 1,5 A fra bil
Og lige en tegning med 78SXX

http://www.elecfree.com/electronic/power-supply-5v-2a-by-ic-78s05 /

Kim

Re: 5V og 12 V / 1,5 A fra bil

Hej Tom

I en eller anden NG indlæg fandt jeg følgende adresse. Der er forslag
til print-design. Leverer både 12V og 5V:

Flemming Frandsen: Car PSU:
http://dion.swamp.dk/carpower.html
Citat: "...Many projects need a good clean +12V at a couple of amps
(like a small PC or a laptop) and although a car has a 12V battery the
actual voltage available is everything from 9V to 16V and there is
plenty of dirt in the powerline as well, to to run delicate electronics
you need to clean up that power source before use...".

Power Supply:
http://www.bobblick.com/techref/projects/mp3book/mp3book2/mp3book2.html
Citat: "...The power supply accepts 8 to 16 volts and produces 12 volts.
The topology is SEPIC (single-ended primary inductance converter), the
advantage being the ability to convert up or down with a minimum of
parts and maximum efficiency. The system draws about 1.7 amps while
playing, but the power supply is good for about 8 amps output and can
power the system while starting the car...The hardware design and
software are covered under the GNU General Public License...".

-

Er du nysgerrig kan du hente lidt information om spoler her:

Output Transformer design (desværre ingen billeder i backupen):
http://web.archive.org/web/20050408031934/ourworld.compuserve.com/homepages/alansharp/xformer.htm

Producing wound components:
http://info.ee.surrey.ac.uk/Workshop/advice/coils /

hilsen