4-20mA til Digital

Er der nogle kloge hoveder der kan give mig et godt eks. på hvordan jeg
conventer et 4-20mA signal så det havner i en microcontroller.

Jeg skal måle fra 5 forskellige flowmålere samtidigt, og gerne uden de
forstyr hinanden.

Re: 4-20mA til Digital
Har søgt efter en færdig enhed der kan måle 4-20ma, og så lave det om og
sende det ud på lan via en http protokol men har ikke kunne finde det, men
hvis nogen kender til en sådanne tingest er det at fortrække.

ellers må jeg jo i gang med loddekolben selv om den efterhånden er blevet
lidt støvet.

Re: 4-20mA til Digital
for at kunne svare, var det rart (nødvendigt) at vide i hvilket format det
skal ende i microcontroleren ??
spænding (område?)?
binært?
andet?

men jeg ville starte med at søge på strømsløjfekonverter.
For et livstid siden var der et firma på djursland som lavede convertere den
slags i proffessionel udførelse.

finn

Re: 4-20mA til Digital

Dem her ?

http://www.prelectronics.com /

mvh
JBH

Re: 4-20mA til Digital
Godmorgen

Som sagt er det jeg skal bruge en færdig enhed der kan conventer 4-20 til en
string og sende det via http på lan.

Syntes ikke jeg kan finde noget ved PR der kan det eller kigger jeg bare
ikke godt nok?

Re: 4-20mA til Digital
Max skreiv:

Vennligst, ungå topposting ;-)

Jeg tror du tenker i "ukonvensjonelle" baner.

Dersom du tenker deg en PLC /PLS for å samle dataene og at denne så
sender dataene videre til lan, så finnes der ørten løsninger som er
industrielle hyllevarer.

Du skal bare gi deg selv noe mer tid til å deffinere hva du krever av
resultatet.. Ta gjerne med hele kravet i spørsmålet på nettet.

HM

Re: 4-20mA til Digital

Krav til en færdig dims med det hele.

Input: 5x 4-20mA

Output:
    http://www.mindataside.dk/log.php?AI1=xxx&AI2=yyy&AI3=zzz&AI4=qqq&AI5=www

Sample: 1 gang pr. minut.

Pris ca 2000,- + moms

Gerne til dinskinne montage.

Forsyningsspænding gerne 24V DC

Re: 4-20mA til Digital

Hvad med

1 stk 24-12V Regulator
5 stk 250ohm modstande
1 stk Arduino Duemilanove
1 stk Arduino Ethernet Shield

Pris < 500 kr

..
Lars G

Re: 4-20mA til Digital

Jamen det er jo lige det jeg skal bruge.

Har fundet Arduino på http://www.let-elektronik.dk/ lige det billigste sted
jeg kunne finde.

Men kan ikke lige finde en størrelse på printene, måske en der kan hjælpe
mig.

Da jeg gerne vil kunne bygge det ind i en kasse, gerne til dinskinde
montage.

Har fundet følgende:
http://elektronik-lavpris.dk/index.php?cPath56%22_5626

Re: 4-20mA til Digital

Lige en ting mere kan det programmeres til at sende 1 gnag pr. minut til en
webserver?

Re: 4-20mA til Digital

Det ved jeg ikke.

Men her info om den http://arduino.cc/en/Tutorial/WebServer

..
Lars G

Re: 4-20mA til Digital

Som jeg kan læse det kan den forbinde til server via en ip adresse men
desværre ikke via domæne.

http://arduino.cc/en/Reference/ClientConstructor

Nogen der har erfaring med dette ?

Re: 4-20mA til Digital
Max skreiv:

Server not found

HM

Re: 4-20mA til Digital

Jeg faldt også for den.

Det må jo være sådan han ønsker data skal se ud, når de sendes, altså
en hjemmeside med phpdata.

Jeg ville blot sende en tekststreng.

Re: 4-20mA til Digital

At få signalet til at havne i en micro er ganske enkelt:
4-20mA signalet igennem en modstand så 24mA svarer til din Reference
spænding, ca.
Ind i ADC på micro.

Så skal det jo så åbenbart ud på et netværk?
Hvid det bare skulle ud på en COM port eller USB i en binær eller
tekststreng, ville det være nemt klaret.
Hvis det SKAL ud på noget http, så kræver det jo lidt af din micro, og af
dig...

Der findes dog muligheder der bør være nemme, hvi sman kan programmere
lidt???

Jeg har et demoboard liggende. Der følger en klump software med så det er
ret nemt at få smidt nogle data fra micro til PC via http, tror jeg nok det
er. Husker ikke lige hvilken protokol.
Det ville i mit tilfælde være løsningen, men jeg ved ikke helt hvad du kan
og vil lave selv?

mvh
Kåre

Re: 4-20mA til Digital

Hej Kåre

Mit problem er alene de 4-20 mA som jeg skal have konventeret til en
spænding kan godt se det er let med en modstand, men er det den rigtiige
måde at gøre det på ?

Og hvis jeg skal måle fra flere 4-20mA signaler samtidigt, giver det så ikke
problemer?

Jeg har fundet en dims (digiconnect) der kan conventer fra uart til
ethernet, som jeg kan koble på min microcontroller, så skulle jeg være på
nettet.

Re: 4-20mA til Digital

Er der andre måder ?

Flere modstande ?
Flere spændingsindgange ?

/Hans

Re: 4-20mA til Digital

Ved ikke om der finder en IC som kan gøre det bedre?

Re: 4-20mA til Digital

Det er sådan man gør, ja.
En IC kan ikke gøre det bedre end 4-20mA signalet er...
Og en modstand er jo en ganske ukompleks sag.
Hvis det skal være rigtig præcist, så skal du jo vælge en 0,1% modstand med
lav temperaturkoefficient.

mvh
Kåre

Re: 4-20mA til Digital
Hvis jeg nu bestiller nogle 249 ohm's 0,1% modstande får jeg 4,98V ved 20mA
tæt på 5V som mit kredsløb også forsynes med, giver dette ikke problemer ?

Er der nogen fordel ved at lave en Vref?

Det ender nok med jeg bruger en Arduino Duemilanove.

Site Timeline