36v lader til el-cykel (evt trafo+diode søges)

jeg har et par el-cykler hvor laderen er brændt af på. det er switzmode
ladere. jeg har ikke begreb om at lave den slags. men jeg kunne nok klare
mig med en trafo + en diode(bro)
det er lukkede blybatterier der skal lades på 3*12v 7ah. laderen skal give
ca 44-45v og 1.5-2A
hvor finder jeg en egnet trafo til det projekt ?

på forhånd tak
mvh klaus nielsen

Re: 36v lader til el-cykel (evt trafo+diode søges)

Hvorfor er de fine switchmode-ladere brændt af?
Er de fine switchmode-ladere fremstillet af et kendt firma?
Kan/vil firmaet reparere laderne?

/Bo.

Re: 36v lader til el-cykel (evt trafo+diode søges)
"Bo"

Fine og fine... Jeg synes også switchmodes har det med at brænde af uden
synderlig grund (læs: overbelastes ikke ifølge specifikationerne). Oftest
noget med at nogle kinesiske skod-elektrolytter ikke tåler mosten. Er man
heldig er det kun dem, der er færdige og et beskyttelseskredsløb sørger for
at andet ikke ryger med, så skifter man dem til Elna el. Sanyo high temp.
low esr, gerne lige nummeret større i både spænding og kapacitet, så holder
det som regel fint.

Det lige fra de små løse til flade computerskærme. Til alt held har det
lykkedes mig at få lavet fladskærmene (= gratis skærm, da jeg har en aftale
om at defekt/gl. hardware lige ryger en tur forbi mig ;), men de små løse
erstattes typisk bare med en passende fra mit "væg-vorte-lager", evt. med
skift af stik, og dem hvor det er rimelig simpelt hvad de skal give og plads
til det (en interprise switch med indbygget strømforsyning), men ikke
umiddelbart lader sig rep'e nemt, der kommer jeg også en "gammeldags"
strømforsyning med spændingsregulatorer i - det holder til gengæld i næsten
100 år :)

Mvh
Morten

Re: 36v lader til el-cykel (evt trafo+diode søges )

Altså dine erfaringer er med billige lorte switchmodes.

Ja de brænder af.

Ordentigt dimesionerede laver i 15 år med høj last uden problemer.

Re: 36v lader til el-cykel (evt trafo+diode søges)
"Klaus D. Mikkelsen"

Ja?
Dem er der trods alt flest af derude. Og snakker vi forbrugerprodukter er
det næsten stensikkert at der er sparet mindst ét sted. Og de er heller ikke
tiltænkt at leve i 15 år.

Ja, er ikke i tvivl om at de kan laves ordenligt. De gange det lykkes mig at
reparere én holder den som regel også længere end resten af produktet (om så
det er slid eller forældelse), da det jeg kommer i typisk er bedre kvalitet
samt kan tåle noget mere belastning.
Det skulle ikke undre mig hvis spørgerens er stået af på grund af ringe
kvalitet, om det så skyldes design (køres på grænsen) eller ringe kvalitet
(valgt ultra discount elektrolytter).

Problemet er oftest ikke dimensioneringen, men kvaliteten.

Mvh
Morten

Re: 36v lader til el-cykel (evt trafo+diode søges )

Njjaahjomåske.....
Der er eddermanme mange i industrien...

Er det dybest set ikke det samme - at anvende de rette lytter er en del
af dimensioneringen.

Re: 36v lader til el-cykel (evt trafo+diode søges)
"Klaus D. Mikkelsen"

Det er vel et fortolkningsspørgsmål. Sådan opfatter jeg det bare ikke
umiddelbart.
Værdien (både uf, esr og temp.) af de lytter er sikkert tilpas rent
teoretisk, men pga. lav kvalitet er levetiden på dem ikke imponerende.
At jeg så af og til har det med at overdimensionere de dele jeg skifter,
dvs. f.eks. vælger større lytter end strengt nødvendigt, transistorer der
kan tåle mere osv., (såfremt pladsen er til det) er en anden sag. Om jeg
vælger at erstatte direkte vil spare i omegnen af ganske få kr, til gengæld
for få kr. ekstra er jeg helt sikker på at de dele ikke vil være et problem
lige foreløblig. Så er jeg rimeligt sikker på strømforsyningen til f.eks.
skærmen holder panelets levetid ud (blevet gult af UV lys, lysstofrør til
baggrundsbelysning blevet svag o.lign.).

Mvh
Morten

Re: 36v lader til el-cykel (evt trafo+diode søges)

hej
jeg tror det er fugt der har slået dem ihjel. de er lavet i kina og er
privar importeret sammen med cyklerne. det kan derfor ikke gå at sende dem
til kina. og importøren er stoppet med at forhandle cyklerne. jeg købte
restlageret for en rimelig pris. jeg skulle så bare selv finde ladere til de
cykler der var tilbage. de ladere jeg har er de ladere han har fået tilbage
da han gav nye ladere på garantien..
mvh klaus nielsen

Re: 36v lader til el-cykel (evt trafo+diode søges)
"klaus nielsen"

Nu siger du ikke noget om hvor du bor henne, men nettet er jo altid godt.
F.eks.:

http://www.el-supply.dk /
http://www.aanielsen.dk/ (nemmest hvis du bor i/ved Kbh)
http://www.brinck.dk/ (nemmest hvis du bor i/ved Kbh)

Husk på at trafoen ikke nødvendigvis behøver give 44v, da den ensrettede
spænding er noget højere (næsten kvadratrod 2 højere teoretisk set). Jeg vil
tro en ringkerne fra. f.eks. ElSupply på 2*18 v 80-120 va vil være passende.
Hvis du da ikke bare laver den nemme løsning serieforbinder 2 stk.
laptop-strømforsyninger og indstiller dem så du får den ønskede spænding (22
volt hver). I tilfælde du ikke finder en fix og færdig strømforsyning der
opfylder dit spændingsbehov (kan være lidt svære at finde) ;)

Mvh
Morten

Re: 36v lader til el-cykel (evt trafo+diode søges)

Det slog mig lige at du lige skal sikre at der er en form for regulering og
at den ikke var indbygget i den gamle lader, for så skal det naturligvis
stadig være gældende.
Blybatterier lades typisk med en lader, der er reguleret til max at give
~2,25 v pr. celle (6 celler i et 12 v batteri) og ligeledes er der en
max-strøm der ikke må overskrides, dvs. strømforsyningen må ikke kunne give
mere end en hvis strømstyrke og skal kunne tåle at spændingen trækkes ned af
tomme batterier.
Når batteriet er ved at være fuld falder strømtrækket og batteriet kan
således sidde "evigheder" uden at overlades. En lidt mere avanceret lader
lader med lidt højere spænding og trapper spændingen ned når strømtrækket
falder til under et vist niveau, men denne metode bruges ikke ret meget, i
hvert fald ikke i de ting jeg har kigget i, måske er det blevet mere udbredt
med mikrocontrolleren på samme måde som intelligente ladere til
nikkelbasserede batterier (i gamle dage blev de ladet med 1/10 del af
strømmen og brugerne lod dem ofte "koge" i månedsvis og de blev dermed
beskyldt for hukommelseseffekt selvom de i virkeligheden var skadet af
dårlig ladestrategi)

Læs mere f.eks. her:
http://www.powerstream.com/SLA.htm

Eller søg på f.eks. "sealed lead-acid charging" på Google.

Mvh
Morten

Re: 36v lader til el-cykel (evt t rafo+diode søges)
Ringkerne trafoer SÆLGES:
Prim. 220V/50Hz - Sec.1 38V/150VA - Sec.2 38V/150VA, trafoen er ny og
ubrugt. Et bud ??.
KE Kofod / Vejle.

Ulveco, Prim. 220V/50Hz - Sec.1 35V/80VA - Sec.2 35V/80VA. Trafoerne er
nye og ubrugte. Giv mig et bud.
Mvh. KE Kofod / Vejle.

Re: 36v lader til el-cykel (evt trafo+diode søges)

har du en mail eller tlf nummer ?

hilsen klaus nielsen

Re: 36v lader til el-cykel (evt t rafo+diode søges)
Undskyld, jeg har først læst din henvendelse nu.
Ja, telefon 23920510
/KE.

Site Timeline