4-20mA til Digital

Hej

Er der nogle kloge hoveder der kan give mig et godt eks. på hvordan jeg conventer et 4-20mA signal så det havner i en microcontroller.

Jeg skal måle fra 5 forskellige flowmålere samtidigt, og gerne uden de forstyr hinanden.

Har søgt efter en færdig enhed der kan måle 4-20ma, og så lave det om og sende det ud på lan via en http protokol men har ikke kunne finde det, men hvis nogen kender til en sådanne tingest er det at fortrække.

ellers må jeg jo i gang med loddekolben selv om den efterhånden er blevet lidt støvet.

for at kunne svare, var det rart (nødvendigt) at vide i hvilket format det skal ende i microcontroleren ?? spænding (område?)? binært? andet?

men jeg ville starte med at søge på strømsløjfekonverter. For et livstid siden var der et firma på djursland som lavede convertere den slags i proffessionel udførelse.

finn

Reply to
jos

Dem her ?

mvh JBH

Reply to
JBH

Godmorgen

Som sagt er det jeg skal bruge en færdig enhed der kan conventer 4-20 til en string og sende det via http på lan.

Syntes ikke jeg kan finde noget ved PR der kan det eller kigger jeg bare ikke godt nok?

"JBH" skrev i en meddelelse news:4b9b53bb$0$56776$ snipped-for-privacy@dtext02.news.tele.dk...

"Max" skrev i en meddelelse news:4b9ad582$0$281$ snipped-for-privacy@news.sunsite.dk...

At få signalet til at havne i en micro er ganske enkelt:

4-20mA signalet igennem en modstand så 24mA svarer til din Reference spænding, ca. Ind i ADC på micro.

Så skal det jo så åbenbart ud på et netværk? Hvid det bare skulle ud på en COM port eller USB i en binær eller tekststreng, ville det være nemt klaret. Hvis det SKAL ud på noget http, så kræver det jo lidt af din micro, og af dig...

Der findes dog muligheder der bør være nemme, hvi sman kan programmere lidt???

Jeg har et demoboard liggende. Der følger en klump software med så det er ret nemt at få smidt nogle data fra micro til PC via http, tror jeg nok det er. Husker ikke lige hvilken protokol. Det ville i mit tilfælde være løsningen, men jeg ved ikke helt hvad du kan og vil lave selv?

mvh Kåre

Reply to
Kåre

Max skreiv:

Vennligst, ungå topposting ;-)

Jeg tror du tenker i "ukonvensjonelle" baner.

Dersom du tenker deg en PLC /PLS for å samle dataene og at denne så sender dataene videre til lan, så finnes der ørten løsninger som er industrielle hyllevarer.

Du skal bare gi deg selv noe mer tid til å deffinere hva du krever av resultatet.. Ta gjerne med hele kravet i spørsmålet på nettet.

HM

Reply to
Harald Mossige

"Kåre" skrev i en meddelelse news:4b9b5e49$0$36583$ snipped-for-privacy@dtext01.news.tele.dk...

Hej Kåre

Mit problem er alene de 4-20 mA som jeg skal have konventeret til en spænding kan godt se det er let med en modstand, men er det den rigtiige måde at gøre det på ?

Og hvis jeg skal måle fra flere 4-20mA signaler samtidigt, giver det så ikke problemer?

Jeg har fundet en dims (digiconnect) der kan conventer fra uart til ethernet, som jeg kan koble på min microcontroller, så skulle jeg være på nettet.

"Harald Mossige" skrev i en meddelelse news:4b9b600a$0$1994$ snipped-for-privacy@news.wineasy.se...

Krav til en færdig dims med det hele.

Input: 5x 4-20mA

Output:

Sample: 1 gang pr. minut.

Pris ca 2000,- + moms

Gerne til dinskinne montage.

Forsyningsspænding gerne 24V DC

Er der andre måder ?

Flere modstande ? Flere spændingsindgange ?

/Hans

Reply to
Hans Kjaergaard

Ved ikke om der finder en IC som kan gøre det bedre?

Hvad med

1 stk 24-12V Regulator 5 stk 250ohm modstande 1 stk Arduino Duemilanove 1 stk Arduino Ethernet Shield

Pris < 500 kr

.. Lars G

Reply to
Lars G

Max skreiv:

Server not found

HM

Reply to
Harald Mossige

Harald Mossige skriver:

Jeg faldt også for den.

Det må jo være sådan han ønsker data skal se ud, når de sendes, altså en hjemmeside med phpdata.

Jeg ville blot sende en tekststreng.

"Max" skrev i en meddelelse news:4b9b6a7e$0$274$ snipped-for-privacy@news.sunsite.dk...

Det er sådan man gør, ja. En IC kan ikke gøre det bedre end 4-20mA signalet er... Og en modstand er jo en ganske ukompleks sag. Hvis det skal være rigtig præcist, så skal du jo vælge en 0,1% modstand med lav temperaturkoefficient.

mvh Kåre

Reply to
Kåre

Max skreiv:

Ja, det er den riktige måte å gjøre det på.

Nei. Mikrokontrollerer med flere analoginnganger er svært vanlig.

Ja. Du velger en kontroller som har 5 analoginnganger + UART. Jeg anbefaler AVR dersom mikrokontroller er nytt for deg.

HM

Reply to
Harald Mossige

Jamen det er jo lige det jeg skal bruge.

Har fundet Arduino på

lige det billigste sted jeg kunne finde.

Men kan ikke lige finde en størrelse på printene, måske en der kan hjælpe mig.

Da jeg gerne vil kunne bygge det ind i en kasse, gerne til dinskinde montage.

Har fundet følgende:

Lige en ting mere kan det programmeres til at sende 1 gnag pr. minut til en webserver?

Det ved jeg ikke.

Men her info om den

.. Lars G

Reply to
Lars G

Som jeg kan læse det kan den forbinde til server via en ip adresse men desværre ikke via domæne.

Nogen der har erfaring med dette ?