4 eller 8 ohm forsærker er vel ikke lig e meget ....

Jeg undrer mig lidt over min gamle beoenter 1500. I følge
specifikationer jeg kan google mig frem til er der en udgangs effekt ved
4 ohm, en anden ved 8 ohm, og så undrede jeg mig. Hvis jeg sætter mine 4
ohms B & O højtalere til min AIWA forstærker så lyder det helt
urimeligt, men min Beocenter kan spille fint med både 4 og 8 ohms
højtalere. Er der nogen der kan opklare mysteriet for mig, jeg syntes
det er meget underligt.

På forhånd tak

/Josefsen

Re: 4 eller 8 ohm forsærker er vel ikke lige meget ....

Så længe du ikke spiller højt har impedansen (ohm) ikke noget at sige.

Re: 4 eller 8 ohm forsærker er vel ikke lige meget ....

Din AIWA forstærker er nok ikke beregnet til belastninger under 8 Ohm.
Belaster du den med 4 Ohm, og den ikke er beregnet til det, så er der
simpelthen ikke nok effektrecourser til rådighed.

Det kan være, du kan bruge det, hvis du ikke skruer ret meget op.
Karsten H. Jensen

Re: 4 eller 8 ohm forsærker er vel ikke lige meget ....

Hvordan lyder din aiwa forstærker hvis du sætter et par 8 ohms højtalere på
den ?
Min erfaring med BogO højtalere er at de er forholdsvist gode. specielt i
forhold til de højtalere der følger med når man får et mini / micro anlæg.
lyden bliver ikke så mudret. derved kommer flere "forstærker" fejl frem i
lyset.

Jo bedre anlæg man har jo fære plader kan man høre og være tilfreds.

Jacob

Re: 4 eller 8 ohm forsærker er vel ikke lige meget ....

Haha ... godt sagt. Det lærte jeg på den hårde måde, da jeg havde et par
Rogers monitorer. Øv hvor lød de godt :-/

... jeg solgte dem og købte et par Jamo concert8 i stedet ... er du gal hvor
er de "glade" for at spille musik :-)

mvh.
Kim Frederiksen

Re: 4 eller 8 ohm forsærker er vel ikke lige meget ....

Det er vel ikke så mærkelligt... Ohms lov!
Hvis forstærkeren max kan give en spænding på f.eks. 40V;
40V/4Ohm = 10Ampere; 40V*10A40%0Watt
40V/8Ohm = 5Ampere; 40V*5A20%0Watt

Brian

Site Timeline