4-20mA til Digital

Hvis jeg nu bestiller nogle 249 ohm's 0,1% modstande får jeg 4,98V ved 20mA tæt på 5V som mit kredsløb også forsynes med, giver dette ikke problemer ?

Er der nogen fordel ved at lave en Vref?

Det ender nok med jeg bruger en Arduino Duemilanove.

"Max" skrev i en meddelelse news:4b9bdb40$0$279$ snipped-for-privacy@news.sunsite.dk...

I princippet bør du dimensionere til 24mA. De 4-20mA er indenfor normal arbejdsområde. Men 24mA bruges som regel til at indikere en fejl.

Ja bestemt, hvis den laves ordentligt. Optimalt skal du købe en højpræcisions referencediode og koble til din Vref. Internt i procsessoren skal du så vælge at bruge denne som analog reference. Man kan f.eks. få referencedioder med en spænding på f.eks. 4,096 V. Det giver nogle fordele når du skal lave beregninger i din micro. Men det afhænger jo helt af dine krav. Man behøver jo ikke skyde over målet...

Kender jeg så ikke noget til.

mvh Kåre

Reply to
Kåre

Max skreiv:

Som refferansespenning bruker du en egen spenningsregulator som leverer

5,0V. Du kjøper 250 Ohms pressisjonsmotstander, og du skaffer deg et måleinstrument som er istand til å måle med den presisjonen du krever av det ferdige produktet. Husk at AVR sine ADC-er har ti bits oppløsning.

Nærmest en nødvendighet.

Reply to
Harald Mossige
:

Der kan være et problem hvis de 4-20 mA forsynes fra samme spændingskilde da indgangen på uC'en nok har fælles minus.

-Søren

Reply to
Søren

Lad strømmen løbe igennem en passende modstand og hent derefter spændingen ind i analog indgangen på microcontrolleren.

/ Kjeld

Reply to
Kjeld

: snipped-for-privacy@4ax.com...

ige

s=E5

TI forhandler en Burr-Brown RCV420 som laver 4-20mA om til 5 V, men det er IMO n=E6sten overkill med mindre man kan lokke dem til free samples.

rcv420&fileType=3Dpdf

Man kan f=E5 mange microcontrollerboards som har webserver, jeg kan personligt anbefale

som har en fantastisk support.

-- Christian

Reply to
Christian B. Andresen