3 v forsyning - Page 2

Re: 3 v forsyning

Hvad er billig?

Jeg bruger en del DC/DC convertere, til ca 150kr/stk. De har beskyttelse
mod transienter og de er galvansisk adskilte. Hvor man fra 24V (som er
mit område) skal bruge 3.3V og 1Amp, vil en lieær regulator afsætte ca
20watt. Det kræver en køleplade og en blæser. Har man ikke brug for
galvanisk adskillelse kan det findes billigere. Til mine anveendelser,
der er fra 10 til 150 stk om året, kan det bedst betale sig at købe
færdige klodser på 3-10watt.

Bo //

Re: 3 v forsyning

Du skrev at SMPS efterhånden er den billigste løsning, så jeg håbede du lige
havde løsningen på noget jeg har ledt efter længe.
Det ser desværre ikke ud til at være tilfældet, men tak alligevel.

Re: 3 v forsyning

Så prøver vi lige engang til :-/

http://www.romanblack.com/smps/smps.htm

Billigere, og enklere kan det ikke laves.

Orla Pedersen
Re: 3 v forsyning

Jeg vil lige, undtagelsesvis, være en lille smule off-topic. Hvis man køber
noget hos Digikey, hvor bliver varen så sendt fra? Er det fra USA, så man
kan risikere at skulle lægge told og moms og andre sørøvergebyrer oveni?

/Jesper

Re: 3 v forsyning
Jesper (nu det er off-topic og privat :-)

Sendes med GLS fra usa via Paris og Køln de gange jeg har fået pakker.
Og kommer ca 2 dage efter (de pakker jo 8 timers forsinket derovre, så man
kan bestille ret sent om dagen).

Jeg har ikke betalt ekstra afgift endnu fra dem. Køber mest stik og småting.
Men "risikoen" er der. GLS, så det er ikke postdk sørøverens gebyrer.
Du får ved bestilling et par felter til (pro forma) fakturaen, hvori du kan
forklare dig om brugen. (Visse varer er told fritaget, noget med radio morse
udstyr etc).

Der findes færdige toldkoder (vistnok eVITA host www.skat.dk), men det har
jeg ikke brugt, og kan ikke finde lige nu.

Husk at købe på http://dk.digikey.com/ (for at få pris i euro, og gratis
fragt over 65euro)

Christen Fihl

Re: 3 v forsyning

[klip - beskrivelse af digikey]

Tak for det. Jeg prøver dem, næste gnag jeg mangler nogle dimser.

/Jesper

Re: 3 v forsyning

Husk også at der kan forekomme spikes op til ca. 100V.
Ja, de er kortvarige, men nok til at dræbe meget elektronik,
hvis der ikke er taget højde for dem.

--
mvh Uffe

Re: 3 v forsyning
Hvor kommer disse spikes fra, som du mener man skal beskytte simpel
elektronik imod  ?.
Rigtig megen elektronik til autobrug, er ikke designet til spikes på 100V -
f.eks små ure, og, ladere til mobil telefoner. MP3 transmittere osv. Et
peltier element i en elektrisk køletaske er heller ikke beskyttet mod
sådanne spikes. Og det kan faktisk let brænde af, hvis det får den mindste
overspænding, eller DCén ikke er "ren" nok.(populært sagt)

Det er efter min mening, nu også lidt overkill, at bruge en DC-DC konverter
til dette formål, som nogen har forslået.
En LM317 på en stump aluminium som køleplade, et par modstande og et par
kondensatorer og måske en enkelt diode over regulatoren til sikkerhed, burde
sagtens kunne bruges i dette tilfælde.

C. Nielsen

Re: 3 v forsyning

Startmotor som et eksempel, tændingsanlæg. Der er rigeligt med støj i et
autoledningsnet. :-/

Lineare regulatorer er bestemt ikke et hit, når at det kommer til grej som
er tilsluttet, når bilen ikke er igang.

Orla Pedersen
Re: 3 v forsyning

Generatoren kan også levere stygge spikes, hvis den ikke er designet
rigtigt.

--
mvh Uffe

Re: 3 v forsyning
On Mon, 18 Aug 2008 12:21:12 +0200, "Nielsen"

http://en.wikipedia.org/wiki/Load_dump

Re: 3 v forsyning
Tusinde tak for denne information. Så blev man så klog. :-)
Nu sidder jeg bare og undrer mig over, at megen af det forbruger elektronik,
som man kan købe og sætte i bilen i dag, ikke er beskyttet mod disse spikes.
Det er jo ikke svært at gøre.

C.Nielsen

Re: 3 v forsyning
On Tue, 19 Aug 2008 11:34:31 +0200, "Nielsen"

Det er det også. Mange kredse er netop specificeret til "Automotive" -
der er skrape krav til både load dump protection og temperaturområde.

Det er ikke så simpelt endda.

Re: 3 v forsyning

art nr. 38-393     i biltema, 44,90 kr

-Lasse

Re: 3 v forsyning
Den sidste løsning med den Biltema dims, ser da lige ud til at være det
nemmeste.
Grunden til at jeg ikke er bange for strømforbruget , er at vi har 2 ekstra
batterier ombord, samt solceller på taget til opladning.. Og bruger vi ikke
autocamperen kan man bare slukke for spændngen til uret. (det er kun lazer
delen der er på den 3 volt forsyning) . Selve uret går på batterier.
Selve bilens start batteri bruges ikke i en autocamper til andet end selve
bil delen (starter, lys, radio, gps mm)

Tak for alle indput

Carsten

art nr. 38-393 i biltema, 44,90 kr