24 V DC UPS

Jeg har en lille håndfuld steder hvor jeg har brug for UPS til noget
udstyr der kan køre på 12-24 V DC, jeg har brug for 40W 4 steder og 80W
et enkelt sted, så det er nok ikke helt tosset hvis jeg går efter en
24V/5A UPS.

Jeg har allerede nogle meget kompakte og fine 24 V / 60W
strømforsyninger og vil helst køre 24 V ud til systemet af hensyn til
tab i kabler og stik.

Til stationær UPS brug er der kun blysyre batterier, så for at sikre
holdbarheden af batterierne skal UPS'en:

a) Beskytte batterierne mod underafladning (min ca. 1 V / celle).

b) Holde en temperaturkompenseret float spænding (fordi udstyret er
udendørs)

Der er en håndfuld måder at lave sådan en UPS på, her er de ideer jeg er
kommet på:

0) Køb en dims der kan det hele, problemet er bare at den sikkert er for
dyr:
http://www.newark.com/jsp/search/productdetail.jsp?SKU60%M3378&CMPAF%C-GB100000001
http://www.galco.com/scripts/cgiip.exe/wa/wcat/itemdtl.r?pnum=UB10.241-PULS&mfgr=PULS

1) Ladning af 12 V batterierne i parallel via en lm317, et relæ bruges
til at sætte dem i serie for afladning hvis bystrømmen forsvinder og et
andet relæ til at slukke ved for lav batteri spænding, det er meget
simpelt og jeg kan strikke det hele sammen på veroboard med opamp'er til
at sammenligne spændingerne, men der er ingen temperaturkompensering.

2) Ladning i parallel via en buck converter direkte styret af en AVR,
det betyder at det er nemt at lave den rigtige 3-stage ladning,
temperaturkompensering og rapportering af status.

3) Ladning i serie, via en boost converter styret af AVR'en og en FET
til at slukke for batteri-udgangen ved underspænding/for høj strøm.

4) Ladning af et enkelt 12V batteri via en buck converter, afladning via
en boost converter, begge convertere styres direkte af AVR'en.

Jeg hælder mest til #3 eller #4.

#3 Fordi boost converteren til ladning ikke behøver at være særligt stor
(en ladestrøm på max 1 A er rigeligt) og effektiviteten ikke er kritisk,
resten er død-simpelt.
Men hvad sker der med et helt afladet batteri (afladningen stopper ved
20V) der får 24V? Sikkert en masse skidt så laderens
strøm-målingsmodstanden skal nok være ekstra stor for at sikre at det
ikke går galt i den situation.

#4 fordi jeg synes det virker som den rigtigste løsning og sikkert også
den billigste da jeg kan nøjes med et enkelt batteri, men jeg har aldrig
prøvet at bygge en 120W boost converter, så jeg ved ikke om jeg kan få
det til at virke og være effektivt nok.

Nogen forslag eller tanker?

Re: 24 V DC UPS

jeg ikke om den dur, men det er da et forslag
http://www.billigvvs.dk/El-artikler-Lauritz-Knudsen-LK-IHC -(R)-wireless--IHC-Control(R)-Alarm-backup-inkl-akkumulator-12-V-304069.html

Thomas Johansen

Re: 24 V DC UPS
http://www.billigvvs.dk/El-artikler-Lauritz-Knudsen-LK-IHC -(R)-wireless--IHC-Control(R)-Alarm-backup-inkl-akkumulator-12-V-304069.html

Well, 24 V udgangen kan trække 12W, det er omkring 15% af det jeg sigter
efter, så det er ikke helt nok.

Re: 24 V DC UPS

- cut -

1 bilbatteri, et kredsløb der sikrer mod underafladning og en simpel
billader.

Re: 24 V DC UPS

Desværre duer det ikke fordi:
* Et bil batteri leverer ikke 24V.
* Det fylder mere end jeg har plads til.
* Et bil batteri duer ikke til standby drift.
* Laderen kører ikke på 24V (så den fylder ekstra)
* Desuden sørger en simpel bil lader ikke for at temperatur kompensere
float spændingen så den vil hurtigt tage livet af batteriet.

Re: 24 V DC UPS

Dit udstyr kunne som jeg læser det køre på 12-24 volt og dermed også 12
volt.

Det kommer an på, hvilket batteri og hvilken lader du vælger.

Fordi?

Nej, den skal erstatte det nuværende strømforsyning

Kig på ctek laderne.
De koster ikke meget og fylder intet

Jeg har tidligere arbejdet med "snurrebasser", her skulle der være 24
volt til rådighed til en styreboks, for at møllen ikke skulle bremse for
hårdt ned i tilfælde af strømsvigt.

Der satte man 2 stk 12 volts autobatterier og en strømforsyning til at
drive det hele. Det virker fint i mange år......

Re: 24 V DC UPS

Ja, men det er meget bedre at køre 24 V fordi der så er mindre tab i
kablerne, større reserve i enhedernes indgangslytter og mindre risiko
for at de enheder der sidder ude i enden af lange tynde kabler får
trukket spændingen for langt ned når akku spændingen er nede på 10 V.

Jeg er bange for at 20 V er minimum.

Well, de er ikke spec'et til UPS brug og dør efter sigende af nogle
ganske få fulde afladninger, jeg regner med at bruge SLA batterier som
er beregnet til UPS brug.

Hmm, de ser faktisk fine ud,

Re: 24 V DC UPS

Kan du evt fortælle lidt mere om din opgave?

Hvor stor forsyningssikkerhed ønsker du, hvor lang stadby tid osv.

De enheder du har, der kan køre 12-24 volt, er det med indbyget
switchmodeforsyning, eller en liær forsyning hvor forskellen fra 12 til
24 volt blot skal afsættes i varme?

De virker fint i både biler og vindmøller.........

Man skal bare ikke underaflade dem.
Forskellen er at du kan købe _massiv_ backuptid til ingen penge i
bllysyre akkuer.

Første gang jeg så dem tækte jeg "Det løwn", men de virker faktisk ret
overbevisende.

Applikationen i møllerne kører med powernet strømforsyninger der tager
højde for lidt af hvert.

Prøv evt at kontakt scanpocon, eller blot lad dig inspirere:
http://www.scanpocon.dk/inc/downloadFile.asp?ID58 %

Re: 24 V DC UPS

Linær selvfølgelig......

Re: 24 V DC UPS

Jo da, vi har en stak wireless udstyr sat op i landsbyen, nærmere
betegnet et par master med dem her: http://ubnt.com/products/ns5.php

NanoStation burde kunne køre ned til 5V og de bruger max 5W, men der er
vist nogle peaks i strømmen som gør at de ikke er glade for at sidde for
enden af et langt cat5e kabel med kun 12V ind, det er derfor jeg vil
have den højere spænding.

Jeg har skrevet en masse mere om udstyret her:
http://dren.dk/ubi.html

Ved at par andre lokationer har vi kun en backbone router siddende, men
den skal jo også have lidt at leve af når elværket hoster.

Strømforsyningerne sidder alle i små teknikskabe (60x60 cm) ved
jord-niveau, så der er ikke meget plads at gøre med, med mindre vi køber
et ekstra skab til hver UPS.

Der er ikke uendeligt mange penge at gøre med, så 2k pr. lokation er for
dyrt.

Jeg går efter at have energi nok til en halv time, jeg har ikke oplevet
udfald på mere end 2 minutter, faktisk har langt de fleste udfald (max 2
om året) været på under 5 sekunder.

Kravet om UPS kommer først til at være vigtigt når vi får opgraderet til
et redundant backbone for så vil strømudfald være den største fare.

Der går nok et halvt år inden jeg kommer til at skulle lave UPS, så der
er tid nok til at eksperimentere lidt og finde den rigtige løsning, det
kan sågar ske at vi hopper på en Powernet UPS.

Alt er på switchmode, undtagen et par 7805'ere på nogle små
overvågningsboards (max 0.1W): http://dren.dk/sensor-ctrl.html

SLA er også blysyre, men med den store fordel at de er forseglede så man
ikke får sit lille teknikskab fyldt med brint eller sit batteri kogt tørt.

Re: 24 V DC UPS
On Thu, 02 Apr 2009 15:58:33 +0200, Flemming Frandsen

Det kan man tage højde for og koble dem ud i tide.

Du er opmærksom på den forventede levetid på den slags batterier 3-5
år (læs 3 år), extendet batterier kan leve op til 4-6 år og toppen af
poppen er op til 10 år, men så koster de også og kravene til
opbevaringstemperatur og ladekredsløb er høje.
Værste fjende for betterierne er temperaturen de opbevares ved.

/Hans

Re: 24 V DC UPS
Hejsa

http://www.newark.com/jsp/search/productdetail.jsp?SKU60%M3378&CMPAF%C-GB100000001
http://www.galco.com/scripts/cgiip.exe/wa/wcat/itemdtl.r?pnum=UB10.241-PULS&mfgr=PULS

Jeg bygger styretavler til hverdag, og bruger 24v ups anlæg fra Phöenix
Contact.
https://eshop.phoenixcontact.dk/phoenix/treeViewClick.do?UID59%1736973&parentUID59%1736971

Prøv at se lidt på denne. Den skal bare have 2x12v batterier tilsluttet.
De kan købes hos dem i en box til dinskinne montage, men de koster lidt
mere end batterierne ellers kan købes til andre steder.
Jeg mener at en 20A ups med et 3.4 AH batteripakke koster omkring
1500-2000kr +moms. Men hvis det har interesse, kan jeg finde den
nøjagtige pris for dig. Så bare smid en mail til mig.

Mvh Emil

Site Timeline