3,7 volt, stabilisator? - Page 2

Re: 3,7 volt, stabilisator?
Husk nu at der kommer Vekselstrøm ud af en dynamo.

Mvh
Magnus
tab.
efter

Re: 3,7 volt, stabilisator?

Nope - en dynao laver jævnstrøm, en generator derimod ....   ;)

--
snipped-for-privacy@stevns.net - "There is no replacement for displacement..!"

Re: 3,7 volt, stabilisator?

Så sidder der en generator på min cykkel...

Brian

Re: 3,7 volt, stabilisator?
Jeg husker da også noget med at en dynamo laver ca 6V vekselSPÆNDING (for
det er jo spændingen der veksler :)

René

Re: 3,7 volt, stabilisator?

blot en strid om ord.

En ensretter gør ingen skade, uanset om det er jævn eller væxelspænding

Bo //

Re: 3,7 volt, stabilisator?
Hej Jan,

Kan lave begge dele afhængig af om det er en jævnstrøms- eller en
vekselstrømsgenerator.

Mange AC-generatorer kaldes ofte (fejlagtigt OK) dynamoer, fx.
cykel"dynamoer" - det er en fejl der har indsneget sig langt tilbage i
tiden og det er et så indarbejdet ord, at ikke ret mange ville forstå det
hvis man talte om en cykelgenerator.

--
Venlig hilsen,
Søren

Ja, et lille opslag viser at Nokias lader til cigaret-tænderen giver
8.4V ud, så det er ret ukritisk.
Hvis dynamoen giver op til 6Vac, så burde det vel virke fint med en
brokobling af schottky-dioder og en kondensator efter til udglatning af
spændingen. Det fylder ikke meget og giver et minimalt effekttab.

--
signing off.. Martin Sørensen

Re: 3,7 volt, stabilisator?
Hej Martin,

Stod der, i det opslag, ikke noget om impedans/indre modstand ?
En modstand skal der til, men kondensatoren er nok ikke helt så væsentlig
i forbindelse med opladning af et batteri.

--
Venlig hilsen,
Søren

Nej, det gjorde der godt nok ikke, men strømangivelsen var noget højere
end en lader normalt er (normalt omkring de 350mA).

Helt specifikt står der følgende for Nokia LCH-9 laderen:

Protection:
 input fused, output current limit 850mA
Voltage:
 input: 11..32 V
 output (nominal): 8.4 V
Nominal output current: 800 mA

Det ser derfor ud til at udgangsmodstanden må være forholdsvist lav for
at kunne give den strøm.

LCH-9 er lavet til også at kunne trække alt muligt ekstraudstyr, derfor
den højere strøm. Skal man kun lade telefonen, har Nokia dog også en
bil-lader med 3-polet DC-stik, så telefonen giver feedback til laderen
omkring ladespændingen. Så kan telefonen selv justere spændingen. Hvad
fordelen er ved dette ved jeg ikke helt, udover at telefonen nok bliver
mindre varm under ladning.

--
signing off.. Martin Sørensen

Re: 3,7 volt, stabilisator?
Hej Martin,

Tak for info :)

Ja det lyder lidt brutalt i forhold til den almindelige adapter.

Er den "godkendt" af Nokia til at lade med - uden at der er andet udstyr
tilsluttet ?
(De må jo kende ladekredsens formåen :)

Det er da også en ret stor fordel - for batteriets levetid.
Men det er vel kun enkelte modeller der har mulighed for at bruge et
trepolet DC-stik, hvordan ser sådan et egentlig ud, er yder-polen todelt ?

--
Venlig hilsen,
Søren

Det ved jeg ikke, men der står ingen advarsel.
Citat:

Kan jeg ikke svare på, for jeg har ikke set den, men det tyder på at den
3. forbindelse ikke bliver brugt til at regulere noget som helst,
ihvertfald ikke i denne telefon. Jeg fandt servicemanualen til
telefonen, og i den står der bl.a. følgende:

System/ DC (charger) connector (X200)
DC charger connector is physically integrated in the same component as
the System-connector (accessory interface). DC connector has both jack
and contact pads for desk stand.
An internal 1.5A Fuse in serial with CHRGR+ protects the phone against
hazardous Charge current faults e.g. caused by 'Pirates' or defective
chargers.

Så er der en tabel over de forskellige pins, og de interessante er her
pin 3, 4 og 5:

Pin  Name    Min.  Max.  Unit  Notes
3    CHRGR+  0     16.9  V     Max. open voltage for ACP-7
4    GND     0     0     V
5    DC_CRL  0     0     V     Charger Control is grounded

Battery Charging
The electrical specification gives the idle voltages produced by the
acceptable chargers at the DC connector input (CHRGR+). The absolute
maximum input voltage is 30V, due to the transient suppressor that is
protecting the charger input. At phone end there is no difference
between a plug-in charger and a desktop charger because the DC-jack pins
and bottom connector charging pads are connected internally in the
System Connector. The control-line of three terminal chargers is
connected to GND on the PCB.
Charger ground is also connected directly to GND on the PCB.

--
signing off.. Martin Sørensen

Re: 3,7 volt, stabilisator?

Hov, her glemte jeg lige et citat, men jeg synes ikke det var så
vigtigt, da jeg fandt det andet som jeg citerede længere nede.

--
signing off.. Martin Sørensen

Re: 3,7 volt, stabilisator?
Hej Martin,

Det vil jeg så tolke som en form for "garanti" :)

Det kunne lyde som om det styrebenet kun bruges af eksternt udstyr (noget
må det jo være til).

--
Venlig hilsen,
Søren