5 Volt fra eks. 4 stk. AA batterier???

hej,

Jeg er ingen haj til elektronik, men omvendt kan jeg da finde ud af at
bruge en loddekolbe og aflæse værdien af en modstand.

Til nogle Palm - GPS projekter har jeg brug for at "lave 4 stk. AA
batterier om til en 5 Volt forsyning".

Det skal være en god regulator, så jeg ikke taber alt for mange
milliamperetimer undervejs.

Til et projekt (forsyne en GPS og en mobilos) skal jeg bruge 2-400 mA.

Til et andet projekt (oplade en Palm Tungsten) skal jeg kunne trække
5-700 mA. Jeg regner med, at 4 stk. GP 2000 batterier kan holde til 2-3
opladninger. Palm'en kan klare omkring 5 - 5.5V.

Men hvordan gør jeg det? 7805 er jeg fortrolig med, men den er vist alt
andet en god til at spare på mAh'erne og så kræver den en
indgangspænding på langt over, hvad jeg får batterierne til at levere...

Så vidt jeg har forstået, så skal jeg enten bruge en lineær low-dropout
regulator, og her må jeg så op på 5-6 batterier for at kunne holde de 5
volt?

Er low dropout lig med høj virkningsgrad?

Alternativet er en switching regulator med step-up, og det betyder vist
en del lodning med spoler og andet underligt?

Min løsning skal kunne bygges med komponenter, der ikke er alt for svære
at få fat i. Hvor bør jeg købe sådan noget henne?

Kan man mon købe et færdigt lille switchmode print, som kan klare
4batt->5v for mig?

Enhver hjælp modtages med tak!

Kjeld

http://www.CetusGPS.dk

Re: 5 Volt fra eks. 4 stk. AA batterier???
Hej Kjeld

Du taber ikke milliampertimer i en regulator, du mister noget spænding,
men ingen strøm.

Problemet med de fleste spændingsregulatore er at de kræver en indgangs-
spænding der ligger omkring 1,2 volt over udgangsspændingen, så
hvis du skal bruge 5 V, ja så skal du minimum have 6,2V ind og med
AA batterier betyder det minimum 5 stk.

Nej, low dropuot betyder at spændingen der skal være over regulatoren
for at den virker er mindre end de normale 1,2V.

En løsning for dig vil være at købe gode betterier der kan lades, deres
cellespænding
er 1,2 V, så 4 stk. giver 4,8V, så slipper du for regulatore.

Mvh Max

Re: 5 Volt fra eks. 4 stk. AA batterier???

Man mister vel miliamperetimer i og med at der bliver afsat en effekt i
regulatoren, hvis det var en ideel regulator ville der ikke være noget tab i
den, og dermed vil alt effekten blive afsat i batteriernes belastning, men
der er jo _desværre_ tab i sådan nogle! :o)

Mvh. Stefan

Re: 5 Volt fra eks. 4 stk. AA batterier???
Hej Max

Tak for dit svar.

Den bliver jo da opvarmet, så energi mister jeg i hvert fald. For at jeg
lige skal forstå det... Er lineære regulatorer opbygget, så tabet af
energi gennem opvarmning modsvarer det tab af effekt, der alene opstår
ved spændingsfaldet?

Det er jeg med på, men jeg mente om det følges ad i praksis? Det gør det
jo så, hvis batteriet kan levere samme antal mAh på den anden side af
regulatoren.

Det er så også den løsning jeg bruger lige nu, men jeg ville gerne kunne
bruge alm alkaline batterier også.

Vh. Kjeld

http://www.CetusGPS.dk

Re: 5 Volt fra eks. 4 stk. AA batterier???

Jep, da der ikke er forbindelse til "nul", kan al srtømmen kun ledes
gennem belastningen. Derved kan der ikke tabes strøm i regulatoren.

det er Modelbane Europas hjemmeside
Re: 5 Volt fra eks. 4 stk. AA batterier???

De linære regulatorer jeg bruger har 3 ben. Det ene ben er forbundet til
"nul" og der løber faktisk en strøm.

Re: 5 Volt fra eks. 4 stk. AA batterier???

Må jeg forseså at du læser databladet for LM317, der har altid gået 50-100uA
i midterbenet og du skal belaste den med mindst 10mA, normalt gennem de
externe modstande til stel.
Så et normalt kredsløb med en LM317 vil have et forbrug på lidt over 10mA.

Re: 5 Volt fra eks. 4 stk. AA batterier???

Forsvindende lille strøm, men okay, du har ret, der går en strøm.

Eller via belastningen man hænger bagefter

Nej, og slet ikke, hvis du kobler den som konstantstrømsgenerator, se
nederst på:
http://home6.inet.tele.dk/moppe/konstant.html

det er Modelbane Europas hjemmeside
Re: 5 Volt fra eks. 4 stk. AA batterier???

50-100uA

Jeg syntes absolut ikke at 50-100uA er en forsvinden lille strøm, slet ikke
i batteri sammenhæng.

Hvilket betyder at at udgangsspændingen ikke er særlig nøjagtig eller
stabil.

Der skal en stor del af de 10mA igennem spændingsdeleren for at få en
nøjagtig og stabil regulator.

10mA.

Enhver spændingsregulator kan laves om til en konstantstrømsgenerator, som
inkluderer dens egetforbrug. At det så er mest fordelagtigt når regulatoren
har lav udgangsspænding, er årsagen til at LM317 tit bruges til formålet.

Re: 5 Volt fra eks. 4 stk. AA batterier???

I forhold til 5-700mA, jo.

det er Modelbane Europas hjemmeside
Re: 5 Volt fra eks. 4 stk. AA batterier???

ikke

Nu var regulatoren i forvejen ikke særlig velegnet til KJ's formål, så det
er egentlig ikke relevant.

Men i forhold til regulatores eget forbrug på 10mA, så er de typisk 50uA,
selvfølgelig ikke meget. Faktisk vil jeg siget at en LM317 for det meste er
uegnet til batteribrug. Spændingsfald 2-2.5 volt og 10mA i forbrug er lidt
højt til batteribrug.

Re: 5 Volt fra eks. 4 stk. AA batterier???

Nej

Netop og i forhold til de 700mA han vil trække er det uendeligt lidt.

Jep.
Spørgsmålet er vel om det ikke bedre kan betale sig at få bygget en
batteripakke der passer og så bruge den til ektern forsyning. At bruge
batterier til at lade på batterier er ren tilsætning, der er tab i
batterierne selv og i ladekredsløb.

det er Modelbane Europas hjemmeside
Re: 5 Volt fra eks. 4 stk. AA batterier???

50uA,

Men stadig ikke "nul", som du startede med at skrive og du skal stadig huske
de 10mA, som ikke bare kan sendes igennem belastningen, men skal bruges til
at sikre at ændringer i de "typisk 50uA" ikke ændre udgangsspænding.

Re: 5 Volt fra eks. 4 stk. AA batterier???

Det har du ret i, men det kan jo være nødvendigt i nogle situationer.
Målet er en simpel lille "emergency charger" enhed, som gør det muligt
at genoplade i en situation, hvor man kun har adgang til AA batterier.

Det der triggede ideen er en nært forestående cykeltur i Portugal, hvor
jeg ikke kan forvente at få adgang til hverken cigarettænder eller
stikkontakter undervejs.

Jeg har kontaktet en producent af en adapter, der kan sidde 4 batterier
i og måttet konstatere, at de ikke indbygger nogen regulator, men blot
lader Palm'en få mellem de omkring 4-6 volt selv om specifikationen
siger min 4.5 og maks 5.5 volt.

Et enkelt sted på nettet har jeg læst om nogle dårlige erfaringer med at
give Palm'en 6V, så derfor kunne jeg godt tænke mig at få en regulator
på. Men det er da fristende blot at slutte batterierne direkte til.

Jeg kunne vel evt. sætte en diode i serie med kredsløbet i de tilfælde,
hvor jeg bruger nye 1.5V alkaline batterier og så blot kortslutte
dioden, når spændingen falder? Det er selvfølgelig ikke en holdbar
løsning, men i de situationer, hvor jeg selv skal bruge det, kunne det
måske virke fint.

Kjeld

Re: 5 Volt fra eks. 4 stk. AA batterier???

Vet ikke om du overså min tidligere posting, men jeg mener fortsatt at du
bør bruke LM2940CT-5.0
som bare trenger ca 0.2V over seg for å regulere.  Den vil heller ikke
slutte å virke fordi om batteri spenningen går under 5.2V, men
utgangsspenningen synker så klart.  Skru den på en liten alu. plate og lodd
på to kondensatorer, så er du klar.  Kretsen kan kjøpes av ELFA med fler.

MVH fra Norge.

Re: 5 Volt fra eks. 4 stk. AA batterier???
Hej Kjeld

Hvis du har 12 Volt 1000 milliamperetimer og sætter en 6 Volt regulator
ind i linien, ja så har du 6 Volt 1000 milliamperetimer efter regulatoren.
Men du har ret i at du taber noget effekt, men det er en anden sag.

Mvh Max

Re: 5 Volt fra eks. 4 stk. AA batterier???

Ja i det tilfælde du nævner, vil der jo være tapt 50%,
for hvis det havde været en idel (tabsfri) regulator,
ville du have haft 6V og 2000 miliamperetimer.

Re: 5 Volt fra eks. 4 stk. AA batterier???

Jeg går ud fra at du mener god virkningsgrad.

De bedste muligheder for at få 5 volt er:

1) Fire opladelige batterier, det vil give omkring 4.8 volt.

2) En low dropout regulator, men du skal nok regne med mindst 5 batterier.
Sådan en regulator kan let sættes sammen i en lille æske, virkningsgraden
vil være nogelunde, så lang tid du har forholdsvis høj belastning og 5
batterier.

3) En switcher, men så skal du helst have en lavere (2-3 batterier) eller en
højere indgangsspænding (mindste 5 batterier), ikke en der ligger lige
omkring den rigtige værdi.
Her kan du få den bedste virkningsgrad, men en switcher løsning kræver et
omhyggeligt printlayout, så der er det bedst hvis du kan finde et byggesæt.

Jeg ved ikke om der findes byggesæt med switchere, men du kan da prøve at
checke firmaerne på min liste:
http://hjem.get2net.dk/hkj/ElectronicShops.html

Re: 5 Volt fra eks. 4 stk. AA batterier???

En low drop regulator jeg bruker er LM2940CT-5.0
Den trenger ca 0.2V over seg og er omtrent umulig å to kverken på.
Selv omvendt forsynings spenning klarer den.

Den har bein som en 7805.  Husk kondensatorer, ellers går det hele i
selvsving.
F.eks 10uF inn og 220nF på utgang.

Ved 4 batterier på 1.5V får du jo 6V, og en volt over regulatoren.  Du vil
da ha ett tap på 1/6.
Det høres ikke mye ut for meg.  En switch mode kan klare mindre, men den
kretsen vil også ha ett tap,
så det spørs om det lønner seg.

En LM2940CT-5.0 + to kondensatorer koster jo mindre enn 10,- og du kan klare
deg uten print om du monterer det pent i en kasse med regulatoren
fastskrudd.

Husk at du kan trenge lite grann kjøling.  Kjenn på regulatoren, du bør
kunne ta på den noen sekunder uten å brenne deg.  Skru den fast i metall om
mulig, eller i ett print mot kobber.

Jeg har brukt noen hundre av disse.  Ser ingen grunn til å bruke 7805
lenger.

Site Timeline