3,7 volt, stabilisator?

Er der nogen der har/kan sige mig hvordan jeg kan lave en stabilisator
som skal give 3,7 volt ud, med 355 mA..?

Hvad mon jeg skal bruge det til :o) ???

Jeg skal bruge det til min Nokia 3310, som skal kunne blive opladt
imens jeg er ude og cykle.
Så jeg havde tænkt på at sætte min dynamo til stabilisatoren.
Hvor på der er monteret et nokia-stik ( til opladning ).

Hilsen Ulf

Re: 3,7 volt, stabilisator?
Hej Ulf...

Prøv noget i denne stil ... ( ikke testet )
http://hjem.get2net.dk/Lmps/PSU.jpg

husk en sikring ...

m.v.h.
Lasse Madsen

Re: 3,7 volt, stabilisator?
Hej Lasse,

Og uden virkning skønt ret overdrevet ;)

Til ?

--
Venlig hilsen,
Søren

Hov hov ... uden virkning !? svar udbedes ...

En sikring er god værkstedshumor ... hellere en sikring for meget end en
kortslutning i håret ... noget i den stil ... :o)

m.v.h.
madsen

Re: 3,7 volt, stabilisator?
Hej Lasse,

Det lærer _du_ jo ikke noget af ;)
Men hvis du nu i stedet forklarer mig hvorfor det skulle virke kan det
være du får vredet de små grå på en vederkvægende måde :)

Det skulle så være grunden :)
Men det er vel først sjovt hvis den er gået 112% ?

Nu er du vist kortsluttet _under_ håret - eller er der kommet påskebryg på
bordet ? ;P

--
Venlig hilsen,
Søren

Kredsløbets grundfunktion virker ... jeg har nemlig brugt det mange gange
til alt muligt fusk :o)
men hvis du tænker på at der er for lidt output spænding er det jo bare
sætte en større zener i indtil det passer sådan cirka...
3.7V batterier skal lades normalt ved 4.1/4.3V så en 4V7 zener på basis af
en NPN vil give ca. 4.1V på emitteren ... sådan et lade kredsløb fungere
fint til Li-poly batterier ...

Re: 3,7 volt, stabilisator?
Hej Lasse,

Det betvivler jeg ikke.

Det ville hjælpe en del, men kredsløbet ville dog stadig give et
overflødigt spændingsfald.

Der er allerede ladekredsløb i telefonen, så alt hvad der sættes imellem
nedsætter blot effektiviteten i det aktuelle tilfælde, der er jo ikke for
meget at give af, især ikke når man cykler langsomt som bytrafik ofte
nødvendiggør.

--
Venlig hilsen,
Søren

Umiddelbart kan jeg ikke finde funktionen. Hvis vi ser på indgangen - så går jeg
ud fra, at denne er P1
og ikke batteriet. Ellers, så vil spændingsstabilisatoren ikke virke som jeg
forventer. Den måler på
udgangen, over Q3 og justerer udgangsspændingen. Hertil er det så godt nok. Vi
får en på 3.7V.

Først bemærkes, at strømmen skal være 355mA. Det er jo meget. Strømmen i R2, er
(3.7V-0.7V)/2.2K =
1.36mA.
Med en udgangsstrøm på 355mA, som vi skal kunne trække, må Q2 skulle have en
minimumsstrømforstærkning på
355mA/1.36mA = 260 gange. Det er ikke alle transistorer som har det, når
strømmen er stor. Ved lav strøm,
på ca. 2mA, er forstærkningen ofte større, men når strømmen stiger, så vil
forstærkningen blive mindre
for samme transistor. Og effekttransistorer, som klarer så stor strøm har ofte
en forstærkning på måske
helt ned til kun 40 - 80. Altså, vi har nu første problem. Det er god grund til,
at vi får at vide
hvilken type Q2 er, således vi kan undersøge på dens kurver, om den i "worst
case" nu også har
tilstrækkelig forstærkning. Her er sandsynligheden måske lav. Undtagen ved en
"darlington". Og det er jo
ikke godt. For den har ekstra spændingsfald over sig, og fra at stabilisatoren
virker med kun 0.3V som
minimum, så skal den nu op på næsten 1V over sig! Så måske, er det bedre, at
gøre R4 så lille, at
strømmen er tilstrækkelig til, at Q2 kan lede de 355mA, for worst case
transistoren. Med en
strømforstærkning for Q2 på 80, i worst case, ved 355mA - så skal vi altså have
mindst 4.4mA eller en
modstand på under 600 ohm. F.eks. kan vælges måske 470 ohm, der giver en strøm
på 6.3mA. Måske syntes vi
dog, at det er lidt slemt, at lade så meget spildstrøm gå væk.

Vi kunne vælge, at lade basis på Q2 trække lav, med en NPN transistor, der
kobles som emitterfølger. Nu
bliver strømmen ca. 200 gange mindre. Og vi kan vælger R4 så lille vi vil. Vi
kan også beholde
konstruktionen, og bare ændre R4 til at passe til transistorens forstærkning.

Men det er mere, som ikke virker - så vidt jeg kan se. Efter regulatoren, som nu
burde virke - også ved
355mA, uanset transistoren, så har vi en strømbegrænser. Denne fungerer
hellerikke. Spændingsfaldet over
den er for stor. Atter er det transistorens strømforstærkning, som har drillet.
Strømmen er nu atter for
stor, og modstanden på 10K er dimmensioneret for stor. Vi ser, at med en
strømforstærkning her, som vi
også antager til 80, fordi at vores Q1 desvære ikke er så god, så vil der gå en
strøm i dens basis på ca.
4 - 5 mA, hvis den skal kunne lede så stor strøm. Denne strøm, forsynes via R2,
da at Q1's basis jo
trækkes høj, for at kunne lede (det er en NPN). Udgangsspændingen fra vores
stabilisator, med Q2 har vi
nu fået justeret præcis på 3.7V. Nu kommer så trikket - spændingsfaldet over Q2.
Over R2, vil være en
spænding på 40V. Så nu er det så bare om at vende udgangen på strømforsyningen.
Så kan vi bruge den til
at lade selv en autobatteri op med. Selv en forstærkning på 10 gange så meget
(800) hjælper intet. Nu er
vi "nede" på et spændingsfald, på "kun" 4.4V. Langt større spænding, end vi har
fået ind fra vores
fornemme stabilisatordel.

Det er defor umuligt, at få den til at virke, med mindre der bruges darlington
transistore. Og disse har
også en stor spændingsfald over sig.

Endelig, er det "dumt" at have strømbegrænseren på udgangen. Vi vil jo gerne
have haft 3.7V her, og det
er jo som sådan umuligt, når vi skal have en modstand, at måle strømmen igennem.
Alene den, giver et
spændingsfald, så de 3.7V ikke er konstant.

Ved små strømme, på 355uA, tror jeg, den dur. Den skulle kunne drive et FET
meter. Og måske endog
"næsten" de gamle med visere.

Re: 3,7 volt, stabilisator?
Jeg har lagt testdiagrammet her. (Et sted skal den jo kastes hen.)
http://cph.ing.dk/konf/root/tstkonf/attachments/0799-test.gif

Funktion:
R1 måler strømmen. Ved over 300-350mA leder Q5 og trækker Q2's basis høj, så den
afbryder. Strømmen i Q5
er bestemt af strømmen gennem R4. Den bestemmer også maksimum strømmen til Q2's
basis.

Strømmen regnes ud til (3.7V-0.6V)/330 ohm, lig 9.3mA. denne strøm, er ved en
strømforstærkning på 80, i
Q2 nok til at drive hele 700mA - og dermed, så er det nok til selv en lav
strømforstærkning for Q2. Man
kan altså godt bruge en billig BD udgave, med mulighed for at kunne køles.

R3 og D1 giver 3.7V som før. De 3.7V sammenlignes med udgangen, der så
indstilles.

Desvære, så kan spændingen over zeneren godt afhænge af indgangsspændingen,
fordi at strømmen afhænger af
denne. Det kan klares, ved at bruge en lavere spænding. F.eks. kan bruges et par
1N4448 i serie. Og man
kan tage spændingen til disse, der jo nu kræver kun 1.4V, fra udgangen, gennem
modstanden. Modstanden kan
være på f.eks. 1Kohm, som nu. Og det går lidt over 1mA gennem de to dioder. Når
at spændingen er lavere,
skal sammenligningsspændingen på Q3's basis også ned, og denne deles, gennem en
spændingsdeler med to
modstande. Nu opnås, at den er 100% uafhængig af indgangsspændingen, da at
udgangsspændingen bruges til
at strømforsyne zeneren.

Ulempen er, at der skal en spænding på udgangen, før at den virker. Men den kan
komme, hvis at batteriet
ikke er helt fladt. Så burde den fungere.

Ovenstående konstruktion, kan gå ned til en forholdsvis lav spænding på
indgangen, og man behøver ikke at
træde så hårdt til. Over Q2 behøves ca. 0.3V, og strømmåleren behøver 0.6V. Man
skal altså forvente at
den skal have mindst ca. 1V over sig. Måske 1.2V. Så er der 0.3V at regulere på.
Ved lavere strømme
virker den med mindre. Man kan nok finde på en anden strømmåler, som har lavere
forskel, men jeg
forventer ikke, at det er nødvendigt. I forhold til det oprindelige, er mange
volt hentet. spændingsfald
over 0.7V på hver transistor, ialt over 2V, og dertil spændingsfald ovenpå, for
modstandene, som skulle
forsyne med strøm. Man kan godt komme ned på 0.1 til 0.2V, ved at bruge en PMOS
transistor, som er lidt
bedre end en PNP i mætning, samt at have et meget lille spændingstab, over en
modstand, som måles med en
nøjagtig "operationsforstærker", måske lavet med almn. transistore.

Re: 3,7 volt, stabilisator?

Fortæl det til Lasse om du lyster, jeg har ikke så forfærdelig meget
interesse i langstrakte udredninger af andres design fra anonyme 3.
personer.

(Strø en god håndfuld "at"'er og "hvis"'er mere i og jeg kunne tro det
var Jens D. Madsen der havde begået det ;)

--
Venlig hilsen,
Søren

Re: 3,7 volt, stabilisator?

Netop !
Men stadig... Hvorfor skriver du det til _mig_ ?
(Jeg undrer mig bare, ikke mindst fordi du holder dig anonym).

--
Venlig hilsen,
Søren

Det afslører tallene jo mere eller mindre :)

Du behøver ikke at stabilisere spændingen, find ud af hvor meget din dynamo
giver (ved _lidt_ under højeste normalt forekommende hastighed) og brug en
modstand i serie (og en diode for at forhindre evt. strøm baglæns - kan
ikke huske om det er muligt at tappe fra batteriet gennem ladestikket, tror
det ikke, men en 1N400x er en billig sikring).

Modstandens størrelse beregner du således:
(U_dynamo-U_batt.) / I_charge

Effekten i modstanden:
(U_dynamo-U_batt.) * I_charge

Fx.:

(6V5-3V7) / 0.355A = 7,89 Ohm  Vælg standardværdien 8,2 Ohm
Og den skal være større end: (6V5-3V7) * 0.355A =  0,994W
Hvis du ikke spurter afsted i længere tid _kan_ du nøjes med en 1W modstand
i det ovennævnte tilfælde, men en på 2W er ikke meget dyrere og bliver ikke
nær så varm.

Når du kører langsommere får du selvfølgelig en svagere opladning, men hvis
ladespændingen kommer under et vist niveau slår telefonens ladekreds bare
fra (og til igen når du har fået pusten og er fri af røde lys).

--
Venlig hilsen,
Søren

er du sikker på der ikke skal mere ensretning til?

Man kunne da også bruge en 7805 og regulere den ned.

--
M.v.h. Peter Andersen.

Re: 3,7 volt, stabilisator?

7805 er nok ikke den bedste til 3.7 volt.

Du kan downloaded http://hjem.get2net.dk/hkj/miscel.html finde siden "Power
supply", vælge LM317 og så taste dine specifikationer ind. Så kan du få
beregnet en strømforsyning.

Re: 3,7 volt, stabilisator?

Næh, men to dioder bagefter......

Kalus
Re: 3,7 volt, stabilisator?
Hej Klaus (og jer andre),

Der skal netop _ikke_ bruges et 3V7 output, så er der jo ikke noget at
lade af.

Nokias egen lader giver omkring 10V i tomgang og har en indre modstand på
~18 Ohm (hvis jeg ikke husker mine målinger helt galt). Telefonen har egen
ladekreds.
Det er derfor en "lader" til cigartænderstikket i en bil kan sælges for
29,- mønter (eller vist endda endnu billigere).

En lille smule uden for tråden, men måske af interesse for nogle:
De her små ladere med håndsving der koster omkring en hund i
originaludgave sælges også hos Brinck. Jeg aner ikke hvad han tager for
dem, men er det over tyve dask, så gå i en Tiger i stedet :)
De har en indbygget gul LED der virker når man ikke har stik i laderen og
de kan sikkert bruges til mange spøjse ting.

--
Venlig hilsen,
Søren

http://home19.inet.tele.dk/ulsm/sundim/sundim.gif
Øverst til venstre er der en 3 transistors 10V regulator der kan neddrosles
med en mindre zenerdiode. Den virker ned til ca. 100mV dropout spænding
(spænding mellem ind og ud), det er en fordel til dynamobrug.

--
Ulrik Smed
Denmark, Aarhus

Re: 3,7 volt, stabilisator?

Nu ved jeg tilfældigvis at en 3310 ikke er så kritisk med spændingen :)

Du kan også lade den med 5V, så du kan nøjes med en 7805 og nogen
kondensatorer (Og nogen dioder til at ensrette strømmen).

Brian

Re: 3,7 volt, stabilisator?

Virkningsgraden bliver elendig med en 7805. Den smider jo 2 volt væk i tab.
Og det betyder en del når man kun har 6 Vac at start med.

Lav en bro med schottky dioder, og sæt en lyt og en lowdrop regulator efter
(f.eks. den jeg viste, men skift BC577 til noget kraftigere), så vinder du
ca. 3V sammenlignet med standarddioder og en 7805.

--
Ulrik Smed
Denmark, Aarhus

Site Timeline