555, pushpull, eller opencollector?

Lige et hurtigt spørgsmål ;)

Har gransket databladet for en ganske alm. 555, men da det er ved at være et
par år siden jeg har gloet på sådan et, kan jeg ikke lige finde ud af om den
er lavet med et push pull, eller opencollector output?

Nogen der kan fortælle mig det?

/ Thomas

Re: 555, pushpull, eller opencollector?
et
den

I følge det datablad jeg har er det push pull output.

--
Hilsen
   Peter N Petersen

Det er push-pull, den kan både source og sinke 200mA

den "gamle" 555 er temmelig rå ved sin forsyning støjmæssigt, så hvis du kan
nøjes med mindre output er CMOS udgaven værd at se på (LMC555)
http://www.national.com/ds/LM/LMC555.pdf

/carsten

Re: 555, pushpull, eller opencollector?

Den skal nu ikke bruges som oscilator, men som missing pulse detector..

/ Thomas

Re: 555, pushpull, eller opencollector?
Derfor ønsker man vel ikke volsomme spikes på forsyningen - det kunne komme
til at generere de manglende pulser ;-)

/carsten

Re: 555, pushpull, eller opencollector?
Hej Carsten,

Hvis der er anden elektronik på samme forsyning, må man selvfølgelig
overveje hvorvidt det er følsomt overfor forsyningsspikes og i givet fald,
hvor meget afkobling der skal til, eller om et skift til CMOS er lettere
og billigere, men der forekommer jo netop ikke skift på udgangen af en
"Missing Pulse Detector" før en puls udebliver, så det er ret ligegyldigt
(for 555'eren selv) og en afkobling af ben 5 (V_ctrl) samt af
forsyningsspændingen er også overflødig hvis 555'eren står alene.

Og CMOS'en er meget dyrere, så hvis ikke den er absolut nødvendig...

--
Venlig hilsen,
Søren

Budgetprisen for LM555CM  er USD 0,17
og for LMC555CM    er USD 0.19

begge i SOIC hus

Så hvis du finder volsomme forskelle er det i forhandlernes overhead
(ja jeg ved godt at farnell har dem til kr 3.31/kr6.07) i enkeltstyk

men selvfølgelig, hvis den ligger i skuffen så er den da billigere ;-)

/carsten

Re: 555, pushpull, eller opencollector?
Hej Carsten,

Det er jeg klar over, men jeg regner med at Thomas handler sådan nogle
steder som Brinck hvor prisen er hhv. kr. 5,- og kr. 12,- :-/

Alting ser anderledes ud når man handler engros i større mængder :)

Nærmest gratis even ;)

--
Venlig hilsen,
Søren