24VDC strømforsyning

Hej... Vi har på arbejdet en 24VDC strømforsyning som er reguleret af to 7824 (så vidt jeg kan se, sidder de nærmest i parallel). Desværre trækkes der ofte lidt rigeligt på den og den ene 7824'er har det med at brænde af. Da trafoen og de øvrigt komponenter er dimensioneret til mere end de 2-2,5 A som 7824'erne kan levere, tænkte jeg om det var muligt at erstatte disse med noget der kunne levere 3-4 A. Kølepladen har iøvrigt huller til et TO-3 hus, så jeg tænkte på, om der måske tidligere har siddet noget andet - kender ikke til historikken. Har I et bud på, hvordan jeg kan få lidt mere saft og kraft ud af strømforsyningen... Indgangsspændingen er forøvrigt 40VDC.

Mvh Jørgen

- og godt nytår

Reply to
J W Nielsen

Hej Jørgen

Du kan få 7824 i TO3 hus, men de er kun rated til 1,5A.

Fåes hos

Men erstat dem med 2 stk LM338, de er rated til 5A pr. stk.

Der skal så lige et par modstande på dem og du skal passe på indgangsspændingen da de kun lige tåler 40 VDC ind.

Ps: Hvis sekundærviklingen på din trafo ligger yderst og ellers er til at komme til, ja så kunne det være en god ide at vikle nogle vindinger af den så du endte med omkring 30 VDC ind i regulatoren.

--
Mvh

J W Nielsen skriver:

40V-24V=16Vx4A=64W der skal afsættes i kølepladen. Det var ikke så lidt.

Du skal bruge din 7824 som spændingsreference og så bruge nogle power transistorer til effekten. Kif i datablad til en 78xx regulator, der er som regel en application note der vider det du efterspørger.

"J W Nielsen" skrev :

hvad trækker den ?

Sidder der ikke en lille modstand, der udligner strømtrækket i de 2 regulatorer ?

en 2N3055 en modstand, et par kondensatorer og vupti

pænt i overkanten til en 24v regulering ...

man kan købe færdige forsyninger til ingen penge nu om dage, så kan det svare sig at pille ved den ?

--
Jan_stevns

God Baghjul og godt nyt Hår til alle der mangler !
Reply to
jan_stevns

4 (s=E5

r ofte

2,5 A

e med

, om der

K=F8b en switch-mode power supply baseret sp=E6ndingsforsyning:

Str=F8madapter 230V t Notebook 15-24V 5/6A: Varenummer: 20168, Kr. 449.

344 Input: 100-240V Output: 24V 5 A

(medmindre selv vil lave en varmeudviklende linear serieregulator)

Reply to
Glenn

Eller koble primæren om fra 220 til 240V hvis man kan.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Hej Glenn

Eller man har brug for en DC uden støj.

--
Mvh

Den 30.12.2010 13:34, skreiv jan_stevns:

Mulig det stemmer, altså til "ingen penge", men jeg tviler. Jeg hadde selv behov for 24V til PLS-en min og jeg løste problemet ved å bygge en

1A utgaave.

Er det ikke mer fornuftig å peke på aktuelle leverandører og angi eksakt pris?

HM

Reply to
Harald Mossige

Harald Mossige skrev :

Det ved jeg søreme ikke - "ude på arbejdet" plejer jo at indikere det ikke er til hjemmesløjd det bruges , og eksakte priser er længt afskaffet her i landet.

Når man ikke ved ret meget andet end 24volt og et par ampere, er alt gætværk

--
Jan_stevns

God Baghjul og godt nyt Hår til alle der mangler !
Reply to
jan_stevns

Den 30.12.2010 17:46, skreiv jan_stevns:

Sant nokk, men prisene "ingen pris", = gratis, er også ikkeeksisterende.

HM

Reply to
Harald Mossige

Hej Harald

Den koster omkring 150 kr. og det svare vel til et kvarters arbejde på arbejdet, så det er jo en billig løsning hvis den kan bruges.

--
Mvh

Hej Harald

Nej da, jeg har foræret masser af 12V/3A strømforsyninger væk, og de var gratis.

--
Mvh

Harald Mossige skrev :

Well - Man kan blive overrasket :) Men taler vi om en produktionslinie, der er svært afhængig af en fungerende 24v forsyning, er "ingen penge" et temmeligt relativt begreb

--
Jan_stevns

God Baghjul og godt nyt Hår til alle der mangler !
Reply to
jan_stevns

Uha, en produktion, der er standset... For 7-8 år siden, arbejdede jeg som konsulent, og dengang kunne man fakturere 1.500 kr pr påbegyndt time, for at komme med gode råd, hvis en kvalitetsafdeling havde bedt produktionen om at holde inde. I mellemtiden bed salgsafdelingen negle :-)

-så ja, uanset 500 eller 2.000 kr for en power supply til proff arbejde, så ville jeg ikke bruge mange timer oveni,

God NyTår, Bo //

Køb en switch-mode power supply baseret spændingsforsyning:

Strømadapter 230V t Notebook 15-24V 5/6A: Varenummer: 20168, Kr. 449.

Input: 100-240V Output: 24V 5 A

--
Tjaaa, det tror jeg bliver løsningen.
Nu er den forrige opstilling blevet lidt "misbrugt"... Ved I hvordan

elt

Hej J=F8rgen

Det vil v=E6re en rigtig god ide at lodde en 10-20A diode i sp=E6rreretningen over udgangen som det f=F8rste.

-

S=E6t enten en sikring p=E5 f.eks. 5A tr=E6g i serie

eller

en PPTC (resettable fuse; sikringer, der kan tilbagestilles) i serie med belastningen, men efter dioden:

-

PPTC kipper over ved 6A efter 3 sekunder: Varenr: 712-7528 (kan klare op til ca. 32V, datablad kan downloades):

-

PPTC kipper over ved 3A efter ca. 3,5 sekunder: Varenr: 712-7528 (kan klare op til ca. 32V, datablad kan downloades):

-

N=E5r belastningen fjernes k=F8ler PPTC ned og er nu faldet tilbage igen p=E5 ca. 0,1 ohm, og kan nu fint bruges igen.

-

S=E6t gerne f.eks. en gr=F8n lysdiode med seriemodstand p=E5 4,8kohm over sp=E6rredioden (f=F8r PPTC), til at vise at str=F8mforsyningen leverer -

og en r=F8d lysdiode med seriemodstand p=E5 4,8kohm over PPTC, til at vise om PPTC er kippet over.

Reply to
Glenn

On 3 Jan., 20:56, Glenn wrote: ...

ttp://dk.rs-online.com/web/

Rettelse: Varenr: 506-977

Glenn

On 3 Jan., 20:56, Glenn wrote: ...

S=E6t gerne to r=F8de lysdioder parallelt serie med modstand, men i hver sin lederetning, s=E5 fejlpolariseringer ogs=E5 kan ses.

Reply to
Glenn

(s

Cypax:

24V 4A koster 380 + moms 24V 2,5 A koster 180 + moms

Benny

Reply to
Benny