230V, finde fasen?

Jeg skal sætte en ny ventilator op på badeværelset, og den skal tilsluttet
med 0 på 0 og fasen på fasen. Men jeg kan ikke finde min pol-søger.

Hvordan finder jeg fasen med et universal instrument eller almindelige
køkken ting?

--Michael

Re: 230V, finde fasen?

køkkenting?

brug dit multimeter som polsøgeren. Hos den ene pind mellem 2 fingre. og
find så den ledning hvor multimeteret giver udslag. eller hvis du står helt
isoleret, sæt den ene pind fast på vandhanen e.l

Re: 230V, finde fasen?

helt

Check lige data på meteret først, jeg har set nogle få multimetre med lav
impedans.

På det papir der følge med, skal der stå noget om 10Mohm på Volt AC området,
ellers skal du ikke bruge fingerne som jord.

ohm kan også være vist som en hestesko.

Re: 230V, finde fasen?
Jeg satte meteret på den ene ledning uden at holde om den anden, og den
viste 20V. Den anden viste 0. Der må have været ret fugtigt i rummet, så det
var godt jeg skiftede ventilatoren.

Virkede første gang.

--M

Re: 230V, finde fasen?

Du kunne jo også bare have brugt fingeren, det
virker også fint hver gang :)

Mvh Max

Re: 230V, finde fasen?
se dk.teknik.el  subjekt: ventilator fase nul, som kun er 2 dage gammel

--
Calle

Re: 230V, finde fasen?
Nåh ja - jeg abbonere ikke på den gruppe, så det havde jeg ikke set.

--M

Re: 230V, finde fasen?

Ved en korrekt installation vil fasen altid ligge på det venstre hul i en
stikkontakt. Du kan bl.a. oså se det i de nyere stikpropper (specielt dem
med 3 ben for jord), der står der højt og larmende, at blå (neutral) skal
forbindes til det højre stikben set bagfra.
Karsten H. Jensen

Re: 230V, finde fasen?

 bankede KHJ <bitosnabelatdcadslpunktumdk> ved et uheld hovedet ned i
tastaturet og følgende femkom:

Ikke forstået, Fasen til venstre (set forfra?)
neutral højre set bagfra
er det ikke det samme?

Torben

Re: 230V, finde fasen?
On Sun, 25 Jan 2004 18:32:19 +0100, "Torben \(Tilst\)"

Han mener nok stikproppen "set fra ledningssiden".

Ellers kan du måle mellem en af lederne og et vandrør. Den der giver
højest spænding er en fase.

--

/Dan MOrtensen
www.webgaden.dk

tastaturet og følgende femkom:

Dooh... Selvfølgelig, skal lige lære at læse det der skrives ;-)

Re: 230V, finde fasen?

Ja, nå du ser på en stikkontakt, ser du den fortrinsvis forfra. Så ligger
fasen på det venstre hul og neutral på det højre.

Neutral = højre ben set bagfra, taler vi om en stikprop (hanstik). Men som
sagt, så er det ofte mærket eller skrevet (støbt) inden i stikproppen - af
nyere dato. På nogle sidder der ligefrem et lille stykke pap på stikbenene
med benævnelserne. Det har vist også noget med EU-harmonisering at gøre.
Karsten H. Jensen

Site Timeline