4046 PLL - Digital ?

Hej,

Jeg sidder og leger med tanken om at bygge en motorstyring
(hastighedsstyret - meget præcis) med HEF4046 PLL kredsen.

jeg har en 18Hz firkant ind på ben 14 (Frekvens reference) men mit spørgsmål
går så på mit tacho halløj !

Jeg har en motor med en skive på aksen ... denne skive har 1 hul som så
farer forbi en optocoupler og giver en puls for hver gang den passerer
hullet
da hullet er omkring 5mm bredet giver det en "bette" puls på scopet med en
stor pause... er dette et problem for PLL kredsen eller forventer den et
"symmetrisk" input ?

M.v.h.
Lasse Madsen

Re: 4046 PLL - Digital ?

Hej Lasse

Hvis en symmetrisk firkant er nødvendig, kan du blot dividere med 2.
F.eks. på de stigende flanker - gerne med smith-trigger indgang.

mvh/Glenn

Re: 4046 PLL - Digital ?
Hej Lasse,

Du er ikke den første, Papst lavede motorstyringer med 4046 til deres
"relæstyrede" præcisionsløbeværker til cassettebåndoptagere allerede for
over 20 år siden. (Desværre ved jeg ikke lige hvor jeg har gjort af alle de
diagrammer jeg fik fra dem dengang, men det var ret avanceret for den tid).

Det lyder, i mine ører, af ret lidt med 18Hz til en 4046.

Bor evt. nogle flere huller - gerne 10..50 stk.

Hvis du vil have en ordentlig regulering er jeg overbevist om at du skal op
i frekvens.
Hvis du laver skiven så den har 1mm huller med 1mm mellem hvert får du både
(nogenlunde) symmetriskt input og en frekvens der giver bedre styring.
30 huller (og 30 mellemrum) kan realiseres i en diameter på ca. 19mm, det
dobbelte antal på den dobbelte diameter og så fremdeles.

--
Venlig hilsen,
Søren

tak for dine ideer....

jeg vil prøve at lave et hjul med flere huller :D

Re: 4046 PLL - Digital ?

Hvis du ikke vil bruge tid på at lave huller så find en gammel computer mus
og brug aftaster skiverne fra den.

--
Hilsen
   Peter N Petersen