24VDC strømforsyning

Hej...
Vi har på arbejdet en 24VDC strømforsyning som er reguleret af to 7824 (så
vidt jeg kan se, sidder de nærmest i parallel). Desværre trækkes der ofte
lidt rigeligt på den og den ene 7824'er har det med at brænde af.
Da trafoen og de øvrigt komponenter er dimensioneret til mere end de 2-2,5 A
som 7824'erne kan levere, tænkte jeg om det var muligt at erstatte disse med
noget der kunne levere 3-4 A.
Kølepladen har iøvrigt huller til et TO-3 hus, så jeg tænkte på, om der
måske tidligere har siddet noget andet - kender ikke til historikken.
Har I et bud på, hvordan jeg kan få lidt mere saft og kraft ud af
strømforsyningen...
Indgangsspændingen er forøvrigt 40VDC.

Mvh Jørgen
- og godt nytår

Re: 24VDC strømforsyning
Hej Jørgen

Du kan få 7824 i TO3 hus, men de er kun rated til 1,5A.

Fåes hos http://elektronik-lavpris.dk/index.php?cPath54%09_5410

Men erstat dem med 2 stk LM338, de er rated til 5A pr. stk.

Der skal så lige et par modstande på dem og du skal passe
på indgangsspændingen da de kun lige tåler 40 VDC ind.

Ps: Hvis sekundærviklingen på din trafo ligger yderst og
ellers er til at komme til, ja så kunne det være en god
ide at vikle nogle vindinger af den så du endte med
omkring 30 VDC ind i regulatoren.

Max

Re: 24VDC strømforsyning

Eller koble primæren om fra 220 til 240V hvis man kan.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: 24VDC strømforsyning

40V-24V16%Vx4A64%W der skal afsættes i kølepladen. Det var ikke så
lidt.

Du skal bruge din 7824 som spændingsreference og så bruge nogle power
transistorer til effekten. Kif i datablad til en 78xx regulator, der
er som regel en application note der vider det du efterspørger.

Re: 24VDC strømforsyning

hvad trækker den ?

Sidder der ikke en lille modstand, der udligner strømtrækket i de 2
regulatorer ?

en 2N3055 en modstand, et par kondensatorer og vupti

pænt i overkanten til en 24v regulering ...

man kan købe færdige forsyninger til ingen penge nu om dage, så kan
det svare sig at pille ved den ?
--
Jan_stevns

God Baghjul og godt nyt Hår til alle der mangler !

Re: 24VDC strømforsyning
Den 30.12.2010 13:34, skreiv jan_stevns:

Mulig det stemmer, altså til "ingen penge", men jeg tviler. Jeg hadde
selv behov for 24V til PLS-en min og jeg løste problemet ved å bygge en
1A utgaave.

Er det ikke mer fornuftig å peke på aktuelle leverandører og angi eksakt
pris?

HM

Re: 24VDC strømforsyning

Det ved jeg søreme ikke -  "ude på arbejdet" plejer jo at indikere det
ikke er til hjemmesløjd det bruges ,  og eksakte priser er længt
afskaffet her i landet.

Når man ikke ved ret meget andet end 24volt og et par ampere, er alt
gætværk
--
Jan_stevns

God Baghjul og godt nyt Hår til alle der mangler !

Re: 24VDC strømforsyning
Den 30.12.2010 17:46, skreiv jan_stevns:

Sant nokk, men prisene "ingen pris", = gratis, er også ikkeeksisterende.

HM

Re: 24VDC strømforsyning
Hej Harald

Nej da, jeg har foræret masser af 12V/3A strømforsyninger
væk, og de var gratis.

Max

Re: 24VDC strømforsyning

Well -  Man kan blive overrasket :)   Men taler vi om en
produktionslinie, der er svært afhængig af en fungerende 24v
forsyning, er "ingen penge" et temmeligt relativt begreb

--
Jan_stevns

God Baghjul og godt nyt Hår til alle der mangler !

Re: 24VDC strømforsyning

Uha, en produktion, der er standset... For 7-8 år siden, arbejdede jeg
som konsulent, og dengang kunne man fakturere 1.500 kr pr påbegyndt
time, for at komme med gode råd, hvis en kvalitetsafdeling havde bedt
produktionen om at holde inde. I mellemtiden bed salgsafdelingen negle :-)

-så ja, uanset 500 eller 2.000 kr for en power supply til proff arbejde,
så ville jeg ikke bruge mange timer oveni,

God NyTår,
Bo //

Re: 24VDC strømforsyning
Hej Harald

Den koster omkring 150 kr. og det svare vel til et kvarters arbejde
på arbejdet, så det er jo en billig løsning hvis den kan bruges.

Max

Re: 24VDC strømforsyning

Cypax:

24V 4A koster 380 + moms
24V 2,5 A koster 180 + moms

Benny

Re: 24VDC strømforsyning
, om der

KF8%b en switch-mode power supply baseret spE6%ndingsforsyning:

StrF8%madapter 230V t Notebook 15-24V 5/6A:
Varenummer: 20168, Kr. 449.
http://www.thansen.dk/product.asp?c3D%4697223209&n3D%469331449&pn3D%1682776 =
344
Input: 100-240V
Output: 24V 5 A

(medmindre selv vil lave en varmeudviklende linear serieregulator)

Re: 24VDC strømforsyning
Hej Glenn

Eller man har brug for en DC uden støj.

Max

Re: 24VDC strømforsyning

Køb en switch-mode power supply baseret spændingsforsyning:

Strømadapter 230V t Notebook 15-24V 5/6A:
Varenummer: 20168, Kr. 449.
http://www.thansen.dk/product.asp?c46%97223209&n46%9331449&pn16%82776344
Input: 100-240V
Output: 24V 5 A

---
Tjaaa, det tror jeg bliver løsningen.
Nu er den forrige opstilling blevet lidt "misbrugt"... Ved I hvordan
Re: 24VDC strømforsyning

Hej JF8%rgen

Det vil vE6%re en rigtig god ide at lodde en 10-20A diode i
spE6%rreretningen over udgangen som det fF8%rste.

-

SE6%t enten en sikring pE5% f.eks. 5A trE6%g i serie

eller

en PPTC (resettable fuse; sikringer, der kan tilbagestilles) i serie
med belastningen, men efter dioden:

-

PPTC kipper over ved 6A efter 3 sekunder:
Varenr: 712-7528  (kan klare op til ca. 32V, datablad kan downloades):
http://dk.rs-online.com/web /

-

PPTC kipper over ved 3A efter ca. 3,5 sekunder:
Varenr: 712-7528  (kan klare op til ca. 32V, datablad kan downloades):
http://dk.rs-online.com/web /

-

NE5%r belastningen fjernes kF8%ler PPTC ned og er nu faldet tilbage igen
pE5% ca. 0,1 ohm, og kan nu fint bruges igen.

-

SE6%t gerne f.eks. en grF8%n lysdiode med seriemodstand pE5% 4,8kohm over
spE6%rredioden (fF8%r PPTC), til at vise at strF8%mforsyningen leverer -

og en rF8%d lysdiode med seriemodstand pE5% 4,8kohm over PPTC, til at vise
om PPTC er kippet over.

Re: 24VDC strømforsyning

Rettelse:
Varenr: 506-977

Re: 24VDC strømforsyning

SE6%t gerne to rF8%de lysdioder parallelt serie med modstand, men i hver
sin lederetning, sE5% fejlpolariseringer ogsE5% kan ses.

Site Timeline