24 v inverter sender røg op

Hej jeg har løbet mig over en DC 24 V inverter som har haft det bedre, da den sender røg op. Derfor kasseret, men jeg vil lige give den chancen, for den er ellers pæn og som skulle kunne klare 2500 W. Så noget er brændt af, ved ikke årsagen, men kunne fx forstille mig at den har fået for kraftig effekt på meget kort tid, da transistorer er næsten ikke brændt, de er bare revnet, eller ca 1/3 af dem. Der sidder 40 stk af dem af typen RFP40N10 H6 14 MOS Power 20-50 A, op på 2 køleplader. De virker som om det ene sæt 20 stk må svinge op over sinus kurven, og det andet sæt ned under. Det ene sæt er helt intakt, mens næsten alle på det andet sæt er revnet, eller har været overvarme. Der var også gået 3 alm. modstande som sidder lige før transistorene. Jeg har flyttet lidt rundt på transistorene for at se om der kan komme gang i den defekte side, men enten brænder modstandene af, eller de få transistore af.

Mens de lige står og ryger lidt nåede jeg lige at få lidt AC spænding ud, men kun ca 48 V, men kan drive en lille 15 W pære. Og selv da lyser en overload lysdiode.

Har I gode hoveder prøvet at lave sådan en før, eller har en ide om hvor fejlen kan være henne? For lige mit eget skøn er at hvis jeg skifter alle transistorer på den defekte side, vil de nok brænde af igen, måske noget før er kommet ud af "balance" noget som styrer sinuskurven. Eller lukker ukontrolleret impuls ud i transistorene. Printet består mest af modstande, dioder, elektrolytter, andre transistore og et par små IC kredse.

Inverteren hedder Victron Energi Atlas 24/2500

MVH

Torben som håber på at finde fejlen.

Reply to
Torben V. Mogensen

"Torben V. Mogensen" skrev

før

modstande,

Afmonter alle RFP40N10erne

Og se om driverne fungerer.

Men husk, at en ny 1000/2500W converter kun koster 1000kr.

Mvh. Uffe Ravn

Reply to
Uffe Ravn

Ok skal prøve.

Men prisen lyder lidt for billig synes jeg. Den vejer jo 30 kg, den er 24 V 2500W 7000 surge. Tror da den koster mere end 1000 kr? Alene RFP40N10 koster ca 20-25 kr stk afhængig af mængde.

Reply to
Torben V. Mogensen

"Uffe Ravn" skrev

Næppe til 24 volt...

Dernæst er der betydelig forskel på kvaliteten på disse billige invertere...

Claus

--
Sælges *billigt* og nyt:
Mindre blokke, bl.a O.H i aluminium samt anden i rustfrit

Torben V. Mogensen said the following on 11-06-2005 12:28:

Det at checke driverne uden udgangstrin er også mit bedste gæt på at komme videre, det er jo rimelig heftigt grej. Maksimalstrømmen iflg spec er 420Amp - det kan da svide nogen FET's af, hurtigt...

Du har formentlig fundet manualen på victron.com?

Og en ny Victron Atlas 2500 får du ikke får du ikke for 1000kr.

/carsten

Reply to
Carsten Holck

Hej ja jeg har fundet manualen, men der står ikke helt nok i dette tilfælde og heller ikke et el diagram over printet, men ellers en god service Victron har, så derfor indlægget. Jeg har nok ikke udstyr/viden godt nok til at checke driverne, men det lyder sandsynligt at fejlen ligger der, kræver det ikke et ocsiliskop? Men er god til at skifte komponenterne, når fejlen først er fundet.. Når den defekte side har "røget færdigt, selv de små modstande på 47 ohm lyser/gløder helt op, så noget må bare give fuld power hele tiden, istedet for at svinge 50 Hz i impulser. Men får kun de 48 V ud i AC, og lysdioden blinker stadig overload, selv kun med voltmeter på. Kan det være en IC kreds NE555N som jo er en timer? Og det undre mig lidt at finde en lille brokobling på printet, da man jo starter med DC og laver AC, men den er der måske som kontrol måling?

Ja den er ret heftig, ledningerne/kablerne/kobbertrådene som går ind i transformatoren er hele 5,3 mm, så den kan vist nok trække nogle ampere. Ja hvis jeg får den i orden igen.

Hvad giver den svingende impuls?

Reply to
Torben V. Mogensen

"Claus Tersgov" skrev i en meddelelse news:42aabe16$0$67260$ snipped-for-privacy@dreader2.cybercity.dk...

De dyre invertere ´kører ofte med sinus eller tilnærmet sinus så de kan drive alt som normalt kan drives af en stik kontakt.

Reply to
Jacob

"Claus Tersgov" skrev

Den detalje overså jeg lige.

Mvh. Uffe Ravn

Reply to
Uffe Ravn

Hej

Tag og tag transformatoren af på primær side (hen mod fetsene)...

Det er jo klart hvis de er åbne fet'sene hele tiden de vil trække en kæmpe DC spænding......

når de er pilled af kan du prøve at måle på (vel drain) på fetsene og se om de svinger....

et alm multimeter burde vel kunne måle noget der i AC mode, da det jo nok er

50hz firkanter. evt hvis dit multimeter har frekvens måling..... (et scop ville være genialt...)

men nu skulle du heltst være fri for at brænde flere fets af !...

evt kunne du montere en pære istedet transformatoren (en 25V lille W), jeg ved ikke om man kan se forskel på ren dc og 50hz på sådan en :( Men trafoen er jo sikkert med midt punkt der er ført til + eller - derfor kan du putte en pærer i hver side...

hmm måske kunne du sætte et højpass filter på din 24V pærer.. (eller brug lysdioder)

100nF og 220Kohm med konden satoren i serie med signalet.... så har du et filter på en 7hz...

men det med din ne555 kunne nu sagtens være sandt... hvis dine gate modstande fiser af også, så er 555 nok død også...

nu løs det ikke som om der var så mange komponenter ?, det kunne lønne sig at tegne nogle af delene ned som diagram...

nå, må nok hellere stoppe nu, 41 timer til aflevering af afslutnings projekt, så der er nok at se til Mvh Kasper

Reply to
Repzak

om

er

Tak for din gode forklaring. Tænk at du har overskud til det i eksamenstiden, godt gjort, så må du have fuld styr på det ;-)

Ja den har et midt punkt (+) at svinge fra. Med antal komponenter, er der alligevel en del, men det er ofte samme type, bare måske 10-40 stk af hver, fx transistorne BC556, BC546, RFP40N10, modstande og dioder, men der er brugt standard dele (altså intet specielle firma bestemte IC kredse) Jeg har fundet det hele i RS katalog IC kredse, NE555 CD4047 HEF4071BP HEF4060B MC1458BCP MCT5211 SG3526N LM324N 2stk CA3140E CA3240E LM393P 2 stk QTC CNY17-4

Det undrer mig lidt at det kun er den ene side som er brændt af, men kan vel være tilfældet hvis fx NE555 stopper med at svinge, så svinger (pendulet) til én side og bliver der, og trækker så fuld effekt (kortslutnings strøm) ? Det have været godt hvis den havde gået i nul i stedet for.

Jeg har nogle 14V juletræspærer dem sætter jeg bare 2 i serie, så kan de bruges. Jeg tror ikke man kan se forskel på lys i DC og 50 Hz AC. Men må give et fingerpeg hvor strømmen går hen. Jeg var heldig at få fat i et gammelt scop, det har næsten håndsving på siden ;-) men kan da vise sinus kurve fra lysnettet. Skal teste printet i aften, så får vi se....

Held og lykke med din eksamen. Her fra solskinsøen Bornholm

Torben

Reply to
Torben V. Mogensen