2X defekt TV

Hej!

I løbet af to dage, gik både min mors og min søsters TV i stykker - står i
hvert sit rum i deres lejlighed koblet til samme antennestik med en af de
billige t-stykker. Det er vel bare et tilfælde!?

Det er hhv.

Prosonic NR 28TL3T 28" TV, der ikke vil tænde. Når der sættes strøm på,
klikker den hurtigt med cirka samme lyd som en stroboskop-lampe - og det
bliver den ved med. Reagerer ikke på remoten.

og

Samsung CB-5073T 20" TV, der tænder, og i et kort sekund kan man ane
billedet, men meget hurtigt bliver det afløst af helt rød skærm med nogle
(20-30 vel) skrå "vandrette" streger. Den skifter kanal og lyden kan fint
justeres. Tilsyneladende kun "selve billedet" der ikke virker..

Nogen bud på hvad de hver fejler, og er det til at fikse?

/ploug

Re: 2X defekt TV
Hej Allan.

Måske, måske ikke ...

Strømforsyningen går i protection, dette skyldes sandsynligvis en defekt
linje transistor eller lignende...

vertical ic'en er gået i stykker - skif :-D

/madsen

Re: 2X defekt TV
Imponerende hurtig respons! :) Tak!

Mkay...hvis bare jeg vidste hvor jeg fandt de pågældende komponenter, ku jeg
jo nok skifte dem...

Nogen hints om hvad jeg skal kigge efter?

/ploug

Re: 2X defekt TV
On Wed, 6 Oct 2004 23:15:16 +0200, "Lasse Madsen"

Der er jo åbenbart raster = vertikal OK.

Formentlig nærmere en afbrudt modstand/defekt transistor i RGB out.

Re: 2X defekt TV

Hey

Det vil jeg også mene...

tag et kig med et måleisntrument på selve billedrørs printet, du har 3 ens
kanaler at sammenligne med jo.. den ene er sikkert defekt

Kasper

Re: 2X defekt TV
On Wed, 6 Oct 2004 23:01:48 +0200, "Allan Ploug"

Måske - eller også har der været meget fugtigt i lejligheden?

Henning
hsb@(fjernes)image.dk

Re: 2X defekt TV

Jeg har et Prosonic 28T05N 28 "   med samme problem. Det var
højspændingstrafoen der var brændt af.
Dette kunne man tydeligt se da bagbeklædningen kom af.
Den blev skiftet og nu virker det igen.

Site Timeline