5. og 6. farvering på modstande?

Hej   jeg har nogle modstande som skal skiftes, på en printplade til en 12 v
lader.  Men de har flere farveringe end normalt, og ingen sølv eller guld
ringe.  Hvilken modstand har de så, og hvilken side skal man så læse dem
fra?

Her er 4 ekspemler på farverne, og ved ikke om det er forfra eller bagfra.

blå-grå-sort-sort-brun
brun-orange-sort-brun-brun-rød
brun-rød-sort-lilla-gul
grøn-blå-sort-guld-brun     (den eneste med guldring  af de ca 12 stk jeg
skal skifte)

Hvilken værdi har de andre mon?

Og en   står der J2 på printpladen  og (modstanden) har kun en sort ring,
går ud fra det er en lus?

MVH

Torben

Re: 5. og 6. farvering på modstande?

Jx (J2 ) er altid lus / sikrings modstand

Læse ringene fra venstre mod højre

Ved 6 ringe så er....
De første 4 ringe værdigen     /
Den 5 ring er tolerancen    /
Den 6 ring, hvis den findes, indikere temperatur kofficienten af
modstandsværdigen         .

blå-grå-sort-sort-brun         = 680     Ohm +/-1%

brun-orange-sort-brun-brun-rød    = 1K30     Ohm +/-1% / 15ppm / celcius

brun-rød-sort-lilla-gul        = 1G20     Ohm     (Du har aflæst den i
forkert retning)
gul-lilla-sort-rød-brun        = 47K0     Ohm +/-1% (dette er den
rigtige                                   retning)

grøn-blå-sort-guld-brun        = 56    Ohm +/-1%

Håber at dette kan bruges.

De bedste hilsner

J.

Re: 5. og 6. farvering på modstande?

Nogle modstande er den ene ring lidt bredere end de andre. Jeg kan ikke
lige huske hvilken side den skal være i. Andre gange er ringene lidt
tættere på den ene ende end den anden. Det er også en indikator for
hvilken vej de skal læses.

- Lars

Re: 5. og 6. farvering på modstande?

Hej  tak alle tre for råd, det begynder at nærme sig.... dog driller det med
læse retningen stadig!

Men har set at alle de modstande jeg skal skifte har 5 ringe, og har én tyk
brun ring i den ene ende, men skal jeg starte eller slutte med den?
Hvis jeg følger http://samengstrom.com/elec/resistor/ med den tykke brune
først
bliver det omvendt af:

Som No spanning skriver   bliver det mest sandsynligt med den brune
tilsidst.   Men er ikke helt overbevidst endnu, med sikkerhed.

Og den med eneste med 6 ringe kan da også læses fra begge sider.

Og hvis man fx ser en modstand med :
rød brun sort rød brun rød     =   210  *100 1%  50 ppm     =  21K

så kan man da lige så godt læse den:
rød brun rød sort brun rød  =   212  *1   1%  50 ppm   =  212R

hvad gør udslaget hvilken retning man ser den fra?

Synes det virker en smule "overdimentioneret" at bruge 1% modstande i en
akku lader til 12 og 24 V  skulle 5% modstande mon ikke være præcise nok?

Ellers tak for hjælpen, er ved at være helt med....

MVH

Torben

Re: 5. og 6. farvering på modstande?

Selv tak

Det var ikke mig, men Lars K.

   bliver det mest sandsynligt med den brune

Den værdig findes ( 21K )

Den værdig findes ikke ( 212 Ohm ) hvis den gør så har jeg ikke hørt om den.

Mange ting. bl.a. om værdigen findes, slutter den med noget som ser
realistisk ud m.m.m. Og når man har fået noget erfaring i at aflæse
modstande så kommer det helt af sig selv hvilken retning den skal læses i.

Det skal du bestemt ikke regne med, det er nogle gange utolig vigtigt at
det er en 1 % modstand som kommer i og det er nogle gang også utroligt
vigtigt om det er en sikringsmodstand som benyttes eller ej. af hensyn
til brændsikkerhed.
HUSK at den "måske" er godkendt med en 1% og ikke en 5% (ud fra dine
oplysninger) så hvis der går ild i hytten og du har sat en anden værdig
/ % i og det er det som har gjodt udslaget, at der er gået ild i møget
så er du noget på den.

Så det jeg mener er at jeg vil anbefalde dig at bruge den rigtig værdig.

Selv tak

De bedste hilsner

Re: 5. og 6. farvering på modstande?

Sikke noget pladder det var jo mig som skrev det beklager hi hi

De bedste hilsner

Re: 5. og 6. farvering på modstande?

Jeg har ca 15 års erfaring med at læse modstande med 4 ringe, og kan dem
udenad, fra den gang fra ungdomsskole, men har ligesom undgået at bruge
modstande med flere 5 og 6 ringe. For vidste ikke nok. Nu takket været jeres
hjælp har jeg nu fået udbygget min viden, så nu til at læse 5 og 6 ringe
modstande, det skal dog lige ind i rutinen.

Det skal jeg prøve, ellers bare bruge hvad jeg har.  Og der er jo sikring i.
I noget mere præcist elektronik end en akku lader, kan jeg godt forstå at
der skal en lille tolerance til.    Skal se om jeg kan få laderen til at
virke igen.   Eller har jeg dog en mega lader som kan lade med 100A.   Men
det er sjovt at få tingene til at virke igen.

Synes lige du ofte kommer til at sætte et (g )  for meget i værdi.

Tak for hjælpen,  alle!

Torben

Re: 5. og 6. farvering på modstande?

UPS en lille stave fejl. hi hi tak for din hjælp så lærte jeg også lige
lidt der. hi hi

De bedste hilsner

Re: 5. og 6. farvering på modstande?

her er lidt
http://samengstrom.com/elec/resistor /
endnu bedre
du kan downloade HKJ's ( som skriver her i gruppen )program MiscEl så har du
bare det hele på et sted Offline
http://hjem.get2net.dk/hkj /

--
  Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen

Ja.

Hej Torben

Kig på:

http://da.wikipedia.org/wiki/Farvekodning_af_elektroniske_komponenter

Den 5. ring plejer i dag at være brun 1% og tidligere måske rød 2%
(primært 1980'erne?).

I 5 og 6 ringede modstande kan guld og sølv ikke være de 3 første bånd.

Man bør checke de 3 første bånd op mod E-rækkerne (f.eks. E48 E96):
http://www.lalena.com/audio/electronics/color /

-

Kig evt. på denne "automatiske" modstandsværdiberegner. Er refereret i
Wikipedia artiklen:
http://www.okaphone.nl/calc/resistor.shtml

mvh/Glenn

Re: 5. og 6. farvering på modstande?

Hej Torben

Ovenstående adresse havde faktisk ikke E96, men det har disse adresser:

Standard EIA Decade Resistor Values Table (incl. E192):
http://www.logwell.com/tech/components/resistor_values.html

Standard EIA Decade motståndsvärdestabeller E6 - E192 samt andra
beteckningar:
http://www.svalander.se/teknik/resistor/resistorek.htm

Torben hi-fi side E192, E96, E48 modstands standart værdier i decade:
http://tkhifi.homepage.dk/div/modstandsrekker.html

mvh/Glenn

Re: 5. og 6. farvering på modstande?

Hej Glenn      tak for dine links.... de viste at den brune tykke ring skal
være tilsidst.
Men med alle dine tabler kan være lidt af en øvelse, hvis man også skal
kende årstallet på den lader man reparerer, før man ved hvilken norm der var
dengang.   Lige nu med den tykke brune ring er alle løst i dette tilfælde,
på nær én.   Den med 6 ringe, hvorfor den skal læses den  ene vej fremfor
den anden?

MVH

Torben

Re: 5. og 6. farvering på modstande?

The OKAPHONE colourcode calculator supports al E-ranges from E3 to E192.

CU Hans

Re: 5. og 6. farvering på modstande?

There could be a Danisch version of that page! If only someone wanted
to help me by translating the following list of words and phrases:

http://www.okaphone.nl/calc/engels.txt

The only difficult thing is de mnemonic phrase near the end. This can
not be translated literally. There would have to be an equivalent
Danisch prase (preferably) or one would have to be made up.

Contact me snipped-for-privacy@okaphone.nl

CU Hans

Re: 5. og 6. farvering på modstande?

Well... like I promised its online now. There are two minor things I'd
still like to have though.

The first is the translation of "4K7 notation is allowed". This was
small bit essential part was not translated by Lars. If anybody could
help me with it I would be very pleased.

The second is the mnemonic phrase for the order of the colours. If
such a phrase exists in Danish then I would really like to hear about
it. But if it doesn't then I would almost as much appreciate it if
somebody could come up with a sentence (preferably typically Danisch
in meaning) in which the words start with the same letters as the
colours (black through white, that is).

CU Hans

Re: 5. og 6. farvering på modstande?

Hi Hans

I just visited your page. I believe you have made a typo. The left most
ring is not the least significant value but the most significant value.
You have made the same typo in the English and Danish translation but
the German translation is ok.

4k7 notation er tilladt.

Done :-)

- Lars

Re: 5. og 6. farvering på modstande?

The left most ring is the most significant digit. As far as I can see
is says so in Englisch, Danisch and German. "mest betydende" is most
"significant" isn't it?

Thanks! :-)

Site Timeline