24V lysdioder => 34V ?

Jeg har købt en lyskæde som består af lysdioder der forsynes med 24V
vekselstrøm.
Det betyder at dioderne blinker. Det er meget irriterende fordi lyskæden kan
ses fra min arbejdsplads derhjemme.

Jeg har en 30V jævnstrømsadaptor liggende, den måler dog 34V ubelastet.
Den kan sagtens levere strøm nok til alle dioderne.

Tror i at lysdioderne dør hvis jeg forsyner dem med 34V ?
Der sidder 200 stk dioder på kæden, de sidder parallelt og de sidder alle i
samme "retning".

Mvh Kim

Re: 24V lysdioder => 34V ?

Nærmest som flimren eller ?

Du kan sådan set bare ensrette og sætte en kondensator på den nuværende
strømforsyning, så er det overstået. En diode og en kondensator

Det kommer an på, hvordan strømreguleringen til dioderne er lavet.

De sidder vel seriekoblet i grupper ?

Re: 24V lysdioder => 34V ?

Jep

Hvilken kondenstor skal jeg vælge ?
Effekten på lyskæden er angivet til 8W
Den skal kunne klare de 24V, men hvad med kapasitansen ?
Det skal vel også være en kapasitor der kan klare at blive polariseret på
begge måder ? (Alt efter hvordan stikket sættes i stikkontakten)

Dioderne sidder direkte på strømforsyningen. Som du skriver, så er de i
seriekoblede grupper.

Ja, det må de gøre.

Mvh Kim

Re: 24V lysdioder => 34V ?

Okay

Altså 0,3A på 24 volt

Jeg vil forslå en 470uF/50 volt
Både kapacitet og spænding må gerne være højere, men ikke lavere.

Nej, dioden inden kondensatoren sikrer polariteten.

Forstår du denne :

          1n4007

         o->|----------------o
                | +            Til lyskæde
Transformer    ###
               --- 470uF/50 volt

         o-------------------o
created by Andy´s ASCII-Circuit v1.24.140803 Beta www.tech-chat.de

Re: 24V lysdioder => 34V ?

Ja, det må være korrekt

Ok

Ja, det var også sådan jeg havde tænkt du mente det skulle være.

Jeg takker for hjælpen.

Mvh Kim

Re: 24V lysdioder => 34V ?

nu er du ikke så heldig at halvdelen af dioderne lyser i den første halv
period mens resten så lyser i anden halvperiode ?

Re: 24V lysdioder => 34V ?

Nej :-)
De lyser heldighvis på samme halvperiode.

Mvh Kim

Re: 24V lysdioder => 34V ?

Hvorfor ikke nøjes med en diodebro. Så vil de "blinke" med 100 Hz i
stedet hvilket ikke vil være så tydeligt.
En kondensator der skal tage 200 lysdioder i parallel får vist nogle
relative heftige ladestrømme. Dvs. dioden skal også være rimelig kraftig.

- Lars

Re: 24V lysdioder => 34V ?

De sidder ikke alle i parallel.....

Re: 24V lysdioder => 34V ?

Hej Klaus

Jeg fik lige tænkt mig om en ekstra gang - da jeg havde sendt mit
indlæg. Ind i mellem kan man være lidt for hurtig på tasterne. Derfor
fjernede jeg det igen, men det kan du jo ikke vide. :-)

Men bortset fra det ville en diodebro ikke være nok? Det fordobler jo
frekvensen de blinker med til 100Hz og det bliver derved ikke synligt
længere.

- Lars

Re: 24V lysdioder => 34V ?

Okay

Man kunne da forsøge. Men nogle kan se "100Hz flimmer", specielt, hvis
man drejer hovedet og ikke fokuserer (sådan har jeg det blandt andet med
lyset på TV2 senderne). Derfor vilel jeg gå efter DC.

Re: 24V lysdioder => 34V ?

Så får lysdioderne da mere effekt, når de får begge halvperioder i stedet
for een.

Leif

Re: 24V lysdioder => 34V ?

Middeleffekten bliver større, ja. Derfor bør KT også undersøge hvor
mange lysdioder der sidder i serie og finde ud af om de kan klare den
større middeleffekt. Det samme gør sig jo gældende ved løsningen med en
diode og en kondensator.

- Lars

Re: 24V lysdioder => 34V ?

Hvis du bare ensretter og glatter med en kondensator får du 33,4 volt.

Hilsen Aksel

Re: 24V lysdioder => 34V ?

Ved enkelt eller dobbeltensretning ?

Re: 24V lysdioder => 34V ?

OK, jeg havde ikke set at du skrev en diode, men det giver vel heller ikke
24 Volt?

Hilsen Aksel

Site Timeline