3 v forsyning

Ret præcist: der løber de 400mA, som du skriver PLUS den strøm, der skal gå i dioden for at holde de 3Volt.

En parallel regulator har den ringeste virkningsgrad af alt...

Det er det også. Mange kredse er netop specificeret til "Automotive" - der er skrape krav til både load dump protection og temperaturområde.

Det er ikke så simpelt endda.

Reply to
Ole Geisler

Claus skriver:

Og den er i et zenerkredsløb?

Optimalt forsgår hele spændingsfalder over modstanden ved maksimal strømtræk.

I tomgang skal det være samme spændingsfald over modstanden og hvor skal strømmen der trækkes gennem modstanden så ledes hen? Jo ned gennem zeneren og tomgangsstrømmen gennem en zenerregulering er så........tadaaaa 400mA

Hvilket atter engang fortæller mig at den eneste energieffiktive løsning, der ikke aflader patteriet unødigt er: En SMPS, uanset hvad man ellers kan argumentere for. Og efterhånden er det også den billigste løsning...

"Bo Bjerre" skrev i en meddelelse news:48ab02fe$0$3082$ snipped-for-privacy@nntp02.dk.telia.net...

Så er vil jeg meget gerne hører hvilken SMPS du bruger. Jeg har flere gange overvejet SMPS frem for gammeldags liniær regulator i mine produkter, men er hver gang kommet frem til at det bliver væsentligt dyrer. Vælger man ikke en dyr integreret løsning, skal der desuden bruges en mængde "udenoms-komponenter", som fylder (og koster at få monteret).

Reply to
Allan Soerensen

Ikke mig du spørger lige her,

men denne V78-xxx (9euro fra dk.digikey.com) ser ganske nem ud. Og kan nok fåes billigere ved mængder hos de sædvanlige professionelle kanaler.

Den SKAL have 2 lytter udenom, ellers er den ganske nem at bruge.

Christen Fihl

Reply to
Christen Fihl

"Christen Fihl" skrev i en meddelelse news:48ac18a3$0$15875$ snipped-for-privacy@dtext01.news.tele.dk...

De er vældig smarte og den slags SMPS har jeg skam også kikket på, men det er noget af en tilsnigelse at sige at de er billige. Der kan købes mange LM78xx og små køleplader for de omkring 50-65 Kr. de koster.

Ja, men de er stadig mange gange dyrer end at bruge en simpel liniær regulator

Hvis man ikke skal have EMC-problemer, skal der også lidt filterkomponenter på.

Reply to
Allan Soerensen

Ja

Men det er nu smart med auto udstyr at med de her bruger (spilder) du den samme effekt hvad enten det er 12 eller 24V. En liniær bruger den samme strøm, altså dobbelt så meget effekt ved 24V (mere spildvarme).

Jeg har selv noget udstyr der bruger 5V, og det klares sådan lige uden køleplade med en 7805 (smd på printpladen selv) fra 12V. Men 24V bliver for varmt. Her ville jeg gerne have haft de der V78xx dengang jeg designede.

Christen

Reply to
Christen Fihl

"Christen Fihl" skrev i en meddelelse news:48ac697a$0$15885$ snipped-for-privacy@dtext01.news.tele.dk...

Jeps, men nu var jeg mest interesseret i om Bo havde et hint til en billig løsning, som jeg selv har overset :o)

Reply to
Allan Soerensen

Hvad er billig?

Jeg bruger en del DC/DC convertere, til ca 150kr/stk. De har beskyttelse mod transienter og de er galvansisk adskilte. Hvor man fra 24V (som er mit område) skal bruge 3.3V og 1Amp, vil en lieær regulator afsætte ca

20watt. Det kræver en køleplade og en blæser. Har man ikke brug for galvanisk adskillelse kan det findes billigere. Til mine anveendelser, der er fra 10 til 150 stk om året, kan det bedst betale sig at købe færdige klodser på 3-10watt.

Du skrev at SMPS efterhånden er den billigste løsning, så jeg håbede du lige havde løsningen på noget jeg har ledt efter længe. Det ser desværre ikke ud til at være tilfældet, men tak alligevel.

Reply to
Allan Soerensen

"Christen Fihl" wrote in news:48ac18a3$0$15875$ snipped-for-privacy@dtext01.news.tele.dk:

Jeg vil lige, undtagelsesvis, være en lille smule off-topic. Hvis man køber noget hos Digikey, hvor bliver varen så sendt fra? Er det fra USA, så man kan risikere at skulle lægge told og moms og andre sørøvergebyrer oveni?

/Jesper

Reply to
Jesper Andersen

Så prøver vi lige engang til :-/

Billigere, og enklere kan det ikke laves.

--
mvh
Orla Pedersen

Jesper (nu det er off-topic og privat :-)

Sendes med GLS fra usa via Paris og Køln de gange jeg har fået pakker. Og kommer ca 2 dage efter (de pakker jo 8 timers forsinket derovre, så man kan bestille ret sent om dagen).

Jeg har ikke betalt ekstra afgift endnu fra dem. Køber mest stik og småting. Men "risikoen" er der. GLS, så det er ikke postdk sørøverens gebyrer. Du får ved bestilling et par felter til (pro forma) fakturaen, hvori du kan forklare dig om brugen. (Visse varer er told fritaget, noget med radio morse udstyr etc).

Der findes færdige toldkoder (vistnok eVITA host

men det har jeg ikke brugt, og kan ikke finde lige nu.

Husk at købe på

(for at få pris i euro, og gratis fragt over 65euro)

Christen Fihl

Reply to
Christen Fihl

"Christen Fihl" wrote in news:48ad2efa$0$15898$ snipped-for-privacy@dtext01.news.tele.dk:

[klip - beskrivelse af digikey]

Tak for det. Jeg prøver dem, næste gnag jeg mangler nogle dimser.

/Jesper

Reply to
Jesper Andersen