35V?

Når jeg måler en 34,5 V peakspenning etter likerettingen av en trafo,så
er det naturlig for meg å velge en 35V filterkondensator. Andre
anbefaler "et hakk" høyere, 40V eller 60V. Hva er begrunnelsen for den
anbefalingen?

HM

Re: 35V?
Hej Harald

Jeg ville bruge 50 eller 63 Volt lytter til den opgave, praktisk erfaring
har lært mig at satse på de sikre heste når det gælder lytter.

Re: 35V?

Jeg er enig.
Imidlertid, i praksis tar jeg det jeg har ved prøveoppstillinger, og så
får det bli en vurderingsak hvor "sikkert" man kan arbeide i praksis.
Hvilke konsekvenser har en feil?

Utskifting kan, eventuellt, komme ved neste komponentbestilling.

HM

Re: 35V?
Hej Harald

At din lyt lækker sit indhold ud i kabinettet.

Re: 35V?

En spændigsstigning på primærsiden vil naturligvis medfølge en
spændingsstigning på sekundærsiden og dermed også efter ensretteren.

I Danmark er netspændingen 230V +6% og -10%. Der er derfor mindre end 6%
fra dine 34.5V til værdien for den lyt du har påtænkt dig at montere.

Noget tilsvarende gør sig gældende for Norge.

Jesper Poulsen

Re: 35V?

du glemte endvidere at nævne tolerancerne på "lytten"...

Rasmus
Re: 35V?

Klip fornuftig snak

Ja?

Fortæl, fortæl!

/Bo.

Re: 35V?

Øh?

Jesper Poulsen

Re: 35V?

Ja hvad er tolerancen Poulsen ??? ;-)

Nok noget i omegnen af +-20% ?!
Det er nok ikke helt hen i skoven eller ?

--
Med venlige hilsen
    Brian Alexandersen

Re: 35V?

På spændingen findes kun + tolerancer :-/

Orla Pedersen
Re: 35V?

Det er på kapaciteten. Og den er irrelevant i denne sammenhæng :-)

Jesper Poulsen

Re: 35V?

Jeg kjenner nettspenningen og variasjonene over året. På denne årstiden
ligger den rundt 217V.

Den spenningspeaken som teoretisk kan være meget høy og høyfrekvent, vil
bli betydelig redusert gjennom den obligatoriske keramiske kondensatoren
som ligger over filterkondensatoren, ?.

Desuten er trafoens HF-egenskaper begrenset så snart der begynner å gå
strøm, utover det den keramiske kan motta, og når filterkondensatoren
begynner å motta strøm, blir spenningsfallet over trafoen
tilfredstillende. Imidlertid fører dette til vansker med å bestemme
verdien av den keramiske kondensatoren. En håndregel?

På hvor ville veier er jeg?

HM

Re: 35V?

avveier i hvert fald ;-)

Det handler alene om sikkerhed på nettilsluttede apparater. Og et sådant
apparat skal kunne tåle 244 Volt kontinuerligt for at være lovligt.

Apparatet skal endog tåle endnu højere spænding under test, men det er en
anden sag.

Så dit grej skal dimensioneres efter højst muligt forekommende netspænding,
og den er pr. definition 244 volt i europa

Orla Pedersen
Re: 35V?
netspænding,

Orla.

Jeg er ikke helt enig.

Forskjelige land har sin egen definisjon.
I Norge er  definisjonen nå; 230 V +5% -10%
Ligger man rett ved en trafostasjon kan man oppleve mer enn 244 Volt, selv
om dette er et unntak.

Med hilsen
Arne Offenberg

Re: 35V?

Njaeh, inden for EU er den ens ifølge EN standard. Og selv US/Canada har på
sin vis rettet ind med det halve á 115 volt. Brasilien 220/60, og Japan,
stortset alt muligt, er noget mere kringlet.

Men vigtigt er det, at give sine konstruktioner lidt "luft" i
komponentspecifikationerne....

Orla Pedersen
Re: 35V?

Hej Harald,

Jeg lærte også i sin tid at ladekondensatoren - og iøvrigt andre
kondensatorer - bør overdimensioneres med 20% - 50% for at have en vis
margen at spille på ved variationer i netspænding, spændingsvariationer
som følge af belastning, ældning af kondensatoren, komponent-tolerancer
mm. Dog tvivler jeg på at kondensatoern ikke altid kan holde til mindst
den påstemplede spænding og i praksis måske også noget mere. Det sidste
vil jeg absolut ikke indlade mig på at eksperimentere med, men blot gøre
som andre der overdimensionerer mere eller mindre for at forbedre
driftsikkerheden.

Eksempel: I en strømforsyning med 18V sekundær transformatorspænding
(AC) benytter jeg altid 35V eller 40V ladekondensator.
Hvis sekundærspændingen er 24v AC (dit eksempel?) benytter jeg mindst
50V ladekondensator. Og så fremdeles...

I dit eksempel bør du ikke bruge mindre end en 50V kondensator.

Max' beskrivelse af hvad der kan ske kan i praksis sagtens være et højt
knald, en stank af eddikesyre og en konstruktion der skal gøres ren over
det hele for alufoliekonfetti og papirtrevler der har siddet inde i
kondensatoren.

/Lars

Site Timeline