3 v forsyning

Jeg ska lbruge 3 volt / 400 mA til at styre et ur i vores autocamper.

Hvordan laver jeg det - gerne svar med diagram :)

Husk indgangsspændingen varierer fra ca. 11 til 15 volt

Carsten

Re: 3 v forsyning

3.0V eller kan den leve med 3.3V ?

Jeg ville finde en DC/DC converter, der kan løse opgaven. Jeg har dem i
skuffen...

f.x. Traco TEN5-2410WI, som bl.a. kan købes fra Elfa. Men selvbyg kan
også være en mulighed, hvis ikke timeprisen har nogen betydning :-)

Bo //

Re: 3 v forsyning

Hvad er det for et ur, 400ma lyder af meget??

Kasper

Re: 3 v forsyning
Uret er sådan et med laser, der viser tiden på væggen.

Carsten

Den 230 V adaptor der medfølger, leverer 3 volt og optil  400 mA. Derfor går
jeg ud fra at det er netop det jeg skal bruge.

Selvbyg - ja tak.

Carsten

Re: 3 v forsyning

De 400mA er max, altså hvad strømforsyningen kan give. Uret må ikke
bruge mere, ellers er forsyningen overbelastet, men bruger sikkert meget
mindre, fx 50 mA.

Hvis du har andet der bruger lidt strøm (mindst lige så meget som uret)
men under 12V, da kan du sætte dem begge i serie, og så begrænse
spændingen over uret med 5 stk 1N4005 i serie. (alle dioder i serie, og
det hele parallelt over uret med diode stregen mod stel).
Hver diode regulerer med 0.6Volt, altså ialt 3V, ligesom en zener diode.
Evt kunne du montere en lille pære til natbelysning (altid tændt), fx
12V-2W, til at tage de resterende 9V.

Dette er en 3Volts regulator:
http://parts.digikey.com/1/parts/1479508-converter-dc-dc-reg-3-3v-500ma-v7803-500.html
Den bruger meget mindre strøm end det jeg netop skrev.

Og mindre end en 7805 liniær kreds.

Og strømforbruget er vel det du kæmper mest med i camperen. Selv 100mA i
et par dage tærer godt på en akkumulator.
Fx kan en GPS tømme batteriet på få dage, hvis ikke afbrudt fra 12V.

Så zener modellen er den dårligste løsning, bruger mest (spild)strøm.
7805, liniær elektronik er rimelig, men al varme der afsættes i en
køleplade er fråds.
V7803 er mest effektiv, ingen spildvarme/strøm.

Christen Fihl

Re: 3 v forsyning
Hejsa,

Du har et større effekttab ved brug af en 7805+dioder frem for en
zenerdiode, ja.

/Claus

Re: 3 v forsyning

Jeg vil gerne forstå hvorfor det er sådan ?

Bo //

Re: 3 v forsyning

Fordi du uanset hvad skal have brændt de (12-3)x0,4=3,6W af som varme.

En 7805 skal bruge en gaaanske lille smule effekt selv - hvilket en
zener+modstandskobi åbenbart ikke skal.....?

Klaus (der er lige så uforstående som dig).
Re: 3 v forsyning

Jup, begge dele er ret dårlige til akkumulatordrevet udstyr. :-/

Tid til en http://www.romanblack.com/smps/smps.htm

Orla Pedersen
Re: 3 v forsyning

Som eet af de første svar foreslog jeg en DC/DC converter. De fylder
ikke ret meget, de kan bygges mere eller mindre kompliceret, eller købes
færdige og de har en høj virkninggrad. Men det er bare ikke det "man
plejer at gøre"

Bo //

Re: 3 v forsyning
Hejsa,

Klaus har egentlig givet svaret:

På en helt standard LM7805 flyder der en strøm på ~10mA på indgangssiden ved
ubelastet/åben udgang - kan vi kalde den strøm for en
'kontrolkredssløbsstrøm'?

Ja, en lineær regulator, uanset komponenttype, er dårligt design i det
aktuelle tilfælde.

/Claus

Re: 3 v forsyning

Og hva' flyder der som maximum i en 3 volt zenerdiode, som skal kunne
regulere en 11 - 14,5 volt indgangsspænding med et forbrug på 400 mA ? ;-D

Orla Pedersen
Re: 3 v forsyning

Ret præcist: der løber de 400mA, som du skriver PLUS den strøm, der skal
gå i dioden for at holde de 3Volt.

En parallel regulator har den ringeste virkningsgrad af alt...

Bo //

Re: 3 v forsyning

Og den er i et zenerkredsløb?

Optimalt forsgår hele spændingsfalder over modstanden ved maksimal
strømtræk.

I tomgang skal det være samme spændingsfald over modstanden og hvor skal
strømmen der trækkes gennem modstanden så ledes hen?
Jo ned gennem zeneren og tomgangsstrømmen gennem en zenerregulering er
så........tadaaaa 400mA

Re: 3 v forsyning

Hvilket atter engang fortæller mig at den eneste energieffiktive
løsning, der ikke aflader patteriet unødigt er: En SMPS, uanset hvad man
ellers kan argumentere for. Og efterhånden er det også den billigste
løsning...

Bo //

Re: 3 v forsyning

Så er vil jeg meget gerne hører hvilken SMPS du bruger.
Jeg har flere gange overvejet SMPS frem for gammeldags liniær regulator i
mine produkter, men er hver gang kommet frem til at det bliver væsentligt
dyrer. Vælger man ikke en dyr integreret løsning, skal der desuden bruges en
mængde "udenoms-komponenter", som fylder (og koster at få monteret).

Re: 3 v forsyning
Ikke mig du spørger lige her,

men denne V78-xxx (9euro fra dk.digikey.com) ser ganske nem ud.
Og kan nok fåes billigere ved mængder hos de sædvanlige professionelle
kanaler.

http://www.cui.com/pdffiles/V78XX-1000%20Series.pdf
http://parts.digikey.com/1/parts/1479508-converter-dc-dc-reg-3-3v-500ma-v7803-500.html

Den SKAL have 2 lytter udenom, ellers er den ganske nem at bruge.

Christen Fihl

Re: 3 v forsyning

De er vældig smarte og den slags SMPS har jeg skam også kikket på, men det
er noget af en tilsnigelse at sige at de er billige.
Der kan købes mange LM78xx og små køleplader for de omkring 50-65 Kr. de
koster.

Ja, men de er stadig mange gange dyrer end at bruge en simpel liniær
regulator

Hvis man ikke skal have EMC-problemer, skal der også lidt filterkomponenter
på.

Re: 3 v forsyning
Ja

Men det er nu smart med auto udstyr at med de her bruger (spilder) du
den samme effekt hvad enten det er 12 eller 24V.
En liniær bruger den samme strøm, altså dobbelt så meget effekt ved 24V
(mere spildvarme).

Jeg har selv noget udstyr der bruger 5V, og det klares sådan lige uden
køleplade med en 7805 (smd på printpladen selv) fra 12V.
Men 24V bliver for varmt. Her ville jeg gerne have haft de der V78xx
dengang jeg designede.

Christen

Re: 3 v forsyning

Jeps, men nu var jeg mest interesseret i om Bo havde et hint til en billig
løsning, som jeg selv har overset :o)

Site Timeline