50-70Adc og prell

Hej NG.

jeg skal bruge noget der kan skabe en forbindelse mellem 2 ledninger,
uden prell. så et alm. relæ er ikke egnet.

Hvad med et luftcylender med en plade monteret? vil det give prell når
det presses op mod en anden plade? (kobber eller alu.) ?

Andre ideer?

mvh

Jan Rasmussen.

Re: 50-70Adc og prell

ikke noget om hvor høj spænding, Du skal bryde, men hvis Du kan holde
Dig under 50-60 volt, har FET'erne en on-modstand på 3-4mOhm, og så er
effekt taet til at overskue. Og det er prelfrit.

Lidt mere om hvad Du skal bruge det til ?

Bo //

Re: 50-70Adc og prell

Ja det var en mulighed, for jeg skal faktisk ned på en samlet impedans
på max 3mOhm (om muligt..) inc. korte ledninger.

Jeg skal kortslutte bat. celler og pakker, så spændingen er typisk 1-2V
eller måske op til 5-12V når det er pakker det drejer sig om.

kan du anbefale en god MOSFET og en driver? jeg har aldrig fået rodet
meget med FET's, men siden de er spændingsstyret, skal driveren vel ikke
kunne trække så meget strøm ud af C[g-s] kondensatoren?

Mvh

Jan

Re: 50-70Adc og prell

Lige en detalie jeg kom til at tænke på, MOSFETT'en skal blive ved med
at være kortsluttet, også når der kun er xx mV D-S, kan de det??

/Jan Rasmussen - FET-n00b...

Re: 50-70Adc og prell
On Sun, 15 Jul 2007 17:04:31 +0200, Jan Rasmussen

Ja.
Intet problem. Til lave spændinger kan du få FETS med <1mOhm ON - men
det er næppe relevant til et DIY projekt. Selv meget korte
ledningsstumper/lodninger/stik(!) vil hurtigt overstige dette.

Re: 50-70Adc og prell

Ja jeg ved ikke hvad der var der tog mit hovede af da jeg skrev det...
naturligvis er der xx mV  D-S... doh..

Men mange bække små.. Der vil ingen stik være, de er simpelthen for
høj-ohmed, så det er meget korte tykke/brede ledninger + et mekanisk
relæ har jeg fået det ned på 5.6mOhm, men jeg vil gerne længere ned og
prellfrit :) så hvis I har et bud på en FET på 1mOhm, er jeg meget
intereseret, den bo linker til tager vi lige i en ny mail..

/Jan

Re: 50-70Adc og prell

Jeg glæder mig osse til 1mOhm..

Bo //

Re: 50-70Adc og prell

http://ixdev.ixys.com/DataSheet/L567.pdf - 550uOhm (!)

Ellers http://www.fairchildsemi.com/ds/FD%2FFDB8832.pdf - godt nok
1,4mOhm - men de fås i SMD <1mOhm, har databladet på arbejde.

Re: 50-70Adc og prell

OK, kan Du huske en ca pris ?

(ligger den under 1.500kr?)

Bo //

Re: 50-70Adc og prell

De to ovenstående var frit fra hukommelsen. Men jeg skal da lige finde
den jeg har på arbejde, jeg mener den er sub-mOhm også. Og den koster
ikke 1000.-, men den er også kun til LAV pænding, tror det er 25V

Re: 50-70Adc og prell

... og Du har gættet, hvad jeg er interesseret i, og det kan de IKKE
bruges til :-)

Bo //

Re: 50-70Adc og prell

http://www.irf.com/product-info/datasheets/data/irf1324s-7ppbf.pdf -
24V og u/ 1mOhm

Men til magnetprojektet forstår jeg ikke hvorfor du ikke kigger på
IGBTer.

Re: 50-70Adc og prell

Nice, det er lidt "PMPO" over det, når de skriver 1K5A og længere nede
tilstår max 500A pr. terminal, og så vidt jeg kan se er der kun en
terminal pr. ben :)

men med M6 skruehuller og så en spade på med 35mm2 ledning, så er jeg jo
et langt stykke af vejen :)

Vi er enige om jeg blot kan nøjes med en PushPull ting med et par medium
effekt Bipolare transistore, til at styre min gate med ikke? Vigtigste
er jeg kan styre den hurtigt og kraftigt on, når jeg skal slukke igen er
strømmen ophørt.

Så et ringetryk, en schmidttrigger, en monostabil AMV og et bipolart
udgangstrin, en nikkedukke og et billede af de 2 små prinser, det bliver
fantastisk :)

/Jan

Re: 50-70Adc og prell

Læg mærke til det lille ord: RMS
-Du kan godt køre pulset, hvis pulserne er korte nok. Det er et
spørgsmål om opvarmning af bondinger og andre interne forbindelser.

Til gatedrive vil jeg foreslå en "rigtig" gatedriver, der kan flytte
gaten i en fart, så transistoren kommer hurtigt gennem det lineære
område. Jeg har en masse 4Amp drivere på lager (fra samme firma), og er
det een eller to, kan jeg nok overtales til en hurtig "handel". Men køb
nu en transistor først. Vil Trafomo ikke sælge Dig en enkelt, kan jeg
muligvis tage den med, næste gang jeg køber ind, der.

Bo //

Re: 50-70Adc og prell

Good point :)

Tak for tilbudet, men det er til mit arbejde, så de får bare lov til at
betale hvad det måtte koste og hvad RS/Farnell kan levere, de må have
noget i den stil også.

Jeg vil gå på jagt hos overnævnte efter de over-overnævnte FET navne og
finde en driver ic :)

/Jan

p.s. RS's søgefunktion stinker i forhold til farnell's mht. parametric
search..

Re: 50-70Adc og prell

-af hvilken årsag de mister kunder til Farvell :-=

Bo //

Re: 50-70Adc og prell

Ja !

Det er absolut et must. Glem hjemmefusket gatedrive, køb en dedikeret
kreds.

Re: 50-70Adc og prell

Og KORTE printbaner og god afkobling. Jeg bruger 22uF keramik, monteret
under driveren. Ved højere frekvenser, kan det betale sif at ofre lidt
ferrit med tab i gate kredsen, da Q kan blive så højt at svingninger kan
opstå (arrghhh...)

Bo //

Re: 50-70Adc og prell

Du skal stadig kunne levere gatespændingen, men den kan Du tage fra en
externe kilde.

Jeg har nogle typer, jeg bruger i mit daglige arbejde. IXYS.com laver
dem, det er en 340Amp 70 type, der koster ca 300kr (i 100+ antal):

http://ixdev.ixys.com/DataSheet/98547.pdf

Bo //

Re: 50-70Adc og prell

Nu er det nok mig der er en spade til at læse et datasheet efter en lang
arbejdsdag.. men som der stor stort og flot på den første side, 4mOhm.

Men. lidt længere nede på samme side kommer så:
ID25 TC = 25°C, Chip capability 340 A
IL(RMS) Terminal current limit 100 A

hmm :) nå, jeg kan bare sætte flere i // (med dertilhørende øget
modstand pga extra kabel, øv) jeg forventer ikke strømme over 80A, men
jeg vil ikke presse tingne så de lukke den magiske røg ud..

Figur 1. på side 4 ser meget fornuftig ud, hvad jeg lige kan sjuse mig
frem til på kurven, ligger vi omkring 2.5 - 3.5mOhm i det område jeg
skal bruge den, ved en 10V[gs]

Figur 13. på side 5. her hopper kæden så lidt af for mig.. jf. den, vil
den lede bedst ved ca 2.5V GS når jeg køre den ved dc?? ved 10Vds vil
den være "begrænset til" 70A er det rigtigt forstået??

/Jan - stadig FET Noob...

Site Timeline