2SK1420... hvad sker der ?

Hejsa

Sidder med et lille spøjst problem.

Har en bilforstærker på bordet. I strømforsyningen ( lige først for) sidder
der 4 stk 2SK1420, der er koblet ens op.
Hvis jeg går udfra dette datablad:
http://www.prelcoparts.com/datasheets/sanyo/2SK1420.PDF
er Source smidt til stel, Drain er lagt direkte til 12V forsyningen og Gate
har en 82 Ohms modstand som fører videre til resten af forsyningen.

Den ene har blæst hatten af, så den skifter jeg selvfølgelig glad... uden
resultat.
Jeg begynder at måle på skidtet, og ser at SMPS IC'en ikke har forsynings
spænding.
Tilbage og måle på FET'erne. Source er jo lagt til stel, Drain har 12V, og
på Gate måler jeg cirka 12V... på tre af FET'erne!
Den sidste Gate, den som jeg skiftede, måler jeg ~1.5V. Jeg købte to styk
samtidig, og prøver i ren panik at skifte den med en anden ny.... uden
resultat.
Jeg prøver så at bytte en af de "gamle" FET'er over i det trin, der ikke
kører.
Det virker fint, har ~12V på Gate. Den nye FET er så sat i det trin som
virkede fint med den gamle FET... så måler jeg ~1.5V på Gate, på det trin
istedet!

Er en 2SK1420 ikke en 2SK1420 ? Jeg har tjekket, dobbel tjekket og triple
tjekket... der står altså det samme på dem.

What's gal ? Jeg går udfra at den nye FET ikke åbner ?!

Hmmm... håber min forklaring er til at hitte ud af :)

/Brian

Re: 2SK1420... hvad sker der ?
Hej Brian

Jeg kan ikke svare på de andre spørgsmål, men med hensyn til komponenter
kan jeg da sige at hvis man er stor nok, ja så kan man få alle komponenter
lige som man vil have dem, man kan såmændt også selv bestemme hvad
der skal stå på dem.

Når det drejer sig om masseproducerede konsum produkter, ja så skal man
påregne at nogle af komponenterne ikke kan købes gennem normale
leverandører, da kun producenten af det pågældene produkt ved hvad
det indeholder og kun producenten kan købe disse komponenter.

Mvh Max

Re: 2SK1420... hvad sker der ?
Hejsa

Plejer de så ikke at skrive et eller andet internt uforståeligt nummer ?

Well... det er en Roadstar forstærker, så store er de vist heller ikke.
Det er da næsten også for sært et sammenfald, hvis de lige har valgt at
skrive "K1420" på en custom made kreds :(

/Brian

Re: 2SK1420... hvad sker der ?
Hej Brian

Ikke nødvendigvis, jeg husker bl.a. en effektforstærker IC med andre
benforbindelser end salgsvaren, og de så nøjagtig ens ud, kun dato
koden til forskel.

Nu producere Roadstar nok heller ikke deres udstyr selv, det er nok
et fjernøstligt standardprodukt med deres navn på.

Der er mange sære ting i elektronikverdenen, det firma der laver produktet
har måske en dagsproduktion på flere tusinde styk om dagen, de opdager
at den pågældene FET ikke kan holde i "normal" udgaven, vælger istedet
for et redesign (der ligger 50.000 print på lager) at bede FET producenten
lave en udgave af den pågældene FET med lidt andre data, FET producenten
køre så disse special chips gennem bonding og støbemaskinen sammen
med den normale produktion, og så har vi baladen.

Forøvrigt siger jeg ikke noget om at der sidder nogen special komponent i
din forstærker, mine kommentar er kun et svar på det spørgsmål du
stillede om custom made komponenter.

Mvh Max

Re: 2SK1420... hvad sker der ?
Hejsa

Ligesom i dette tilfælde åbenbart :(

Meget muligt.. det er ihvertfald noget skrammel

Jeps, det er jeg helt med på.
Rart at få lidt baggrundsviden, jeg så jo bare efter nummeret, og fandt en
tilsvarende.

/Brian

Re: 2SK1420... hvad sker der ?

sidder
Gate

Hmmm... - hvad måler man med ??

SOPS rep fra bunden... - start med at fjerne alle switchtrans'erne i defekte
side...
Kommer der pulser op på gate?? - hvis ja, i med een NY!! trans.... - kører??

Hvis nej...: - fejlsøge i oscillatorkreds...

???: source lagt til stel direkte, eller gennem SOPS trafo / spole??
        Drain lagt til 12v direkte, eller gennem..??

 - og hvis du for øvrigt ikke har et scop og måle med, så er det sgu ikke
det nemmeste du er i gang med...

 - Hvor i landet bor man??

 RadioMan / Viborg

Re: 2SK1420... hvad sker der ?

Et multimeter, men jeg har da et scop

SOPS ?

Ingen pulser på nogen af de fire Gate ben

Direkte til stel....

Også direkte til 12V forsyningen

Jeg har et scop, men jeg fornemmer at det alligevel ikke er det nemmeste jeg
er igang med ;)

Horsens kanten....

Men det jeg finder lidt spøjst, er at "fejl" målingerne flytter med den nye
FET.....
Hvis jeg tager en af de gamle FET'er og smider i det lille trin, så måler
det fint.

/Brian

Re: 2SK1420... hvad sker der ?
Hej Brian
Allerførst håber jeg at du har et scope til rådighed, det er ikke så
meget for at se om PWM IC'en svinger, men i allerhøjeste grad hvordan
den gør det.
nyhedsmeddelelse:bnmcln$7o0$ snipped-for-privacy@sunsite.dk...
sidder

I de fleste powerforstærker, jeg har set, er PowerMOSFET'en en IRFZ44N
og der hvor de ikke holder,skifter jeg dem ud med MTP75N05HD fra
Motorola og de holder.

Gate

Drainen skulle gerne trække de 12V i gennem transformatoren, før den går
i stel.
Det kan du se, men ikke måle.

uden

Hvorfor tror du, at den har blæst hatten af???

Jeg tror at du har et andet problem.

forsynings

Hvad hedder IC'en?? XX(X)494X-KA7500  ???

IC-en får først forsyningsspænding når der kommer 12V på REMUTE, den
skal nemlig starte hele forstærkeren.

12V, og

Det mener jeg er forkert.
Der må ikke stå 12V på gaten, de~1.5V kan være det rigtige, 0,6V vil jeg
helst have.
12V på gaten betyder, at FET'en er åben.
FET'erne drives parvis af en Si-pnp transistor (A1266 hedder de for det
meste)den har til opgave, at holde gaet'en lav end til IC'en gør den
høj.
Drivertrinet i IC'en kunne godt være kortsluttet, det vil nemlig give
åbne FET'er.

Hvor i landet bor du??

Ejvind Andersen

Re: 2SK1420... hvad sker der ?
Hejsa

Jeg har skam et scop, men jeg har nu ikke målt det store på den TL494 der
sidder.
Den laver alligevel nok ikke det store bøvl, når den mangler sin forsyning

/Brian

Re: 2SK1420... hvad sker der ?

der
forsyning
Hej Brian
Den TL494 laver ikke noget, før der kommer +12V på PowerRemote, det
svarer til, at du tændet for radioen.
Så allerførst skal du have gang i TL494 IC'en før du overhoved kan finde
fejl i forstærkeren.
Min søn har forhandlet de forstærker og jeg har repareret mange i min
tid, så jeg mener, at vide lidt om dem.

Ejvind Andersen
Re: 2SK1420... hvad sker der ?
Hejsa

Jeg kan sgutte lige finde "PowerRemote" i databladet.... hvad ben er det ?

Det er netop den slags erfaring med forstærkeren, jeg håbede nogen havde :)

/Brian

Re: 2SK1420... hvad sker der ?

Hej Brian
det ?

PowerRemote er den terminal du tilslutter radioen til, den sidder mellem
de to klemmer du tilslutter +12v og stel.
Når du tænder for radioen, så skal radioen tænde for forstærkeren og det
gør den ved, at sætte strøm på 494'ern, så den begynder, at arbejde og
så går den skæve gang

Ejvind Andersen
Re: 2SK1420... hvad sker der ?
Hejsa

Ahhh... klart.
Er det bare 12V den skal have på der ?

Jeps... det havde jeg ikke lige tænkt over, men jeg kan godt se at den
terminal har et selvstændigt kredsløb omkring
494'eren

Takker mange gange for vinket!

/Brian

Re: 2SK1420... hvad sker der ?