2W potentiometer, eller hvad det hedder

Hej NG

Jeg har en 12V viskermotor som jeg har brug for
trinløst, at kunne variere omdrejningerne på.
Jeg har ladet mig fortælle at jeg skal bruge et 2W
potentiometer til dette.

Motoren bruger 0,7 A.

Hvis det er sådan en jeg mgl, hvor kan den skaffes
og hvad koster sådan en?

Mvh
Martin

Re: 2W potentiometer, eller hvad det hedder
Det skal lige siges at jeg ingen stor forstand har
på elektronik, ud over det småting der i sin tid
blev loddet sammen til elektronik i folkeskolen
for 10 år siden.

Martin

meddelelse
nøjes med et alm. lille
spændingsfælger.... brug motoren
basen på midterbenet af
http://www.angelfire.com/alt/elektronik /
for
et 2W
skaffes

Re: 2W potentiometer, eller hvad det hedder

så vil den simpleste, og billigeste løsning være
at lode en 2W modstand sammen med et alm.
1/4W potmeter.

jeg ved det jeg ved det, det er ikke kønt, men det
virker..

hvor mange Ohm skal du bruge?

--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg

Så hvis det er den nemmeste og billigste måde at
gøre det på, så må det være sådan.
Hvordan måler jeg hvor mange Ohm jeg skal bruge og
hvorfor har jeg brug for at vide det (som sagt
kender jeg ikke så meget til tingene)

Martin

"Petersen_Michael"
skrev i en meddelelse
meddelelse
har
tid
folkeskolen
det

Re: 2W potentiometer, eller hvad det hedder

Hvis motoren bruger 0,7 A ved 12 volt kan med vha. formlen:
U=R*I (u = spænding, R = modstand, I = strøm)
udregne R til at være 12/0,7 = 17,14 ohm.

Hvis vi forusætter at motorens modstand er den samme når den får
6 volt (det er den ikke) kan vi putte en 17,14 ohm modstand i
serie med motoren og motoren vil så få 6 volt.
Strømen i motoren vil så være 12/(17,14 + 17,14) = 0,35 A dvs
det halve af strømmen ved 12 volt.
Jeg vil tro at motoren står næsten stille hvis den kun får 6 volt,
men man kan ikke få et 17,14 ohms potmeter, men sansynligvis et
20 eller 22 eller 25 ohms.

Jeg ville dog selv bruge en LM317 regulator. Lav en søgning på
google så får du en hel serie links til diagramer. Der behøves
kun et potmeter, en modstand og LM317. De fleste diagramer bruger
to kondensatorer, dem behøver du ikke hvis du blot skal regulere
en motor.

/b

--
Bertel Brander, author of Wain, a free text editor for programmers:
http://home20.inet.tele.dk/midgaard /

Re: 2W potentiometer, eller hvad det hedder

rigtigt LM 317 er som skabt til jobbet
han behøver dog en køleplade, foruden
de komponenter du nævner

det skal dog siges at jeg kun har erfaring med
LM i TO220 hus, hvor den hurtigt bliver
"solbrændt" hvis den ikke køles fornuftig..

--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg
Re: 2W potentiometer, eller hvad det hedder

Nul, glem det...

http://www.elektronikteknolog.dk/cgi-bin/LM317 /

det er Modelbane Europas hjemmeside
Re: 2W potentiometer, eller hvad det hedder

Jo

IC 1 er din LM317. R1 er din modstand, R2 dit potmeter. Det øvrige
kredsløb har du intet at bruge til.

At jeg ikke poster privat.

det er Modelbane Europas hjemmeside
Re: 2W potentiometer, eller hvad det hedder

o----in(LM317)out---o-------o  +
|              Adj.              |
|                |                  |
|                |         (Modstand)
|                |                  |
|                |                  |
|               o-----------o
|                                   |
|                      o-------o
|                      |            |
|                      o---(Potmeter)
|                                   |
|                                   |
|                                   |
o----------------------o-------o  -

Vil dette så være det rigtige diagram?

Mvh
Martin

Sv: 2W potentiometer, eller hvad det hedder

nyhedsmeddelelse:3f4e6c75$0$5138$ snipped-for-privacy@dread11.news.tele.dk...
Hej Martin
Lån "Elektronik for alle" på biblioteket.
Den starter med modstandsberegning og slutter med digital teknik.

Her kan du også lære at bygge en spændingsregulator/strømforsyning.

Med venlig hilsen

Ejvind Andersen
Fjern"xx"

Re: 2W potentiometer, eller hvad det hedder

Husk passende kølimg af transistoren...