50kV Pulse transformator

Hejsa

Jeg er pt. ved at lave en elektronisk tænding til min appelsinkanon og er i
den forbindelse ved at lave en lille stun-gun.

Dog for at kunne bygge denne stun-gun mangler jeg en komponent.

Det drejer sig om en 50kVolts Pulse Transformator med 400 primærviklinger.

Jeg har uden helt forsøgt at opstøve en sådan rundt omkring i de danske
elektronikbutikker.

Jeg ville derfor høre om der er nogle der ved hvor det er muligt at få fat i
sådan en fætter og hvad den ca koster. (Regner med en 20-30kr pr. stk.)

-Matti

Re: 50kV Pulse transformator

Har du overvejet at bruge en gammeldags tændspole fra en bil?

Såddan en har en 12v primær vikling og skulle gerne give et stykke over
10kV ud, du burde kunne få et par stykker hos en hugger.

Re: 50kV Pulse transformator

Eller en lille smule elektronik og så et tændrør burde vel også kunne klare
sagen.

Peter

Re: 50kV Pulse transformator

Uhm, jeg håber du mente "og" i stedet for "eller", man får ikke mange kV
uden en trafo.

Re: 50kV Pulse transformator

Jo hvis du bruger et par kondensatorer og dioder. Sådan har jeg snildt
bygget 8kV til mit laser rør :-).

Re: 50kV Pulse transformator
Hej !

Hvordan fungerer det egentlig, med at forøge spændingen med dioder
og kondensatorer ?

Mvh
Kaj Kristian Thomsen

Re: 50kV Pulse transformator

Får du noget ud af:
<http://www.radio-electronics.com/info/circuits/diode_voltage_multiplier/diode_volt_mult.php

Re: 50kV Pulse transformator

<http://www.radio-electronics.com/info/circuits/diode_voltage_multiplier/dio
de_volt_mult.php>

Jeg blev da lidt klogere,  hvad angår første trin i opstillingen.  Men
hvorfor man i princippet/praksis ?
kan blive ved med at doble op, det fatter jeg ikke lige.

Mvh
Kaj Kristian Thomsen

Re: 50kV Pulse transformator

En ven af mig, har fået nogle af de engangsangskammeraer i merlin etc som de
har sendt filmen ind, nogle af dem har blits.. og den skulle kunne gøre det

Kasper

Re: 50kV Pulse transformator
brug en oliefyrs transformator.... den kan, med en triac-styring nemt
lave 5-10 cm lange gnister.....
/f

Re: 50kV Pulse transformator

Lyder meget mindre, og nemt at slæbe rundt med og på batterier ? (desuden
skal jeg ikke bruge en)

Kasper

Site Timeline