4X7-segment LED

Nu har jeg endelig fået min tæller til at virke !

Nu er der blot af og til skønhedsfejl i form af svagt
lys i nogle segmenter, som burde være slukket.

F.eks. er der ved et vedvarende tryk på
NULSTILLINGs-knappen af og til svagt
lys i g-segmentet (det miderste) - ikke i et
fast mønster, men blot "af og til".

Er det det fænomen, som nogen af jer kalder
"skygger" ?

Kan der siges noget generelt om, hvordan
sådan noget fjernes.

Mvh KS

Re: 4X7-segment LED

Skygger kommer af at driveren ikke kan følge med MPU'en, dvs. cifret før
bliver vist svagt.

Sørger for at holde en pause med alle cifre slukket, hver gang der skiftes
til næste ciffer. Længden af pausen bestemmes af hvor hurtig driveren er om
at slukke og hvor meget skygge der tillades.

Re: 4X7-segment LED
om
Jeg bruger PORTA.<0...3> som sink til de 4 cifre og
PORTA.5 som en input.

Når jeg vil slukke display bruger jeg:

clrf PORTA

Er det tilladt og/eller har det indflydelse, når PORTA.5 er
en inputport ?

Mvh KS

Re: 4X7-segment LED

Tillykke...

Nedblænder du tallet, inden at du skifter til næste segment?
Hvis ikke, så vil der opstå "efterslæb".

Proceduren kan gøres således:
vælg næste display
udskriv resultat direkte
vent
blænd ned

Sikre sig, at et tryk på reset-knappen /kun/ aktiveres, hvis knappen
nedtrykkes OG der er behov for reset. Dvs. at rydde op, gør hvad der skal
gøres og herefter glemme alt om et aktivt resetben, indtil at du atter
trykker på knappen. Den giver kun et lille (meget utydeligt) blink i
displayet som ikke vil ses med det menneskelige øje.

Tilfældigheden kan opstå pga. et brud på din multiplexing, hvor du ikke får
lukket ordenlig ned for alle dine portben.

Hmm... godt spørgsmål, generelt så skal man jo ikke forsøge at cleare ens
inputben. Ellers er du jo kun ganske få instruktioner fra, at kunne gøre det
"ordenligt", f.eks. ved at AND'e: med 10000b til din PORTA.

Hilsen
Lars

Re: 4X7-segment LED

Ja, stort set - hvis "blænd ned" = clrf PORTA

får

Nu er det ikke MCLR (ben 4) jeg mener, men en "hjemmelavet"
reset, som blot nulstiller de variable, som vises i displayet,
og det som undrer mig er at netop g-segmentet lyser - det
bruges jo slet ikke i et nul !
Men det er måske bedre at anvende MCLR - det ville da
i hverfald spare noget kode og noget omdefinering af nogle
porte undervejs !
det
Det vil jeg da bare ændre for en sikkerheds skyld.

Men iøvrig er programmet ændret totalt i forhold til den tidligere kode,
idet der var rod i hvilke banks jeg kom tilbage til efter interruptet, men
det er rettet nu.

Jeg vil også ændre således at mine indkommende pulser til tælling
kommer på RB0 og interrupter her - der er noget syncroniseringsrod
med clocken, hvis de kommer ind via TMR0. TMR0 skal jeg også
beuge når RPM skal implementeres.

Mvh KS

Re: 4X7-segment LED

Jeg har ikke adgang til de binære nyhedsgrupper, så dette kodespecifikke
spørgsmål kan jeg ikke svare på....

Hehe. Jeg mente nu ikke MCLR :-)
Problemet er bare, at du ikke skal blive véd med, at køre din reset, så lad
hellere hovedløkken drøne derudaf, så displayet kan opdateres.
Hvis reset er nedtrykket, så udfør dét reset-routinen skal. Det tager jo
blot et kort øjeblik og skal kún gøres: Eén- og den eneste gang.
Herefter skal der blot ses bort fra, at brugeren ikke når, at slippe
fingeren fra kontakten i tide.
Først når knappen er sluppet, så kan man atter polle på, om brugeren atter
nedtrykker reset.
Derved undgår du dette problem ved vedvarende tryk på reset. Lyder underligt
mht. g-segmentet... Hvis den kan udskrive nuller (på normal vis), så kunne
det måske være, at du ikke får indlæst de rigtige registre, når du tager fat
på konverteringen af 7-segmenterne under reset?

Hilsen
Lars

Re: 4X7-segment LED
lad
underligt
fat
På den anden side SKER der vel ikke noget ved at bruge MCLR ?
 - bortset fra at displayet er slukket i den tid brugeren trykker på
knappen.

Mvh KS

Re: 4X7-segment LED

Jeps, det er da en brugbar løsning. Sæt evt. en diode (f.eks. 1N4148) modsat
strømretningen over din pull-up modstand og aflad kondensatoren med reset
kontakten via. en 100 ohms seriemodstand. Dét vil din uP (på længere sigt)
være dig evig taknemmelig for!

Hilsen
Lars

Re: 4X7-segment LED
modsat

Hvilken kondensator ?

Mvh KS

Re: 4X7-segment LED
reset

Har du ikke en kondensator mellem /MCLR og til stel, der tager sig af POR
(Power On Reset)?
Ideen er, at /MCLR holder PIC'en nulstillet i et stykke tid, indtil at man
er nogenlunde sikker på, at PIC'en får en stabil strømforsyning.

Hilsen
Lars

Re: 4X7-segment LED
OK - svarende til figure 8-9 side 44 i dokumentationen !

Det prøver jeg lige også, men er der en forklaring på,
hvorfor displayet slukker ved en frekvens 150-200 Hz ?

Mvh KS

Re: 4X7-segment LED
POR
man

Fyyyh! - Læser du ikke dokumentationen ordenligt igennem!? ;-)

Hvad gjorde du før med din /MCLR?

Hilsen
Lars

Re: 4X7-segment LED
Jow da ... meeeen jeg nøjedes med at have en R10K
og så en pushbutton til stel - men jeg sætter resten på
også .... jæ ska' nok,

meeeen det forklarer vel ikke det med det slukkede
display nede omkring 100-200 Hz

Mvh KS

Re: 4X7-segment LED

;-)

Nææh, dét tror jeg bestemt ikke! - Kan det mon være et genereret overflow,
der ikke kan udskrives i 7-segmenter (rammer udenfor i tabelopslaget)?

Hilsen
Lars

Re: 4X7-segment LED
Det er der taget højde for ved at jeg har
AND'ed "00001111" på W lige før opslaget,
og der er netop 16 return-værdier.

Mvh KS

Site Timeline